הסוד של הטוב והרע - מה גורם לאדם להרגיש רע? איך להרגיש טוב באמת?... שכל אמיתי, הוא מבין שמצד האמת הכל אחד. וכאשר הכל אחד, הרי שממילא הכל טוב. כי בשורש המציאות, אין הבדל בין טוב לבין רע. כי הטוב והרע הם ביטויים שונים של אותו הדבר. וכל הטוב שבעולם וכל הרע שבעולם, הם בסך הכל צדדים ... המציאות, דהיינו, כאשר האדם מסתכל מנקודת מבט אובייקטיבית מחוץ למציאות על המציאות, משם האדם יכול לראות שמצד האמת אין הבדל בין טוב לבין רע. כי טוב ורע שייך רק כאשר יש לאדם אגו ורצון עצמי, שאז שייך שהאדם ירגיש טוב ורע. דהיינו, כל ... מבחוץ כאילו הוא לא חלק ממנה וכאילו אין לו שום רצון עצמי כלל, הרי שמיד יראה האדם שאין שום הבדל בין טוב לבין רע. כי הכל זה רק פרשנות של האדם את מה שקורה לו. אבל מצד האמת, כאשר מסתכלים מבחוץ על המציאות, הרי שאין כל הבדל בין טוב לבין רע. וכל המציאות שלנו היא כמו סרט. כי יש המון סוגי סרטים. ויש סרטי דרמה וסרטי קומדיה וסרטי מתח וסרטי ... או לסבל של האדם ממנה. ומי שמסתכל על המציאות מנקודת מבט אובייקטיבית באמת, הוא מבין שבאמת מצד האמת אין הבדל בין טוב לבין רע. כי הטוב והרע הם רק סוגים שונים של רגשות. ואין הבדל אמיתי בין סוגי הרגשות האלו. כי כל סוגי ... כן הוא מרגיש טוב ממש. כי בעולם שלנו בהחלט יש גם טוב וגם רע. ולמרות שבשורש של המציאות אין הבדל בין טוב לבין רע, הרי שבעולם שלנו כן יש טוב ורע. אלא שכפי שכבר ביארתי, יש שני סוגים של שכל. ויש את השכל הרגיל של האדם, שבו הוא מרגיש הבדל בין טוב לבין רע. ויש את השכל של שורש המציאות, שבו אין שום הבדל בין שום דבר לבין שום דבר, וממילא אין הבדל ... העדר רצון. שבו הרצון העצמי של האדם נעלם לגמרי, ושבו יש הרמוניה שלמה. אבל כל זמן שיש אצל האדם הבדל בין טוב לבין רע, הרי שממילא האדם תמיד ירצה להרגיש יותר טוב ויפחד מכך שהוא מרגיש רע. ועל ידי זה האדם סובל כל ... את השכל האנושי עם השכל שיש מעל לשכל. דהיינו, שהאדם מכיל בתוכו את ההפכים. שמצד אחד האדם מבין שאין הבדל בין טוב לבין רע. ומצד שני האדם מבין שכן יש הבדל בין טוב לבין רע. כי יש כאן שאלה גדולה, והיא: אם באמת בשורש הכל אחד, אז כיצד זה שיש בעולם שלנו טוב ורע ... נפרדות. ושם הכל אחד ממש. דהיינו, כי שם יש גם רע ממש. אלא ששם אף על פי כן, אין הבדל בין הטוב לבין הרע. וכאשר יש לאדם שכל קטן, אז הוא לא מסוגל להבין דבר והיפוכו. כי יש כאן דבר והיפוכו. כי מצד ... אנחנו אומרים שיש טוב ויש רע. דהיינו, שאלו שתי ישויות נפרדות ושונות זו מזו. ומצד שני אנחנו אומרים שאין הבדל בין הטוב לבין הרע, אף על פי שאלו שתי ישויות נפרדות זו מזו. וזה כמובן דבר והיפוכו. וכאשר השכל של האדם קטן, אז ... הבדל בין הנפרדות לבין האחדות. כי הנפרדות שבין הטוב לבין הרע, נמצאת באחדות עם השורש של המציאות שבו אין הבדל בין טוב לבין רע. וכאשר האדם מסתכל על האמת ומבין שמצד האמת יש במציאות שלנו גם נפרדות וגם אחדות. ושמצד האמת האחדות נמצאת ... לו, הרי שהוא יודע שמצד האמת אלו הכל גוונים שונים של אותו הדבר ממש. ונחדד: כאשר אנחנו אומרים שאין הבדל בין טוב לבין רע, אין הכוונה לומר שאין טוב ורע בכלל. אלא הכוונה לומר שאין הבדל בין מצב שבו יש טוב ורע, לבין ... הוא לא מסוגל לתפוש בשכלו ברגע אחד דבר והיפוכו. ולכן הוא לא מסוגל להבין שיש טוב ורע, אלא שאין הבדל בין הטוב לבין הרע. כי זה דבר והיפוכו. אלא שמי שמחפש את האמת, הוא מבין שהנפרדות נמצאת באחדות עם האחדות. ולכן יש טוב ורע כשתי ישויות נפרדות. אלא שאין הבדל בין הטוב לבין הרע, למרות שיש הבדל ביניהם. ונסכם: להרגיש טוב באמת, פירושו שהאדם מקבל את השכל שמבין שבשורש של המציאות אין הבדל בין טוב לבין רע, ושבשורש של המציאות אין שום הבדל בין שום דבר לשום דבר, כי שם הכל אחד ממש. ובנוסף על האדם ... המציאות, נכון גם לגבי הנפרדות של המציאות. דהיינו, שגם יש טוב ויש רע, אך גם בו זמנית אין שום הבדל בין טוב לבין רע. וכאשר יש לאדם את השכל הזה, על ידי זה האדם חי חיים טובים באמת ונהנה מהחיים תמיד.