... אחד אחר. וההורים של הילד, מחנכים (או מחנכים עם מירכאות) את הילד, שעליו לצייר את הציור, בדיוק כפי מה שביקשו ממנו. וההורים של הילד, מתחילים
ללמד את הילד, להבדיל, בין הצלחה לבין כישלון. וכך הילד עובר שטיפת מוח חברתית. שראשית כל, גורמת לו להגדיר דברים מסוימים כיותר טובים מאשר דברים אחרים, ודברים אחרים, כרעים ... מאשר כישלון. ושלהיכשל במבחן, זה פחות טוב ואפילו רע, ביחס להצלחה במבחן. והילד מטבעו, רוצה גם להרגיש חופשי. אך כדי להצליח במבחן, לשם כך צריך
ללמוד למבחן. כי אי אפשר להצליח במבחן, בלי
ללמוד למבחן.
וללמוד למבחן, זה לא ממש מספיק. כי צריך
ללמוד ולשנן את החומר של
הלימוד. וצריך להכין תרגילים ושיעורי בית. וצריך להעמיק בחומר
הלימוד. וצריך לעשות חזרות לפני המבחן. ובקיצור, צריך להשקיע המון מאמצים, כדי להצליח במבחן. ומאחר שהילד רוצה חופש, ומאחר שכדי להצליח במבחן, צריך להשקיע המון מאמץ, שהוא שולל ... של האדם לחופש. ממילא זה אומר, שכדי שהילד יצליח להתגבר על הרצון שלו לחופש, לשם כך הוא צריך לחזק את הרצון שלו, להצליח במבחן. וכדי להשקיע המון
בלימודים, לשם כך האדם צריך לפחד מאוד, שמא הוא לא יצליח
בלימודים . כי, כגודל הפחד, כך גודל הרצון, וכך גודל המאמץ שהאדם עושה כדי להשיג את המטרה שלו. כי רצון חזק, יוצר פחד חזק. ומי שממש רוצה איזה דבר, הוא גם ממש מפחד לאבד את הדבר. ... להצליח במבחן, כרוך ברצון חזק להצליח במבחן. שהוא עצמו, נובע מחרדה גדולה של האדם, שמא הוא יכשל במבחן. ונמצא אם כן, כי כל ההתעסקות של האדם עם
הלימוד למבחן, היא עצמה יוצרת אצל האדם לחץ לפני מבחן וחרדת בחינות. ולחץ ממבחנים וחרדת בחינות, הם דבר שהוא מחויב המציאות, ושאי אפשר לברוח ממנו, כל זמן שהאדם רוצה להצליח ... של האדם להצליח במבחן, והמחשבה של האדם, שהוא צריך חייב אמור להצליח במבחן, היא מחזקת אצל האדם, את חרדת הבחינות שלו. וככל שהאדם משקיע יותר
ללמוד למבחן, כך חרדת המבחנים שלו, גדולה יותר, עד כדי התקפי חרדה וכיוב. והדרך היחידה בעולם, שמשחררת את האדם באמת מחרדת הבחינות שלו ומהלחץ שלו לפני מבחנים, היא על ידי זה ...