...
למוחלט באמצעות היחסי, אמת
מוחלטת, אמת יחסית, חיפוש האמת, חיפוש עצמי, חקירה עצמית, התבוננות פנימית, התבוננות עמוקה, התבוננות נפשית,
מוחלטות , יחסיות האם אפשר להגיע לאמת
מוחלטת באמצעות חקירה יחסית? כדי להבין לעומק כיצד אפשר להגיע לאמת
מוחלטת מתוך האמת היחסית, אליעד כהן מסביר שעלינו קודם כל להבין את ההבדל בין אמת
מוחלטת לאמת יחסית. אמת יחסית היא כל תשובה או ... החשיבה, והיא איננה מחויבת אלא תלויה בהנחות מוקדמות ובפרספקטיבות שונות. לעומתה, האמת
המוחלטת היא האמת שאין אפשרות לערער עליה, האמת ... אליעד מסביר כי כאשר אדם מתחיל לחקור נושא מסוים, כל מסקנה שאליה הוא מגיע תהיה יחסית ולא
מוחלטת. למשל, אם אדם חוקר את סיבת הסבל ומגיע ... מסקנות יחסיות, כיוון שהן תלויות בנקודת מבט ספציפית, ולא ניתן לחייב אותן כנכונות במובן
מוחלט. מהי הדילמה שעולה בחיפוש האמת המוחלטת? אליעד מציין כי עולה דילמה משמעותית: אדם המחפש את האמת
המוחלטת עלול להרגיש שהוא לעולם לא יוכל להשיג ... הוא כלי מוגבל שמספק תמיד רק מסקנות יחסיות. האדם מרגיש שבכל פעם שהוא מנסה להגיע לתשובה
מוחלטת, הוא נתקל במחסומים של יחסייות, ואינו מצליח לחייב תשובה כלשהי באופן
מוחלט. כאן אליעד מעלה שאלה נוספת: האם בכלל יש טעם לחקור את האמת היחסית אם המטרה שלנו היא להשיג את האמת המוחלטת? הוא מדגיש כי יש אנשים שחושבים שזו שאלה ... היא למשל מה להגיד לבוס כדי להתקבל לעבודה, לעומת שאלות כמו האם חקירה יחסית תביא אותי לאמת
מוחלטת?, שהיא עמוקה יותר ולא פשוטה לפתרון בעזרת כלים פרקטיים רגילים. מדוע האדם מתקשה להגיע לאמת
מוחלטת? הסיבה העיקרית שאדם מתקשה להגיע לאמת
מוחלטת דרך החקירה השכלית היא שבסופו של כל תהליך ... יוכל עוד להתקדם, כי לכל תשובה יש המשך אינסופי. בדיוק כך, השכל לעולם לא יוכל לספק תשובה
מוחלטת, אלא רק להראות שמה שהוא מצא עד כה הוא ... אליעד מסביר כי האדם לא יכול להיות בטוח שהחקירה השכלית תוביל אותו בסופו של דבר לתשובה
המוחלטת, בדיוק כפי שאדם לא יכול להיות בטוח שאם ... זמן ארוך מאוד, בסופו של דבר משהו ישתנה בו. לכן, השכל אינו הכלי האידיאלי כדי להגיע לאמת
המוחלטת. מה הפתרון שמציע אליעד כהן לקושי זה? אליעד מציע פתרון מעניין מאוד: הדרך היחידה להשיג אמת
מוחלטת היא להגיע לוודאות
מוחלטת שהאדם אינו יכול להשיג אמת
מוחלטת באמצעות חקירה שכלית יחסית. כלומר, עצם ההבנה והוודאות שהחקירה היחסית לא יכולה להביא את האדם לתשובה
מוחלטת, היא בעצמה אמת
מוחלטת. הוא מסביר שכאשר האדם מגיע להבנה זו בוודאות
מוחלטת - הוא כבר השיג את
המוחלט, מפני שהוא יודע באופן
מוחלט את מגבלות השכל ואת מגבלות החקירה היחסית. אליעד מתאר מצב שבו האדם צריך להיות משוכנע לחלוטין וללא ספק בכך שהוא לא יכול להגיע
למוחלט דרך השכל, ואז להפסיק לנסות למצוא את
המוחלט בצורה שכלית. במילים אחרות, כאשר האדם באמת ...