... השליליים, עם הספקות ועם האשליות שלו. מדוע האדם דומה לאסיר שהיה פעם מלך? אליעד משתמש במשל שבו האדם מושווה לאדם כלוא שהיה פעם מלך. אסיר זה
התרגל כבר לחיי הכלא, לשגרה ולסבל, אך בתוכו עדיין קיימת ידיעה עמוקה שהוא אינו אמור להיות שם, והוא באמת ראוי להיות חופשי. כשהאסיר שומע שאפשר לצאת מהכלא ולהיות חופשי, הוא עלול להגיב בכעס ובהתנגדות, משום
שהתרגל כבר לחיים בכלא, ואף פוחד מהסיכוי להיכשל בניסיון הבריחה. הסבל של האסיר, אליעד מסביר, נובע מכך שבתוך תוכו הוא יודע שהוא לא אמור להיות שם. כיצד האדם משועבד לרצון ... למצב שבו הוא זה שמנהל את המציאות שלו מתוך מקום פנימי עמוק של שליטה מוחלטת וחירות אמיתית. כאשר האדם שומע את האפשרות הזו, הוא מתלבט וחושש, כי
התרגל כבר לחיים שבהם הוא עבד. הוא חושש שהמצב רק יחמיר, כמו אסיר שפוחד לברוח מחשש שיתפסו אותו ויענישו אותו יותר. מדוע התפיסה של אחדות מפחידה את האדם? כשהאדם נחשף לתפיסה ... במושגים של טוב ורע. הוא צריך להשתחרר מהמחשבות שהחזיק בהן כל חייו, ולאמץ הסתכלות אחרת לגמרי על המציאות. אליעד מדגיש שהאדם פוחד משום שהוא עדיין
רגיל לשליטה בתוך הכלא שלו, הוא עדיין נאחז בטוב המוגבל והקטן שהוא מכיר ולא מוכן להאמין שיש אפשרות לטוב מוחלט ואמיתי הרבה יותר. מהי הטעות הגדולה של האנשים המצליחים? ... להרגיש רע. כדי שזה יתאפשר, עליו ללכת לפי האמת. המשל על האדם שבכלא האדם דומה למי שהיה פעם מלך גדול, או בן מלך, אך כעת הוא כלוא. בשבי, הוא כבר
התרגל לחיי הכלא, לשגרה הכפויה, לעבודה הקשה, אך עמוק בתוכו הוא יודע את האמת - הוא אינו אמור להיות שם. גם אם נדמה לו שהוא מסתגל לחיים בכלא, בתת - מודע הוא זוכר שפעם היה ... כעת, נניח שמגיע מישהו מבחוץ ואומר לו: אתה יכול לצאת מכאן, אינך חייב להישאר בכלא. באופן מפתיע, אמירה כזו מעוררת בו כעס. מדוע? משום שהוא כבר
התרגל לכלא, הוא למד לראות בו את חייו הרגילים. הידיעה שיש אפשרות להשתחרר יוצרת בתוכו קונפליקט פנימי, משום שהוא כבר השלים עם מצבו. אם היה מרוצה באמת מחייו בכלא, דברי ... מכיוון שהוא יודע שהוא באמת מלך ואינו אמור להיות אסיר, המילים הללו מטרידות אותו ומעוררות בו חוסר מנוחה. יתכן שהאסיר יגיב בכעס: תעזוב אותי, אני
רגיל לכלא, לא רוצה להיאבק ביציאה, אך ברגע שהוא מבין בוודאות שהוא מלך אמיתי, התגובה שלו עלולה להיות קיצונית עוד יותר. הוא עלול לזעום ולשאול: מי כלא אותי? למה עשו לי את ... טוב בשלמות, הוא נבהל. הוא חושב: ואם לא אצליח? ואם יתפסו אותי? ואם יהיה גרוע יותר?. זוהי אותה התלבטות של האסיר שחושש לנסות לברוח מהכלא כי
התרגל אליו. המשחק של המציאות למעשה, מצד האמת האבסולוטית, אין בכלל צורך לבחור בין להיות מלך לבין להיות עבד, משום שבשלמות אין באמת הבדל ביניהם. אך כל עוד האדם חי בתוך ... מרגיש רע - הוא מתחיל לשאול: אז כל מה שחשבתי שהוא טוב, הוא בעצם לא טוב?. זה דומה לאדם בכלא שמספרים לו שיש עולם שלם בחוץ, אבל הוא פוחד לצאת כי
התרגל לכללים בתוך הכלא. אך על האדם להתבגר. הוא צריך להבין שיש משהו טוב הרבה יותר ממה שהוא מכיר. כאשר מציעים לו להכפיל פי מיליון את הטוב שיש לו, הוא נרתע, כי הוא עדיין ... האדם לא לפחד להרגיש רע, וכדי שכך יהיה, עליו ללכת לפי האמת. זה כמו אדם הנמצא בבית כלא, כבול, הוא בכלל היה פעם מלך גדול, או בן מלך. בשבי הוא כבר
רגיל לעבודה הקשה, לסדר יום, אבל אף על פי כן בתוך תוכו הוא יודע את האמת, בתת מודע כשאדם נמצא בכלא ונדמה לו שחייו בכלא טובים. אותו דבר האדם, שנמצא בבית כלא, ובתוכו יודע ... מבית הכלא לחופשי, אתה לא חייב להישאר שם, וזה מאד מרגיז את הכלוא, שמישהו מבחוץ בא ואומר לו אתה יכול לחזור להיות חופשי, למה זה מרגיז? כי הוא כבר
רגיל לכלא. ואף על פי כן יש בתוכו דבר שלא מסכים עם המציאות עם הכלא אז זה מטריד, ואם באמת היה מרוצה בבית הכלא, לא היה מטריד אותו שמישהו אומר לו שהוא בבית כלא, כי היה אומר, טוב פעם הייתי מלך, אבל גם עכשיו אני מלך, אבל הוא יודע שלא כך, והוא רוצה להשתחרר, למרות שגם יש אפשרות שהוא יגיד אני
רגיל לסבול, תעזבו אותי. וגם בנוסף אם מגלים לאדם שבכלל הוא מלך, ובתוך תוכו הוא יודע זאת, רק שהוא שכח, אז הוא יכול להתעורר פתאום ומאד לכעוס, ולהגיד נכון, אני מלך בכלל, ... אבל אז האדם מתחיל להתלבט, אולי יתפסו אותי, אולי אני לא יצליח לצאת מהרגשה רעה, ואז זה בעצם הנמשל לזה שלא רוצה להתאמץ לצאת מבית הכלא, כי הוא כבר
רגיל, ולא בטוח בכלל שבאמת אפשר לצאת משם. וכאן על האדם לבחור, למרות שמצד האמת אפילו לא צריך לבחור, כי מצד השלמות המלך הוא גם עבד, כי אם יהיה רק מלך יהיה לו משעמם, ואז ...