... של אחדות? אליעד כהן מסביר שתפיסת מציאות של אחדות, שמשמעותה לחוות שהכל אחד ואין
הבדל בין דבר והיפוכו, היא ההבנה הגבוהה ביותר והיחידה שתסיים לחלוטין את הסבל האנושי. לדבריו, הישועה של האדם תלויה אך ורק בהבנה ולא בעשייה. הוא טוען שבמציאות ישנה הבנה ... העמוקה ביותר, כל הדברים הנראים לנו נפרדים הם למעשה אחד מוחלט. לפי התפיסה הזאת, אין
הבדל מהותי בין פעולות שונות או מצבים שונים, כגון להיות בים או להיות בבית עם הילדים. האדם סובל כיוון שהוא תופס את המציאות בצורה נפרדת, ואז הוא חווה קונפליקט בין דברים ... שהאדם יחווה בו - זמנית הן את הנפרדות והן את האחדות של המציאות. איך אפשר לחוות שאין
הבדל בין דבר להיפוכו? אליעד מבהיר שלוגית, תפיסת מציאות שבה אין
הבדל בין דבר והיפוכו נראית בלתי אפשרית. עם זאת, הוא מדגיש שהעניין אינו הגיוני במובן המקובל, ולכן יש צורך לחקור את הדברים עד הסוף. הוא מציע דרך מעשית, לפיה האדם לוקח כל ... החקירה צריכה להיות כזו שבה האדם לא מפסיק עד שהוא מגיע להבנה שלמה ומוחלטת שאין באמת
הבדל בין שתי האפשרויות הנפרדות לכאורה. לדוגמה, הוא מזכיר את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. בתחילת החקירה, האדם חושב שצד אחד צודק והאחר טועה. אך אם ימשיך לחקור, יגלה ששני ... למה תמיד יישאר לאדם חיסרון בעולם של נפרדות? אליעד מסביר שכל עוד האדם תופס שיש
הבדל בין דברים שונים - כלומר, שיש משהו שהוא יש ומשהו אחר שהוא אין - אז תמיד יהיה לו חיסרון. הסיבה לכך היא שכל דבר שקיים, חסר את כל הדברים שהוא לא. למשל, אם משהו הוא ... תבין שבאמת אינך יודע כלום בוודאות. ואז מתרחש שינוי תודעתי עמוק: אתה מתחיל לחוות
שההבדלים בין יש לאין אינם מוחלטים, וממילא אתה חווה גם את הנפרדות וגם את האחדות בעת ובעונה אחת. איך לבצע חקירה פנימית בצורה מעשית? אליעד ממליץ לקחת שאלות קונקרטיות ... מהשני באופן מוחלט. בשלב זה האדם רואה שהשאלה כבר לא מטרידה אותו, כי הוא הבין שאין
הבדל מהותי בין שני הצדדים. לסיכום, אליעד טוען שכל החיפוש והסבל האנושי נובעים מתפיסת מציאות נפרדת, שבה דבר אחד שונה מהותית מדבר אחר. אך מי שחוקר לעומק ומגיע להבנה ... הפרדה בין המעשים שלך. יש דבר שהוא לא הגיוני, ובכל זאת, יש תפיסת מציאות שבה אין
הבדל בין דבר והיפוכו. זאת אומרת שלהיות בים או להיות עם הילדים, אין
הבדל בין פעולות אלו. זה לא הגיוני, אבל אם זה היה יכול להיתפס לך בראש, לא היו לך יותר בעיות. אם תפיסת המציאות שלך הייתה שונה, שבה לא היית
מבדילה בין היום לאתמול לשלשום, למרות שזה לא הגיוני, כי כרגע את חווה שינוי, אז לא הייתה לך שאלה, מה היא משמעות החיים. את חווה את המציאות בצורה מסוימת, את חווה אני ולא ... זה, כי כאשר את מחפשת, את תפסיקי לחפש דברים שהם לא התפיסה של האחד. כול זמן שאת רואה
הבדל בין כסא לשולחן, תמיד תהיה לך שאלה נוספת, למה ככה, ולמה לא ככה? ותמיד יהיה לך חיסרון. אם אומרים שיש אין, ויש יש, אז תמיד דבר מסוים, הוא לא שאר הדברים. אז כל דבר שיש ... אבל אם את אומרת, זה הילד שלי וזה לא הילד שלי, אבל בתוכך, בו זמנית, את חווה שאין
הבדל בין הילד שלי ללא הילד שלי, אז איכשהו אם את מצליחה לחבר את זה, אז את נהנית משני עולמות. את לא חסרה את השני, את לא מחפשת יותר את השלמות, כי יש לך את שניהם. לכן כדי ... אמיתית עם עצמך. אם תהיי אמיתית עם עצמך ביום יום, אני מבטיח לך שתגיעי לחוויה שאין
הבדל בין זה לזה, וגם יש
הבדל, בו זמנית. את למשל בטוחה שיש פה עולם עם כל מה שיש בו, אבל נגיד שהייתי אומר לך שאת באמצע חלום, ואת חולמת שהילד שלך למשל הולך להידרס, ואת מתה מפחד שלא ידרסו אותו, ... המציאות. זה בדיוק מה שאני טוען, שאת עכשיו בחלום, ומעלינו יש את האחד, שבו אין
הבדל בין דבר והיפוכו, ואנחנו בתוכו. כול מה שאת יודעת על העולם, שזה שולחן, וזה ארון, אבל את לא יודעת מעבר לזה. אבל את לא יודעת שמחוצה לנו הכל זה אחד, הכל באותו מקום. זה ... ואז לא תהיי בטוחה שזה יש וזה אין. ואז זה יחבר אותך לצד השני של המטבע שבו אין
הבדל בין היש והאין. אם היית מצליחה בשכל שלך להבין, שזה יש וזה אין ובאותו זמן מבינה שאין
הבדל ביניהם, ולמרות שזה לא הגיוני, זה ככה. איך חווים את זה? על ידי זה שאת מתבוננת על מה שאת כבר מכירה. מה את כבר מכירה? את הנפרדות. אם תסתכלי לתוך הנפרדות עד בסוף, או ... למה אמרו שזה מותר ולמה אמרו שזה אסור, את תגלי שזה מותר וזה אסור, אבל בו זמנית אין
הבדל ביניהם. למשל הסכסוך בין ישראל לפלסטינאים, בהתחלה לא תביני, אבל אם תחקרי, תראי שגם הם צודקים וגם האחרים צודקים, וגם שניהם לא צודקים, וזה למעשה ישחרר אותך מאחיזה ...