36:00מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב, חלק 1... מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות, החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה בבת מלך שאבדה, מעשה באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב, חלק 1 מהו סיפור מעשה מאבדת בת מלך של רבי נחמן מברסלב? סיפורו של רבי נחמן מברסלב, מעשה מאבדת בת מלך, הוא ... אליעד כהן מסביר כי זה סיפור שכל מי ששומע אותו, מתעוררים בו הרהורי תשובה - כלומר, רצון לחזור אל המקור, אל החלום, ואל הרצון העמוק ביותר שיש לאדם. מה מסמלים המלך ובת המלך בסיפור? הסיפור מתחיל במלך שהיה לו שישה בנים ובת אחת חשובה מאוד. יום אחד, המלך כועס על הבת ואומר לה: הלא טוב יקח אותך, ומיד לאחר מכן הבת נעלמת. המלך מצטער מאוד על ... באדם שאינו הולך בעצמו לחפש את בתו האבודה. הבת האבודה היא הנשמה, השמחה המוחלטת, האושר המוחלט, התכלית שאותה האדם מחפש לאורך חייו. למה דווקא המשנה למלך יוצא לחפש את בת המלך? המשנה למלך, שהוא השכל היחסי, רואה את צער המלך ומחליט לצאת בעצמו למסע ארוך למצוא את בת המלך. אליעד מסביר שהמלך מייצג את השכל המוחלט, שלא מחפש בעצמו, ואילו המשנה למלך מייצג את השכל היחסי, את האדם הפרטי שחייב לצאת למסע רוחני כדי למצוא את האושר והתכלית שלו. באילו מקומות המשנה למלך מחפש את בת המלך? המשנה למלך מחפש זמן רב במדבריות, בשדות וביערות, המסמלים מקומות שאינם ודאיים או מובנים מאליהם, אזורים שנמצאים מחוץ לגבולות החשיבה המקובלת והנוחה. אליעד מסביר כי החיפוש האמיתי דורש מהאדם לצאת מאזור הנוחות ולחקור את המקומות הפנימיים המפחידים, המסוכנים והלא מוכרים בנפשו. כיצד המשנה למלך מוצא לראשונה את בת המלך, ומה משמעות ההוראות שלה? לאחר מסע ארוך במדבר, המשנה למלך מגיע למבצר מוקף חיילים. הוא משאיר בחוץ את הסוס, המסמל את החומריות ואת השיגעונות של העולם, ונכנס פנימה. שם הוא רואה ארמון יפה, מלך, מוזיקה ואוכל משובח. אך כשהוא מתבונן מהצד, מתברר שהמלכה היא בעצם בת המלך האבודה. היא מזהה אותו ומתקרבת לשוחח עימו. היא מגלה לו כי למרות הנראות החיצונית המפוארת, המקום שבו היא נמצאת הוא לא טוב. כדי לשחררה, היא נותנת לו הוראות ברורות: ... להגשמת החלום. לאחר שנים רבות הוא מתעורר, שוכח לגמרי את מטרתו, ורק המשרת שלו מזכיר לו את הסיפור. למה נכשל המשנה למלך גם בפעם השנייה, ומה משמעות המעיין של היין? בת המלך נותנת לו הזדמנות נוספת, קלה יותר. הוא שוב עושה הכנה של שנה שלמה. הפעם מותר לו לאכול, אך אסור לו לשתות יין כדי שלא יירדם. ביום האחרון, הוא רואה מעיין שזרימתו אדומה ... שנה, וכך נכשל שוב. אליעד מסביר שהיין מסמל פיתויים עדינים יותר שהאדם משכנע עצמו שהם מותרים אך גם הם גורמים