... ומכריחה את האדם לבצע פעולה מסוימת, הוא כלל לא בחר, אלא נאלץ לבצע את הפעולה. לדוגמה, אם אדם מרגיש שהוא מתלבט אם לעשות משהו או לא, ובסוף הוא
מחליט כן לעשות - עדיין, אם משהו חיצוני או פנימי הכריח אותו
להחליט כך, אין זו בחירה חופשית אמיתית. האם יש הבדל ... באופן מודע, כי גם כאן, לא קיימת בחירה אמיתית. מהי סיבה שאינה מכריחה והאם היא קיימת? האפשרות השלישית שאליעד מציג היא סיבה שלא מכריחה באופן
מוחלט, אלא רק מאפשרת את קיומו של האירוע. אולם הוא מסביר שהמושג סיבה לא מכריחה בעצם זהה לחוסר סיבה
מוחלט. זאת משום שאם הסיבה לא מחייבת את האירוע להתרחש ... אקראית? באופן זה, כל רצון פנימי יכול להיות מוכרח או מקרי, ולכן גם בבחירת הרצונות אין באמת בחירה חופשית. מה הקשר בין סיבה ראשונה לבין אקראיות
מוחלטת? אליעד מעלה נקודה פילוסופית חשובה נוספת: אפילו ... בצורה מסוימת, הרי שגם לסיבה זו חייבת להיות סיבה, וכן הלאה עד אינסוף. במקרה כזה, שרשרת אינסופית של סיבות היא בעצם חסרת משמעות כמו אקראיות
מוחלטת, משום שאין נקודת התחלה אמיתית של הסיבתיות. מצד שני, אם קיימת סיבה ראשונית אחת שלפניה לא הייתה שום סיבה, אז בעצם קדם לה העדר סיבה - כלומר, אקראיות
מוחלטת. המשמעות היא שבין אם יש סיבתיות
מוחלטת או שהכל אקראי לחלוטין - בשני המקרים האדם אינו ... בשאלה מדוע הוא עושה דווקא פעולה מסוימת ולא אחרת. עליו לחקור האם הפעולה מוכרחת או מקרית, ולחקור האם ניתן למצוא נקודת אמצע כלשהי בין מוכרחות
מוחלטת לבין אקראיות
מוחלטת. לפי אליעד, כאשר האדם יחפור לעומק, הוא יבין ... כשהיא מראה באופן שיטתי וברור את הפרדוקס העמוק שקיים במושג הזה. הוא מסביר שבחינה פילוסופית מעמיקה מגלה שבסופו של דבר, בין אם מדובר בסיבתיות
מוחלטת או באקראיות
מוחלטת, בשני המקרים אין מקום לבחירה חופשית אמיתית. האדם ...