10:41אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לקום מוקדם בבוקר, איך לשכנע את עצמך? NLP, תת מודע, לישון פחות, ניהול זמן, שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? אימון להרגלי חיים בריאים, מאמן אישי לחיים, קשה לקום בבוקר... בבוקר? המשתמש חווה קושי בקימה מוקדמת בבוקר, למרות שהוא רוצה לקום מוקדם יותר כדי להרוויח זמן נוסף לפעילויות כמו לימוד או עבודה. כאשר הזמן מגיע לקום, הוא מוצא את עצמו משכנע את עצמו להמשיך לישון. ישנן פעמים בהן הוא מרגיש ששעתיים נוספות של שינה יועילו לו יותר מאשר השעה הנוספת ללימוד או לפעילות שתכנן לבצע. מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם יותר? נכון שמי שמעוניין לקום מוקדם יכול ... להישאר ער מאוחר יותר, ולשמור על השעה שבה קמים. איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על הבחירה בין שינה ללימוד? כשהמוח בוחר להמשיך לישון, המשמעות היא שהמוח סבור שהיתרונות של השינה גבוהים יותר מאלה של הלימוד. עבור אדם שרוצה לנצל את הזמן לשיפור עצמי, הגישה היא להגביר את תחושת התועלת שבפעולה המתוכננת, כמו לימוד שפה, ולהפחית את התחושות של חיסרון, כמו עייפות, ממנה עשוי להיגרם מעוד שעתיים של שינה. למה כדאי לערוך רשימה ... חוסר התקדמות. כך אפשר לבחון את כל היתרונות והחסרונות ולבחור בדרך שתביא את התוצאה הרצויה. איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד שפה או למטרה אחרת? כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת שתגיע מהפעולה. למשל, לימוד שפה חדשה כמו איטלקית יכול להוסיף ליכולת האישית ולהרחיב את האופקים. ככל שנראה את התועלת הקרובה יותר, כך תגדל ... בקצוות - במקום להחליט אם לישון פחות או לקום מוקדם יותר, ניתן לבחור באמצע. למשל, להקדיש שעה אחת לערב ללימוד, ובכך להימנע משינוי דרסטי בשעת השינה. פתרון כזה מאפשר לשלב את הרצון ללמוד מבלי להפר את שגרת השינה לחלוטין. מה לעשות כאשר יש טענה שזה לא משנה אם אני אלמד או לא? ... שהן חשובות. במקרה כזה, כדאי להיזכר במטרות ארוכות הטווח ולתת משקל גבוה יותר לפעולה עצמה, תוך התמקדות בתועלת של הלימוד או ההתמדה בפעולה. מה המסקנה הסופית? המסקנה היא שיש שתי דרכים לפעול: להגדיל את היתרונות של הפעולה, כמו לימוד שפה, ולהפחית את היתרונות שבשינה ארוכה מדי, על ידי הבנת התועלת שהשינה לא בהכרח מביאה יותר מאשר התקדמות. בנוסף, ... את שגרת היום באופן דרסטי. איך להתמודד עם דחיינות בבוקר? מהם היתרונות של לישון פחות שעתיים? איך לשפר מוטיבציה ללימוד שפות? האם יש דרך לשנות הרגלים בצורה יעילה? איך להעריך יתרונות וחסרונות של פעולות שונות? למה לפעמים רוצים לקום מוקדם בבוקר אבל ממשיכים לישון? בשיחה עלה הרצון לקום מוקדם יותר בבוקר, כדי להרוויח עוד זמן ולנצל שעתיים נוספות ללמידה או לפעילויות אחרות. למרות זאת, כאשר מגיע רגע הקימה, מתעורר רצון חזק להמשיך לישון. לעתים מתברר שהסיבה קשורה למחשבה שעדיף לישון עוד שעתיים ולהיות יותר עירני, או להרגיש שיש תועלת מיידית בשינה, לעומת תועלת עתידית מהלמידה או מהפעילות שהיתה מתוכננת. מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם? במהלך השיחה עלתה נקודה חשובה: לפעמים יש ... בשעה מסוימת בכל מקרה, לפעמים קל יותר לשנות את שעת השינה, למשל להישאר ער עד שעה מאוחרת יותר כדי ללמוד, אך עדיין לקום כרגיל. איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על ההחלטה? הרעיון הבסיסי הוא ששיקולי התועלת (עוד שעתיים של ערות המוקדשות ללימוד איטלקית, לקריאה או לכל רצון אחר) מתחרים בשיקולי העלות (אובדן שעתיים שינה, פגיעה אפשרית בעירנות או בתחושת הרעננות). כאשר המוח בוחר להמשיך לישון, משמע שבאותו רגע הוא מאמין שיש יותר יתרונות בשינה מאשר בהשקעה בזמן ללימוד. אם רוצים לשנות את הבחירה, צריך להגדיל את תחושת התועלת שתתקבל