... המבחן העיקרי, משום שהשכל הוא הכלי שבעזרתו האדם מבין את המציאות, שולט ברגשותיו ובמצב רוחו, ולכן מורה רוחני אמיתי חייב להיות בעל שליטה
מוחלטת בשכל. אליעד כהן נותן דוגמה ומסביר שכאשר אדם ניצב בפני שלושה מורים רוחניים שונים, והוא צריך
להחליט למי מהם ללכת ללמוד, עליו לבדוק מי מהם שולט בשכל יותר טוב. ... מדגיש שהרגשות של האדם הם תוצאה ישירה של מה שהוא חושב על המציאות. הוא מסביר שכדי לשלוט באופן מלא ברגשות, האדם חייב להיות מסוגל לשלוט באופן
מוחלט בשכלו. מי שמצליח לשלוט בשכלו באופן
מוחלט יכול לשלוט לחלוטין גם ברגשותיו, משום שהמחשבות הן אלו שיוצרות את הרגשות. לכן, אם האדם לא מסוגל באופן
מוחלט להסביר בשכלו מדוע כל דבר הוא טוב או רע, מדוע כל דבר הוא כזה ולא אחר, הוא לא יוכל לשלוט באופן מלא גם ברגשותיו ובמצב רוחו. לדברי אליעד כהן, השליטה בשכל חייבת להיות כל כך חזקה, עד שהאדם יוכל
להחליט אם להימשך למשהו או להיגעל ממנו באופן מודע. אם אדם לא מסוגל ... ולנגן את המנגינה של המציאות. כלומר, רבי נחמן ראה במשיכה המינית סוג של דוגמה בסיסית ועמוקה לשליטה בשכל. מי שלא מסוגל לשנות את יחסו באופן
מוחלט לדבר בסיסי כמו משיכה מינית, לא יוכל להבין את המציאות באופן ... חופשית אמיתית, האדם חייב להיות מסוגל לחשוב את ההיפך הגמור של כל דבר שהוא מאמין בו. רק כאשר הוא יכול לחשוב את כל ההיפוכים האפשריים באופן
מוחלט, הוא באמת בוחר בחירה חופשית. אחרת, האמונות שלו הן אלו שמכתיבות לו את הפעולות
וההחלטות שלו, ולא הוא בעצמו. אליעד מדגיש שהבלבול שנוצר ...