ליקוטי מוהרן ח"א יג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2... האדם. ההסבר העמוק יותר מתייחס למימד הנפשי הפנימי של האדם. בכל אדם קיים חכם פנימי, מעין שכל פנימי שאמור לאסוף את כל הרצונות השונים שבאדם, לקחת אותם ולברר את שורשם. תהליך זה נקרא עליית הנפשות, והכוונה היא שהשכל הפנימי של האדם מברר ומחבר את הרצונות השונים לשורש אחד משותף. כך האדם מתבונן פנימה ושואל את עצמו מדוע הוא רוצה דברים מסוימים, למה הוא משתוקק דווקא לזה ולא לדבר אחר, וכך עולה חזרה אל השורש של הרצונות שלו. בשלב השני, כשהרצונות חוזרים חזרה לאדם עם הבירור, מתגלה לאדם התורה, כלומר, הוא מתחיל להבין למה באמת הוא רוצה ... נחמן הופך את הכיוונים: רצו כאן מתייחס למצב שבו האדם נמצא בנפרדות, בצמצום, שהוא רוצה משהו ספציפי. המצב הזה של רצון וצמצום נקרא רצו. השוב מתייחס דווקא לחזרה אל השורש, כלומר, לחזרה אל האחדות. בדרך כלל רצוא ושוב מוסבר באופן שהאדם הולך מהעולם אל הבורא ואז חוזר לעולם, אבל כאן זה הפוך: הרצון (רצו) זה מהאחדות אל הנפרדות, והשוב זה החיבור של הנפרדות חזרה אל השורש האחדותי שלה. הדבר מודגם כך: האדם שואל את עצמו מדוע הוא רוצה דבר מסוים. ככל שהוא מעמיק בשאלה הזאת, הוא מגיע לשורש הרצון, וכך מתרחש השוב, החזרה אל האחדות. ככל שאדם נמצא קרוב יותר להבנת התורה, שהיא השכל בכל דבר, הוא פחות חווה את ההפרדות ... רוחני לכאורה, כמו הרצון להתקרב לאלוהים, הוא עדיין ביטוי של תאווה וחיסרון, ולכן אין הבדל אמיתי ברמה הפנימית בין הרצונות השונים. תיקון הרצון מתרחש רק כשמזהים את שורש הרצון, וכך כל הרצונות מתאחדים ומתוקנים בשורשם. הוא מוסיף דוגמה: כשאדם חושב שהוא התגבר על תאווה מסוימת, הוא בעצם נשאר עם כל התאוות האחרות במקומן. אפילו תאווה אחת קטנה ...