מהפעילות המתוכננת (למשל לימוד שפה איטלקית) ולהקטין את החשש או ההפסד הנתפס מאובדן שינה. למה כדאי לערוך רשימת בעד ונגד? הוצע להכין דף ... יתרון בלהיות קצת פחות ערני. הרעיון הוא לערער על הסיבות האוטומטיות בעד שינה ארוכה, ובמקביל להדגיש את הסיבות בעד לימוד והתפתחות. איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד איטלקית או לכל מטרה אחרת? נשאלת השאלה מה בדיוק רוצים להשיג בשעתיים הפנויות. במקרה שעליו דובר, הכוונה היא ללמוד שפה חדשה, כגון איטלקית, מתוך רצון להרחיב יכולות וידע. כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת הספציפית שתגיע מלימוד השפה, ולבחון עד כמה אותה תועלת אכן שווה את ההשקעה של שעתיים שינה פחות. בנוסף, מומלץ לבחון האם באמת יש חיבור רגשי עמוק ללימוד, או שהרצון הוא כללי ולא ממוקד, מה שעלול להפחית מוטיבציה בפועל. האם אפשר למצוא פתרון ביניים? יש אפשרות לא לבחור בקצוות (לישון באופן קבוע שעתיים פחות או לקום שעתיים מוקדם יותר). לדוגמה, ניתן להחליט להקדיש שעה אחת בערב ללימוד במקום ללכת לישון באותה שעה, ועדיין לקום באותה שעת בוקר שבה חייבים לקום. כך מקבלים תוספת זמן ללמידה, בלי ליצור שינויים גדולים מדי בשגרת השינה. מה עושים עם הטענה זה לא משנה אם אני אלמד או לא? לפעמים, ברגע הקימה, מופיעים תירוצים כמו זה לא באמת חשוב שאקום מוקדם כדי ללמוד או אולי אין הבדל אם אדע או לא אדע את החומר. במצבים אלו כדאי להיזכר במטרה הכללית: אם באמת רוצים להתפתח ולרכוש ידע חדש, נכון לתת משקל גבוה יותר ללימוד ולעצם ההתמדה בו. כדי להתמודד עם הטענה שלא משנה, אפשר לבחון באופן הגיוני מה בכל זאת יוצא מלימוד השפה או מכל מטרה אחרת שהצבת, ואיך זה מוסיף לאיכות החיים, למקצועיות או לתחומי עניין. מה המסקנה הסופית? יש שתי דרכים לפעול: להגדיל את היתרונות שבעשייה (למשל לימוד איטלקית), על ידי חידוד הסיבות והיעדים, והבנת התועלת שתגיע מלימוד או מפעילות נוספת. להקטין את היתרונות שבשינה המוגזמת, על ידי הבנה שלא תמיד העייפות או הרצון לישון נותנים תמורה ... ומוטיבציה לעשייה המתוכננת. איך ניתן להעריך יתרונות וחסרונות של פעולות שונות? איך להתמודד עם דחיינות בבוקר? דרכים לשיפור מוטיבציה בלימוד שפות חדשות איך להטיל ספק במחשבות שמעכבות התקדמות? דרכים לאיזון בין שינה מספקת לתועלת מזמן פנוי ש: יש לי ... לכל מיני רצונות אחרים. אליעד: תן דוגמה, לדוגמה? ש: לדוגמה אני אוכל לקרוא משהו. אליעד: לקרוא משהו? ש: כן ללמוד משהו. אליעד: אוקי ורצונות אחרים למה לקריאה וללמידה, אתה בעיקר רוצה עוד שעתיים ללמוד כל יום? ש: כן. אליעד: עכשיו בוא נהיה תכלס אם אתה ישן עוד שעתיים זה אומר ששעות הלמידה שלך במשך היום הופכות להיות יותר אפקטיביות כי המוח שלך יותר צלול, זה אמת או שקר? ש: נגיד שזה ... זאת? ש: אני ישן כי. אליעד: אני בעצם ניסיתי להגיד לו האם אתה משיג יותר טוב את המטרה של הלמידה דווקא באמצעות זה שאתה ישן אוקי. ש: כי ברגע שאני צריך לקום אז אני אומר לעצמי כאילו אני מתרץ ... רואה גם את הצדדים של זה שזה לא כל כך חשוב שאני אלמד. אליעד: יפה אז מה אתה רוצה ללמוד? ש: הרבה דברים. אליעד: לא בוא נהיה ספציפיים, מחר אתה ישן שעתיים פחות מה אתה לומד מחר עוד שעתיים? ש: לומד שפה איטלקית. אליעד: אוקי אתה רוצה ספציפית לקום יותר מוקדם כדי ללמוד איטלקית? ש: כן. אליעד: אוקי למה אתה רוצה ללמוד איטלקית כי? ש: אני רוצה להרחיב את היכולות שלי את הידע שלי. אליעד: אוקי אם תדע איטלקית זה יגרום ... אני אסביר לך, בא נסביר ברמה אתה אומר במתודולוגיה איך אתה יכול לשכנע את עצמך לישון שעתיים פחות למען למידה אז אם ננתח את זה בצורה מופשטת יש לנו שתי צורות, צורה אחת שזה אומר לישון עוד שעתיים צורה שני קוראים לה ללמוד איטלקית ללמוד משהו. עכשיו אתה כשאתה בוחר לישון עוד שעתיים זה אומר שאתה חושב שבלישון עוד שעתיים יש יותר, ...