טעם החיים / עניין בחיים - איך ליהנות מהחיים? איך למצוא את טעם החיים?... מתחיל להשתעמם וכולי. והמטרה הסופית היא למצוא את טעם החיים. וכדי למצוא את טעם החיים, לשם כך האדם צריך ללמוד ליהנות בחיים. וכדי ליהנות בחיים, לשם כך האדם צריך למצוא עניין בחיים. זא האדם אמור למצוא עניין במה שהוא ... של הבנה. והבנה, היא תוצאה של שכל ושל יכולת הבנה. ולכן, אחת ההנאות הכי גדולות שיש בעולם, היא הנאת הלימוד. שאנשים נהנים ללמוד דברים חדשים. וכאשר האדם מטייל לדוגמה בעולם, הוא נהנה, מכך שהוא מכיר תרבויות חדשות, שזה סוג של לימוד. וכאשר האדם טועם אוכל חדש, הוא נהנה מכך שהוא למד על טעם חדש וכיוב. וגם כאשר האדם עושה דברים שמספקים לו הנאה, למרות שנראה שאין בהם שום שכל, הרי ... איזה מאכל אהוב שכבר מוכר לו, וכאשר האדם מפיק הנאה מהדבר הזה, הרי שגם שם, תת המודע של האדם, לומד איזה דבר חדש על המציאות, באמצעות הפעולה הפשוטה של אכילת הדבר האהוב. ולמרות שהאדם לא מבין, איך הוא לומד מכל דבר ומה הוא לומד מכל דבר, הרי שהאדם, לומד כל הזמן מכל דבר. וכל דבר שקורה לאדם בעולם, וכל דבר שהאדם עושה, רואה, שומע, חושב עליו, רואה מישהו אחר שעושה וכל כיוב, מכל דבר ודבר האדם לומד איזה משהו. גם אם האדם לא מייחס לאותו הדבר כל משמעות. וההנאה של האדם בחיים, היא תוצאה של הבנה. ... שרוצה להגיע לכל הדברים האלו, עליו להתחיל להתייחס לחיים שלו ולכל מה שקורה לו, כאל בית ספר, שבו הוא לומד כל הזמן. דהיינו, כל דבר ודבר שהאדם רואה ושומע, וכל דבר שהאדם עושה וכל כיוב, על האדם לנסות לשאול את עצמו, מה אני יכול ללמוד מהדבר הזה שעכשיו אני רואה ושומע. וכאשר האדם עושה איזו עבודה שגרתית, על האדם לנסות להתבונן על הצורה שבה הוא עושה את העבודה שלו, ולנסות ללמוד ממנה איזה משהו. לדוגמה, נניח שהאדם עוסק בשירות לקוחות ובמכירות. תוך כדי העבודה של האדם, הוא יכול להתבונן בעבודה שלו ולראות את הפסיכולוגיה של הלקוחות ואת צורת החשיבה שלהם. ובאמצעות זה ללמוד משהו על החיים, על צורת החשיבה של בני האדם, וגם על עצמו. ונניח לדוגמה שהאדם עוסק בייצור של איזה מוצר מול מכונה כלשהי. האדם יכול להתבונן על תהליך הייצור ועל החוכמה שיש במכונה שבה הוא משתמש, ובאמצעות זה ללמוד איזה משהו חדש על העולם. וכל כיוב, בכל דבר ודבר, האדם יכול להתבונן על התהליכים שמתרחשים סביבו, ולנסות ללמוד מהם איזה דבר כלשהו. ולא משנה בכלל מה האדם לומד, העיקר שהוא ילמד. זא גם אם האדם לא מבין כיצד זה שהוא יבין איך המכונה פועלת, כיצד זה יעשה אותו יותר מאושר, על האדם ללמוד איך המכונה פועלת. כי הבנת המציאות בשלמות, היא אוסף של כל ההבנות שיש בעולם. וכדי להבין את המציאות ולהיות מאושר, לשם כך על האדם להיות כל הזמן בתהליך של למידה כלשהי. וגם כאשר האדם מתבונן לדוגמה במשחק כדורגל, על האדם לנסות לדוגמה להתבונן, על המהלכים של המשחק מבחינה אסטרטגית. ועל השיטות שבהן שחקן אחד, מצליח לתמרן את השחקן השני. ולנסות דרך זה ללמוד, על צורת החשיבה של בני האדם. וכאשר האדם שומע לדוגמה איזה דבר בחדשות, במקום שהאדם יתייחס לזה כאל מידע ... המשמעות של הדבר. ועל האדם לנסות להבין, למה הדבר קרה כפי מה שהוא קרה. ואיך הוא באופן אישי יכול ללמוד איזה משהו, ממה שהוא שמע שקרה. כי יש המון שכל, בכל דבר. וככל שהאדם מתבונן יותר בשכל של הדברים, כך הוא מרגיש יותר אור בחיים שלו. ועל האדם לא לזלזל בשום סוג של שכל. כי כל לימוד, הוא מבורך. כי כל הלימודים שהאדם לומד בכל תחום, הם מקדמים את האדם בשיפור המיומנות השכלית שלו, והם מקדמים אותו אל האושר. והתכלית של ההתבוננות הזאת, ... את כל המציאות, ואז הוא יגיע לטעם החיים האמיתי. והדרך היא כנל, על ידי התבוננות בכל דבר שקורה, ולנסות ללמוד מכל דבר שקורה. ועל ידי זה האדם מוצא עניין בכל דבר, מתחיל ליהנות מכל דבר, עד שהאדם מגיע לטעם ... כל זמן שהאדם עוד לא מבין את השכל האמיתי של כל המציאות, אז הוא עדיין לא מבין, כיצד כל הלימודים שלו מובילים אותו אל האושר. אבל אחרי שהאדם מגיע אל האושר, אז הוא פתאום רואה ומבין, כיצד כל הדברים הובילו אותו לשם. ואז פתאום האדם מבין, כיצד זה שהוא למד איך לבצע איזו משימה שגרתית בצורה טובה יותר, כיצד זה עזר לו להתקרב אל האושר. כי האושר נמצא, בכל הדברים. ונסכם: על האדם לנסות לעבור לתהליך של למידה והתבוננות. ועל ידי זה האדם מוצא עניין בחיים, נהנה מהחיים, ומגיע לטעם האמיתי של החיים.