... בגדים שהוא לבש באותו יום. אותו דבר נכון גם לגבי טראומות אחרות: מי שעבר חרם בבית הספר עשוי להימנע מאירועים חברתיים או אפילו מראיונות עבודה, כי הם מזכירים לו את
הסיטואציה שבה הוא היה נלעג. תהליך היווצרות הטראומה כאשר אדם חווה אירוע טראומטי, המוח מזהה אותו כאיום ומנסה לוודא שהוא לא יחווה זאת שוב. המוח מחפש דפוסים מסוימים בתוך האירוע, כדי ללמוד מה גורם לאיום ולמנוע אותו בעתיד. הוא מחלק את
הסיטואציה לחלקים - למשל, בגדים שנלבשו, מקומות שבהם האדם היה, אנשים מסוימים שהיו בסביבה, פעולות שבוצעו וכדומה. כך, אם ילד עבר חרם בבית הספר ולבש באותו יום חולצה אדומה, ... מכך הוא עשוי להימנע מללבוש חולצה אדומה גם שנים לאחר מכן, גם אם אין בכך שום היגיון רציונלי. כיצד טראומה יוצרת פחדים והתנהגויות מגבילות? המוח מזהה אובייקטים או
סיטואציות מסוימות כמסוכנות, על סמך ניסיון העבר. לדוגמה: מי שהכניס יד לאש וחווה כוויה, יימנע מלגעת באש שוב. מי ששמע פיצוץ מלחיץ, עלול לברוח בכל פעם שהוא שומע רעש חזק. ... מלהתמודד עם טראומה: הוא מפחד שאותו דבר שקרה בעבר יקרה שוב בעתיד. הוא לא רוצה להיזכר באירוע הטראומטי, כי עצם הזיכרון גורם לו לחוות מחדש את הכאב. כאשר אדם נמנע
מסיטואציות מסוימות, הוא למעשה נותן לטראומה להמשיך לשלוט עליו. אך אם הוא יחליט להתמודד עם הזיכרון ולהבין שהוא לא חייב לפחד ממנו, ייתכן שהוא יוכל להשתחרר ממנו ולחיות ...