קבוצה וחברים, חשיבות הקבוצה, חשיבות החברים, לימוד בקבוצה, האם הקבוצה חשובה? מהי חשיבות הקבוצה? אהבת חברים, כתות, מניפולציות של מורים רוחניים, תלות במורה רוחני, חברותא, מנטורים, גורואים, הארה רוחנית, מנהיגי כתות, הצורך בקבוצה... חשיבות הקבוצה, חשיבות החברים, לימוד בקבוצה, האם הקבוצה חשובה? מהי חשיבות הקבוצה? אהבת חברים, כתות, מניפולציות של מורים רוחניים, תלות במורה רוחני, חברותא, מנטורים, גורואים, הארה רוחנית, מנהיגי כתות, הצורך בקבוצה למה מנהיגי כתות יוצרים תלות בקבוצה ולא בהם ישירות? אליעד כהן מסביר שכדי לשלוט באנשים, מנהיגים של כתות משתמשים לעיתים קרובות בטכניקה מניפולטיבית שמטרתה ליצור תלות של האדם בקבוצה, במקום תלות ישירה בהם עצמם. הרעיון המרכזי הוא שאנשים חושבים שההצלחה שלהם תלויה בקשר ובחיבור לקבוצה, ולא במנהיג עצמו. בצורה זו, המנהיג מסתיר את כוונתו האמיתית ויוצר אשליה שהאדם אינו תלוי בו, אלא תלוי בקבוצה. כך קל לו יותר לשלוט ולהוביל את האנשים לאן שירצה, בלי שהאנשים ירגישו מנוצלים או תלויים באדם אחד בלבד. מהי האמת מאחורי הרעיון של תלות בקבוצה? אליעד כהן מדגיש שיש היגיון מסוים ברעיון שקבוצה יכולה לעזור לאדם להצליח. הוא מביא דוגמאות פשוטות מהחיים היומיומיים: אם ... של ספורטאים שתתן לו מוטיבציה ותמיכה. עם זאת, אליעד מבהיר שלמרות שיש בכך היגיון, זה לא אומר שהאדם באמת תלוי באנשים אחרים או בקבוצה. התלות הזאת היא בעצם אשליה. בפועל, כל דבר פנימי, כגון הצלחה, התפתחות רוחנית, השגת מטרות, או כל דבר פנימי אחר, ... יש כוח מיוחד ובלעדי להוביל את האדם להצלחה רוחנית או חומרית. מנהיגים אלו לעולם לא יאמרו במפורש לאדם שהוא תלוי בהם ישירות, אלא ישתמשו בטענה שהקבוצה היא המפתח להצלחה. בפועל, מי ששולט בקבוצה הוא תמיד אותו מנהיג. לכן, האדם נעשה תלוי במנהיג בעקיפין, דרך התלות בקבוצה. המנהיג למעשה משתמש בקבוצה כאמצעי לשליטה והסוואת מטרותיו האמיתיות - שליטה באנשים אחרים ויצירת תלות סמויה. האם יש דוגמה להמחיש את ההבדל בין תלות בריאה לתלות לא בריאה בקבוצה? אליעד כהן נותן דוגמה ברורה לכך שיש הבדל משמעותי בין מצב שבו אדם נעזר בקבוצה באופן ... הכוונה מקצועית. הבעיה מתחילה כשהאדם מתחיל לחשוב שההצלחה שלו בלתי אפשרית ללא אותה קבוצה או אותו מנהיג רוחני, ושהוא תלוי בהם לחלוטין. כאשר האדם מגיע למצב שבו הוא חושב שלקבוצה יש כוח מיסטי או רוחני מיוחד ושהוא לא יכול להצליח ... היחס הבריא של האדם כלפי קבוצה או כלפי מורה רוחני, צריך להיות כזה שבו האדם מודע לכך שהוא איננו תלוי בשום דבר או אף אחד באופן מוחלט. מורה רוחני אמיתי לא יטען שאדם תלוי בו או בקבוצה שלו. במקום זאת, מורה אמיתי ינסה תמיד לעודד את האדם לקחת אחריות אישית, לפתח עצמאות מחשבתית, להבין ... בעל יכולת להתמודד לבד עם אתגרים פנימיים וחיצוניים. האדם יכול להיעזר בקבוצה או במורה רוחני, אך לעולם לא להרגיש תלוי בהם באופן מוחלט. המטרה היא תמיד לפתח את יכולת החשיבה העצמאית, ולאפשר לאדם להצליח ולהתקדם בכוחות עצמו. איך אלוהים משמש דוגמה למצב של אי - תלות מוחלטת בקבוצה? אליעד מביא דוגמה פילוסופית של אלוהים כמופת לאי - תלות מוחלטת. הוא אומר שאלוהים הוא דוגמה לישות שנמצאת בראש הפירמידה של ההישגים הרוחניים, ואין לה שום קבוצה. לאלוהים אין צורך בקבוצה, מפני שבממד של אלוהים אין שום דבר אחר מלבדו, ולכן אין לו תלות בשום גורם חיצוני. על פי התפיסה הזאת, האדם צריך לחתור למצב תודעה שבו הוא אינו תלוי בשום גורם חיצוני להשגת ההצלחה הפנימית והרוחנית שלו. בכך הוא מסכם, שקבוצה יכולה להיות מועילה, אך היא אינה הכרחית, וכל מחשבה על תלות מוחלטת בקבוצה או במנהיג רוחני היא סוג של מניפולציה שמטרתה שליטה סמויה. האם קבוצה חשובה להצלחה? איך מנהיגי כתות שולטים באנשים? מהי אהבת חברים בקבוצות רוחניות? כיצד נוצרת תלות במורה רוחני? האם אפשר להצליח לבד ללא קבוצה? איך לזהות מניפולציות של גורואים?