... השאלה שמובילה אליו, כי כל ספק נובע משאלה, וכל שאלה נובעת מהמחשבה שהאדם לא יודע משהו מסוים. המטרה היא להבין את שורש הספק, כלומר, להבין למה האדם לא יודע משהו,
ולחקור את מקור חוסר הוודאות. מה חשוב לדעת על השאלה שמולידה את הספק? יש שני מצבים עיקריים כאשר אדם ... בשאלה או ספק: 1. אדם שאינו יודע דבר מסוים - הוא נמצא במצב של חוסר ידע אך לא מנסה להבין מדוע הוא לא יודע. 2. אדם שאינו יודע אך בודק מדוע הוא לא יודע - כאן האדם
חוקר את הסיבה שהביאה אותו למצב של חוסר וודאות. לדוגמה, תלמיד במתמטיקה שמתקשה בפתרון תרגיל יכול ... לבחור בגישה השנייה ולשאול את עצמו: מה בדיוק אני לא מבין? האם זה נוסחה מסוימת? אולי דרך הצגת הנתונים היא הבעיה? בקרב הגישה השנייה, כאשר האדם מתעמק בשאלה ומבצע
חקירה עצמית, הוא יכול להבין את הספק שלו בצורה טובה יותר, ולמצוא פתרון לאי הוודאות שלו. איך לנתח ... ספק בצורה יעילה, יש להסתכל על שלושה היבטים מרכזיים: - מה בדיוק אני לא יודע? - יש להגדיר בצורה ברורה את הבעיה או את הדברים שמבולבלים. - מדוע אני לא יודע? - יש
לחקור את הסיבות שגורמות לחוסר הוודאות. - מהן האפשרויות השונות שעומדות בפניי? - יש לבחון פתרונות אפשריים ולוודא שאין סיבות נוספות לחוסר הידיעה. בכך, כשאנשים פוגשים בספק, במקום להימנע מהשאלה או להימנע
מחקירה , הם צריכים להתעקש להבין מהו הספק שמניע אותם ולברר אותו בצורה מעמיקה יותר. מדוע חשוב להבין ... וזהו - כלומר, הוא לא יודע משהו אך גם אינו מנסה להבין מדוע הוא לא יודע. 2. אדם אינו יודע והוא בוחן מדוע הוא אינו יודע - זהו שלב מתקדם יותר שבו האדם מתחיל
לחקור את מקור חוסר הוודאות שלו. לדוגמה, תלמיד בבית הספר שמתקשה בפתרון תרגיל במתמטיקה יכול לגשת לשתי דרכים: - לומר לעצמו שהוא פשוט לא יודע וזהו. - לשאול את עצמו: מה בדיוק אני לא מבין? האם זו הנוסחה? האם זו הדרך שבה אני מציג את הנתונים? כאשר אדם
חוקר את השאלה שהוא שואל את עצמו, הוא מגדיל את הסיכוי שלו להבין את הספק ולפתור אותו. איך לנתח ספק? כדי לנתח ספק, יש להסתכל על כמה היבטים: - מה בדיוק אני לא יודע? - להגדיר במדויק את מה שלא מובן. - מדוע אני לא יודע? -
לחקור את הסיבות שגורמות לאדם להישאר בספק. - מהן האפשרויות השונות שעומדות בפניי? - לבדוק אילו ...