... של האדם. הוא מסביר שכאשר אדם נתקל במצב רע, כמו רצח או אלימות, הוא מניח אוטומטית שהמציאות רעה. אליעד טוען שההנחה הזו איננה מוחלטת, ושניתן להטיל בה
ספק. כלומר, ייתכן שהמציאות עצמה לא באמת רעה, אלא שהפרשנות שלנו היא זו שגורמת לנו להאמין בכך. אליעד מדגים שאם אדם משוכנע שהמציאות חייבת להיות טובה לחלוטין, אז כאשר הוא רואה דבר רע, הוא נמצא בסתירה פנימית. איך אפשר לפתור את הסתירה בין המציאות טובה לבין האירועים הרעים? אליעד מציע פתרון שכרוך בהטלת
ספק ברמת הוודאות של האדם לגבי הדברים שנראים לו רעים. הוא מסביר שבכל פעם שאדם בטוח שמשהו רע קרה, עליו לשאול את עצמו האם הוא באמת בטוח בכך ב - 100%. לדוגמה, אם אדם בטוח שרצח הוא דבר רע, עליו לשאול את עצמו האם הוא באמת מבין לעומק למה זה רע, ואולי הוא טועה בפרשנות שלו לגבי מהותו של הרצח. אליעד מוסיף ואומר שככל שהאדם יטיל
ספק יותר עמוק ויבדוק את הפרשנות שלו לגבי המושגים טוב ורע, כך הוא עשוי להגיע למצב של הבנה עמוקה יותר של המציאות ולראות שהיא יכולה להיות טובה באמת. האם אפשר לקבל שהמציאות ... אינם מוחלטים, אלא נתונים לפרשנות. לפי אליעד, מי שמבין באמת מדוע דבר מסוים נתפס כרע, יבין גם מדוע אותו הדבר יכול להיתפס כטוב מנקודת מבט אחרת. כיצד להטיל
ספק בפרשנות האישית לגבי הטוב והרע? אליעד מלמד שיטה להטלת
ספק בפרשנות שלנו לגבי הטוב והרע. הוא ממליץ לקחת כל אירוע שנראה לנו רע ולבדוק אותו ביסודיות: האם האירוע באמת קרה? האם הוא באמת רע? האם הוא חייב לגרום לנו להרגיש רע? התהליך הזה אמור להביא אותנו למצב של
ספק בריא לגבי מה שנדמה לנו כאמת מוחלטת. על ידי כך, האדם משתחרר מתחושת חוסר האונים ומגלה כי הקושי שלו איננו בהכרח המציאות עצמה, אלא הפרשנות שהוא נותן לה. מה הקשר בין תחושת
הספק לבין האמונה שהמציאות חייבת להיות טובה? אליעד מציין שכאשר האדם מרגיש חוסר ביטחון באמונות שלו, כמו האמונה שהמציאות חייבת להיות טובה בלבד, הוא עלול למצוא את עצמו סובל כאשר המציאות מראה לו אירועים שליליים. ההצעה של אליעד היא להכיר בכך
שהספק הוא טבעי ובריא, ושאין צורך להיאחז באמונות מוחלטות. דווקא הכרה
בספק מאפשרת לאדם לחוות פחות סבל ולהתקרב להבנה עמוקה יותר של המציאות כפי שהיא, ללא התנגדות פנימית. למה חשוב ללכת עד הסוף עם האמת האישית? אליעד מסביר שכאשר אדם נתקל בקונפליקט ... אמיתות - למשל המציאות טובה לעומת רצח הוא דבר רע, עליו להמשיך לבדוק את האמת שלו עד הסוף. אליעד אומר שאם האדם בטוח באמת שלו, אז אין לו שום צורך להטיל בה
ספק. אבל עצם העובדה שהוא כן מוטרד, ושואל שאלות ומנסה לשכנע את עצמו, מוכיחה שהוא לא באמת בטוח באותה אמת. לכן עליו לבדוק את שתי האמיתות, ללכת איתן עד הקצה, ולראות איזה מחיר ...