... שיהיו מקבלי הטבה, וכך תהיה ההטבה שלמה. אולם, אליעד כהן מסביר בהרחבה מדוע הסבר זה לא עונה באמת על שאלת קיום העולם ואפילו יוצר סתירה פנימית מהותית. למה
הגדרת הכוח הראשון כטוב כבר יוצרת הגבלה? אליעד כהן מציין שהבעיה הראשונית בטענה הזו היא עצם ההנחה שהכוח הראשון הוא טוב. ברגע שמגדירים את הכוח הראשון כטוב בלבד, מגבילים את המציאות. למה
הגדרה זו היא בעייתית? כי המציאות במהותה אינה רק טובה או רק רעה, אלא טובה ורעה כאחד. בשורש ... מי ברא את החוק הזה? אם נטען שהחוק הזה היה קיים תמיד, באותה מידה אפשר לומר שגם העולם היה קיים תמיד, ולכן אין הסבר הגיוני למה חוק זה חייב להתקיים. כל
הגדרה מסוג זה היא בריאה נוספת, הגבלה נוספת של המציאות האינסופית. מדוע טבע הטוב להיטיב אינו מחויב המציאות? אליעד כהן מציג את המונחים אפשרי המציאות ומחויב המציאות. מחויב המציאות הוא מצב שאין בו
הגדרות כלל, העדר מוחלט של כל
הגדרה שהיא. אך
הגדרת הטוב כהכרחית או כהכרח להיטיב אינה מחויבת אלא אפשרית בלבד, משום שלוגית אפשר היה גם ... אינם עונים על השאלה האמיתית? כל ההסברים והחוקים שהאדם יוצר כדי להסביר למה נברא העולם, הם עצמם סוג של בריאה והגבלה. ברגע שהאדם יוצר הסבר, הוא יוצר
הגדרה נוספת שמחייבת בעצמה הסבר נוסף. לכן, הטענה שהטוב שדרכו להיטיב הוא סיבת הבריאה אינה באמת מסבירה דבר, אלא יוצרת עוד שאלות: מי החליט שהכוח הראשון הוא טוב? מי החליט שצריך מקבלי הטבה? מי קבע שההטבה חייבת להיות שלמה ושצריך שיהיה גם רע? כל
הגדרה היא בריאה בפני עצמה, ולכן אינה יכולה להיות ההסבר האמיתי לשאלה מדוע העולם נברא. התשובה לשאלה זו, לפי אליעד, נמצאת רק לפני כל
ההגדרות הללו, לפני כל ההסברים והחוקים שהאדם בורא במחשבתו. מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר ... מעביר הוא פשוט: הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל הסבר שניתן הוא בעצמו סוג של בריאה ולכן לא יכול להיות תשובה מוחלטת. כל
ההגדרות הן רק אפשרויות, לא הכרח. השאלה למה העולם קיים נשארת פתוחה ועל כל אחד להמשיך ולחקור ... טוב. וההסבר שהטוב שדרכו להיטיב מסביר למה נברא העולם, כי הטוב דרכו להיטיב וכו וכו ומי שחושב כך לא מבין את בריאת העולם, כי בריאת העולם מתחילה בעצם זה
שהגדרת את הכוח הבורא כטוב ההגבלה של המציאות להיות טובה, היא בעצם בריאת העולם, ואחר כך אמרת ... יש אפשרי המציאות, ויש מחויב המציאות, וטוב ודרכו להיטיב, יש שחושבים שזה מחויב המציאות, ויש להבין שזה רק אפשרי המציאות כי מחויב המציאות זה לפני כל
הגדרה שהיא, בהעדר המוחלט של
ההגדרות, לפני כל דבר בכלל. ובעצם
ההגדרה של הטוב, בראנו כבר בריאה, וזה אפשרי המציאות, כי זה היה יכול להיות הפוך. וטוב דרכו ...