... בחייו, מה שמסמל שהבריאה היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין הבדל בין אלוהים לעולם -
הנפרדות היא רק אשליה, והאחדות של המציאות קיימת גם בתוך העולם המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן ... במצב של מלך ששכח שהוא מלך. כל אדם הוא למעשה המלך בעצמו, האלוהים, אך הוא שוכח זאת בגלל התפיסה השגויה של
נפרדות, זמן וחוקי טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום
נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה ... דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של
נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי שמחה אמיתית, ... טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, מקום של דבקות מוחלטת בבורא, מקום שבו אין
נפרדות כלל ואין טוב ורע כלל. מהי השמחה האמיתית ואיך היא שונה משמחה חיצונית? רבים טועים לחשוב ששמחה היא חיצונית - אדם מחייך, מספר בדיחות, שר ורוקד, ולכן הוא ... לדוגמה, אדם שנמצא במצב קשה ואומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל, או לפחות יש לי חברים, הוא עדיין חי בעולם של
נפרדות. הוא עדיין נמצא בתוך התפיסה שיש דברים רעים ודברים טובים, אלא שהוא מחפש את הנקודות הטובות. אך זו עדיין אינה שמחה אמיתית, משום שהיא תלויה בתנאים ... מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע בעולם, אלא שהכל חלק מהשלמות האלוהית. ההבדל בין שמחה בתוך
נפרדות לשמחה מתוך אחדות שמחה בתוך
נפרדות היא שמחה שתלויה בתנאים חיצוניים. לדוגמה, אדם שמח משום שהוא קיבל מתנה, משום שהצליח בעסקיו או משום שהוא רואה דברים טובים סביבו. אך זו עדיין שמחה מתוך ... אין שני מלכים בו זמנית. אך כאן, המלך רוצה למסור את המלוכה לבנו בעודם שניהם חיים. זה מרמז על כך
שהנפרדות והאחדות אינן שני דברים שונים. הבורא נותר מלך, אך גם הבן הוא מלך. זה מסמל את העובדה שמצד האמת, העולם והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ... המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה שכל מה שנתפס כאפשרי הוא למעשה מחויב, וכל
הנפרדות היא למעשה אשליה. ירידת הבן מהמלוכה - השכחה של האחדות המלך אומר לבנו: אני חוזה בכוכבים ורואה שאתה עתיד לרדת מן המלוכה. הכוכבים מסמלים את חוקי הפיזיקה, ... מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא
בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך שמחה ... מה טוב. שימו לב, לשמוח מתוך מרה שחורה פירושו לשמוח בגלל שאתה מוצא מה טוב. זאת אומרת אתה חי בעולם של
נפרדות, של טוב ורע, רע לך ואז אתה מחפש נקודות טובות. אתה אומר או הנה, זה טוב, זה טוב ואז אתה שמח. עכשיו, זה נקרא לשמוח מתוך מרה שחורה. למה זה נקרא לשמוח מתוך מרה שחורה כי בעצם אתה בתוך מרה שחורה של טוב ורע של
נפרדות ואתה שמח מהדברים הטובים שיש לך בתוך הבלאגן של הערבוב של טוב ורע. אבל רבי נחמן מלמד ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. מה רבי נחמן מלמד אתה צריך לקחת את ... בחינה של הבריאה, בחינה שלפני הבריאה ובחינה של אחרי הבריאה. הבחינה של האין והבחינה של היש, האחדות
והנפרדות, אלוהים והעולם וכו וכו. ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. פה רבי נחמן בעצם אומר לנו את התשובה האמיתית. התשובה האמיתית היא
שהנפרדות היא עצמה בחינה אחת עם האחדות. מה זאת אומרת
