... מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי,
חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית, מוחלטות, יחסיות האם אפשר להגיע לאמת מוחלטת באמצעות
חקירה יחסית? כדי להבין לעומק כיצד אפשר להגיע לאמת מוחלטת מתוך האמת היחסית, אליעד כהן מסביר שעלינו קודם כל להבין את ההבדל בין אמת ... בשום דבר. אליעד מסביר כי כאשר אדם מתחיל
לחקור נושא מסוים, כל מסקנה שאליה הוא מגיע תהיה יחסית ולא מוחלטת. למשל, אם אדם
חוקר את סיבת הסבל ומגיע למסקנה שהסבל נגרם בגלל רצון או הבדל בין טוב לרע - אלו עדיין יהיו מסקנות יחסיות, כיוון שהן תלויות בנקודת מבט ... כאן אליעד מעלה שאלה נוספת: האם בכלל יש טעם
לחקור את האמת היחסית אם המטרה שלנו היא להשיג את האמת המוחלטת? הוא מדגיש כי יש אנשים שחושבים שזו שאלה פרקטית, אך למעשה זו שאלה ... לבוס כדי להתקבל לעבודה, לעומת שאלות כמו האם
חקירה יחסית תביא אותי לאמת מוחלטת?, שהיא עמוקה יותר ולא פשוטה לפתרון בעזרת כלים פרקטיים רגילים. מדוע האדם מתקשה להגיע לאמת מוחלטת? ... העיקרית שאדם מתקשה להגיע לאמת מוחלטת דרך
החקירה השכלית היא שבסופו של כל תהליך שכלי מגיעים לתשובות יחסיות בלבד. כל תשובה שכלית, לפי אליעד, ניתן לערער ולספק לגביה שאלות ... אליעד מסביר כי האדם לא יכול להיות בטוח
שהחקירה השכלית תוביל אותו בסופו של דבר לתשובה המוחלטת, בדיוק כפי שאדם לא יכול להיות בטוח שאם הוא יסתכל על שולחן במשך זמן ארוך מאוד, ... שהאדם אינו יכול להשיג אמת מוחלטת באמצעות
חקירה שכלית יחסית. כלומר, עצם ההבנה והוודאות
שהחקירה היחסית לא יכולה להביא את האדם לתשובה מוחלטת, היא בעצמה אמת מוחלטת. הוא מסביר שכאשר האדם מגיע להבנה זו בוודאות מוחלטת - הוא ... יודע באופן מוחלט את מגבלות השכל ואת מגבלות
החקירה היחסית. אליעד מתאר מצב שבו האדם צריך להיות משוכנע לחלוטין וללא ספק בכך שהוא לא יכול להגיע למוחלט דרך השכל, ואז להפסיק לנסות ... שכלית. במילים אחרות, כאשר האדם באמת מבין
שהחקירה השכלית לעולם לא תוביל אותו למוחלט, זוהי הנקודה שבה הוא משיג את המוחלט - כי הוא הגיע לידיעה מוחלטת לגבי מגבלות התהליך היחסי. איך מתמודדים עם הספק וחוסר הוודאות במהלך
החקירה? אליעד מבהיר גם כיצד להתמודד עם מצבים שבהם האדם חש שהוא לא בטוח בשום מסקנה או תשובה שהגיע אליה. הוא מדגיש כי האדם צריך לקבל את העובדה שהוא לא בטוח,
ולחקור את חוסר הוודאות שלו עצמו. אם האדם לא בטוח אפילו בכך שהוא לא בטוח, אז גם זו נקודת התחלה חשובה
לחקירה. בכל מקרה, ההגעה לנקודה שבה האדם מודה באופן מוחלט שאינו יודע, יכולה להיות השלב המכריע בתהליך חיפוש האמת. אליעד גם מציין שהאדם יכול להחליט להפסיק את
החקירה שלו אם הוא באמת משוכנע שאין תשובות מוחלטות
בחקירה יחסית, וכך האדם למעשה הגיע כבר למוחלט - לידיעה שהשכל היחסי אינו הכלי להשגת האמת המוחלטת. מה לעשות אם אדם לא בטוח בכלל בדרכו? ... בין אמת יחסית למוחלטת? איך להתמודד עם ספקות
בחקירה עצמית? מהן מגבלות השכל האנושי? ...