16:23הספר להיות אלוהים - אחדות או נפרדות - היכן אתה נמצא האם כבר הגעת אל האחדות האמיתית - מהי אחדות אמיתיתהספר להיות אלוהים - אחדות או נפרדות - היכן אתה נמצא האם כבר הגעת אל האחדות האמיתית - מהי אחדות אמיתית מהי אחדות אמיתית והאם אתה נמצא באחדות או בנפרדות? אליעד כהן מסביר שהאדם ששואל את עצמו האם הוא נמצא באחדות או בנפרדות, מעצם השאלה הזו הוא כבר נמצא בנפרדות. מדוע? מפני שבעצם השאלה יש הנחה שקיימים שני מצבים: אחדות ונפרדות, ומכיוון שיש שאלה ויש את מי ששואל, זה מעיד על נפרדות. באחדות האמיתית אין שאלות, מכיוון שאין שני מצבים נפרדים. האחדות האמיתית היא מצב שבו אין בכלל הבדל בין מצבים ... מושגים כמו טוב, רע, או לעזור לאחרים. באחדות אין אחרים כלל, ולכן לא ניתן לעזור למישהו אחר. כל מושגי הנפרדות, כמו עזרה לאחר, עשיית טוב או רע, אינם קיימים באחדות. מכיוון שבאחדות אמיתית הכל אחד ממש, לא ייתכן מצב ... אפילו לחשוב אחרת. כלומר, זהו מצב שמעבר לביטחון הרגיל, מצב של וודאות מוחלטת ושלמה. האם אפשר להבדיל בין אחדות לנפרדות? אליעד אומר שיש אנשים שטוענים שהם כבר באחדות ושהכל טוב אצלם, אבל אז נשאלת השאלה - למה הם אוכלים? ... זה מעיד על כך שהוא אינו נמצא באחדות. כלומר, כל עוד האדם בכלל יכול להבין את השאלה, הוא בהכרח בנפרדות. באחדות האמיתית לא רק שאין תשובות, אלא אפילו אין שאלות. יחד עם זאת, אליעד מוסיף נקודה מורכבת נוספת: הוא אומר כי באחדות האמיתית כן ניתן לחוות את ההבדל בין אחדות לנפרדות, ובו זמנית להבין ששניהם אחד ממש. זה נשמע סותר את ההסבר הראשון, אך אליעד מבהיר שגם מה שנראה כסותר ומנוגד הוא עדיין חלק מהאחדות. באחדות אין הבדל בין נפרדות לאחדות, ולכן גם לחוות את ההבדלה הזו ועדיין לראות בה אחדות מוחלטת - זה חלק מהמצב האמיתי של האחדות. ... כי כל ניסיון לתת הסבר או הצדקה לפעולה כלשהי כאשר אדם נמצא כביכול באחדות, הוא אינדיקציה לכך שהאדם עדיין בנפרדות. לבסוף, אליעד מוסיף כי בסופו של דבר, כל מה שנאמר בספר או בשיחה זו, גם ההפך שלו נכון. כלומר, האחדות האמיתית מכילה בתוכה את כל האפשרויות ואת ההפך שלהן בו זמנית. מהי אחדות אמיתית? האם אני באחדות או בנפרדות? למה אלוהים ברא את העולם? למה האדם משנה את המציאות? מה ההבדל בין אחדות לנפרדות? האם אפשר לחוות נפרדות באחדות? איך לדעת אם הגעתי לאחדות אמיתית? ספר חלק ראשון עמוד 60 אם האדם שואל את עצמו, אם הוא נמצא באחדות או בנפרדות, עצם זה שהוא שואל, זוהי כבר נפרדות. למה? כי עדיין יש לך שאלה. כאשר אתה בשכל של האחדות, אין מצב כזה של אחדות. אבל אם אתה ... אין לעזור. אם יש לאדם תשובה, אז האדם לא באחדות. אדם שהוא באחדות אמיתית, אין אצלו הבדל בין אחדות לנפרדות, וזה כמובן נגד השכל, ואין בזה היגיון כלל. אין הבדל בין הפעולות, ואם אין הבדל, אז אין שאלה, מדוע ... אתה לא באחדות. כי באחדות האמיתית אין שום הבדל כלל, ולכן אין בכלל שאלה. מי שחווה הבדל בין אחדות לנפרדות הוא כמובן בחוויה של נפרדות, אבל זה לא בדיוק נכון, כי באחדות האמיתית אתה יכול לחוות הבדלה בין אחדות לנפרדות, ובכל זאת שניהם אחד. לא משנה מה כתוב בספר, גם ההפך שלו נכון.