הנפרדות היא בחינה אחת עם האחדות. הכוונה היא שתדע לך שמצד האמת כל מה שנדמה לך כאפשרי המציאות זה בכלל מחויב המציאות. כי רבי נחמן במקום אחר מבאר, הוא מבאר את ... אז איך זה יכול להיות ולמרות שאמרתי דבר והיפוכו אף על פי כן זה ככה. זאת אומרת מצד האמת, כל הישויות
שנפרדות אחרי הבריאה הן באחדות. כי לפי הבריאה יש לנו ישות אחת ואחרי הבריאה יש לנו הרבה ישויות וכל הישויות
שנפרדות אחרי הבריאה כולן הן בעצם, כל אחת ואחת, היא שוות ערך מוחלט לישות האחת שהיתה לפני הבריאה. זאת אומרת, כמו שלפני הבריאה הכל היה אחד מוחלט ככה אמצעות ... לפני הבריאה ואחרי כן תחבר את זה למה שיש אחרי הבריאה. שתבין שמצד האמת זה דבר אחד. כל מה שנכון לגבי
הנפרדות נכון לגבי האחדות וכל מה שנכון לגבי האחדות נכון לגבי
הנפרדות. וזה הרעיון של רצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. זו הפואנטה. יש שני מלכים יש גם את המלך הראשון וגם את הבן של המלך. מה שרבי נחמן אמר שהיה לו בן יחיד ... את רצונו של אלוהים. כי רצונו של אלוהים, אלוהים שהוא רוצה הוא כבר הבן של אלוהים שיש לו העדר רצון. העדר
נפרדות הרצון. וכשאנחנו אומרים למישהו אתה המלך פירושו אתה מהווה את הרצון של עצמך ואת המציאות וכו וכו. ולכן מה המלך ביקש מהבן שלו - אמר לו תקשיב אני חוזה ... אדם הזה לא ראוי למלוכה. למה לא ראוי למלוכה כי אתה לא מבין, אתה לא מסוג לחבר את עצמך לאחדות כשאתה בתוך
הנפרדות . אתה לא מבין שגם
הנפרדות היא בעצם ביטוי של ה היא בעצם אחדות ממש. ולכן אני עוד אשמח מזה שאתה לא מלך. זאת אומרת שה.. נגיד הקונספט הדתי אומר שהשכינה מצטערת בצערם של ישראל, ... לא עצוב כשאתה עצוב, אלא אלוהים שמח כשאתה עצוב. למה כי אתה כופר בו. למה אתה כופר בו אתה צריך להבין
שהנפרדות היא ביטוי של האחדות.
הנפרדות מחוברת עם האחדות. אתה אמור עכשיו להיות, להחזיק עצמך בשמחה גם כשנדמה לך שירדת מהמלוכה. גם כשנדמה לך שקורים דברים נגד רצונך. גם אז אתה צריך להיות ... בשמחה, איך תהיה שמח. על ידי שתשתוק. הכוונה תבין שזה אחד, זה הכוונה שזה אחד. תשתיק את השכל. תשתיק את
הנפרדות. זה לא שכל אמיתי. תשתיק את השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם תבין שזה מחובר בשורשו ממילא ... משום שמצד האמת זה בכלל אחד. וככל שאתה מרכיב את הדברים, ככל שהם יותר מורכבים כך זה אומר שמבטאים יותר
נפרדות ולכן זו טפשות יותר גדולה. כמו אנשים שאומרים - כן, יש הרבה אנשים ברמה האישית הם חוקרים חוקרים חוקרים, מגיעים למסקנה ואז הם אומרים המסקנה הזו נכונה. ... הזו ממש שגויה. כי ככל שהשתמשת יותר בשכל ככה התרחקת יותר מהאמת, כי להשתמש בשכל פירושו ללכת אחרי
הנפרדות, אז התרחקת עוד יותר מהאמת. ולכן הילדים הקטנים לדוגמה, ילדים קטנים שהם עוד בלי שכל תופסים את המציאות בצורה יותר נכונה מאשר מבוגרים תופסים את המציאות. ... הפוך - בגלל שהוא כל כך חכם אז כנראה מה שהוא אומר זה בכלל טפשי. כי הרבה פעמים החכמה זה בכלל ביטוי של
נפרדות של טפשות. וכל מי שאמר אצלו איזה דבר חכמה זה חשיבות גדול מאד והיה נותן להם כבוד לכל אחד כפי רצונו, מי שהיה רוצה ממון נתן ממון, מי שהיה רוצה כבוד היה נותן כבוד הכל בשביל החכמה. זה עניין של התאוות של
הנפרדות של העולם, הממון, הכבוד. שמצד אחד אבל מצד שני עכשיו נכון שהחכמה נותנת לך כבוד או ממון, אבל מצד שני זה טמטום. כי אם היית בשכל הגדול יותר, לא היית צריך ...