לאיבוד הריכוז ולנפילה. מה משמעות המטפחת שעליה כתבה בת המלך בדמעותיה? לאחר הכישלון השני, בת המלך מוצאת אותו רדום ומביעה צער עמוק על מצבם. היא כותבת הודעה בדמעותיה על מטפחת ומניחה לידו. כאשר הוא מתעורר, הוא מוצא את המטפחת וקורא בה הוראות חדשות. כעת בת המלך נמצאת במקום חדש, הר של זהב ומבצר של מרגליות, מקום שמסמל את התכלית הנשגבת, היפה ביותר, אבל גם הבלתי מושגת באופן רגיל. למה המשנה למלך יוצא לחפש לבד את הר הזהב ומבצר ... הלך בה לפניו. מה המסר הכללי של הסיפור מעשה מאבדת בת מלך? אליעד מסביר שהסיפור כולו הוא דימוי למסע הרוחני שהאדם עובר בחייו כדי למצוא את האושר הפנימי והאולטימטיבי. בת המלך האבודה מייצגת את התכלית הנשגבת שהאדם מתגעגע אליה. הסיפור מדגיש את החשיבות של געגוע, רצון והתמדה, ואת ההתמודדות המתמדת עם פיתויים וחוסר ריכוז שיכולים להכשיל את האדם ... הרהור תשובה שיש בעולם מגיע מרבי נחמן. הרעיון של הרהור תשובה מוגדר כאן כחזרה למקום המקורי, להגשים חלום, ללכת אחרי הרצונות העמוקים. כיצד מוצג המלך ובתו, ומה קורה כשבת המלך נעלמת? הסיפור מתאר מלך אחד שהיו לו שישה בנים ובת אחת, והבת הזו היתה חשובה לו מאוד. באחד הימים המלך כעס עליה ובשעת הכעס אמר לה הלא טוב יקח אותך. בלילה שלאחר מכן ... מאוד וחיפש אותה בכל מקום. מדוע המשנה למלך הוא שמתחיל במסע החיפוש? המשנה למלך (השני למלכות) ראה את צערו העמוק של המלך, ביקש לקבל משרת, סוס וכסף לדרך, ויצא לחפש את בת המלך. אליעד מסביר שזהו דימוי: בתוך האדם יש חלק שהוא המלך שאינו הולך בעצמו לחפש את הבת האבודה, ויש משנה למלך שהוא השכל היחסי שמתגייס לחיפוש. מהן הדרכים שבהן מחפש המשנה למלך את בת המלך, ומהו המסר של החיפוש? המשנה למלך מסתובב במדבריות, בשדות וביערות זמן רב, מחפש בכל מקום אפשרי, בלי דרך ברורה או מפה מסודרת. אליעד מדגיש שזה מסמל חיפוש פנימי שבהתחלה ... להפתעתו, החיילים אינם עוצרים אותו, והוא מתקדם פנימה מחדר לחדר ללא הפרעה, עד שהוא מגיע לארמון גדול ויפה ובו מלך עם כתר, חיילים, משוררים ומאכלים טובים. כיצד מתגלה שבת המלך בארמון הזה, ומה השיחה הראשונה עמה? המשנה למלך אוכל מן המאכלים, אחר כך שוכב באחת הפינות ומסתכל מרחוק. לפתע המלך שבארמון מצווה להביא את המלכה, והיא מתגלה כבת המלך האבודה. היא מתיישבת ליד המלך, מזהה את המשנה למלך השוכב בצד, ניגשת אליו ושואלת אתה מכיר אותי? והוא משיב בחיוב. המשנה למלך מספר לה שאביה מצטער מאוד ומחפש אותה זה זמן ... לשינה כבדה. המשרת מנסה להעירו, אך לשווא. הוא ישן שנים ארוכות, וכשהוא סוף סוף מתעורר, הוא שואל היכן אני בעולם? כי שכח הכל. המשרת מספר לו את מה שקרה. כיצד מגיבה בת המלך לאכזבתו, ומה השינוי בהוראות שהיא נותנת לו? כשהמשנה למלך חוזר אל המבצר, הוא מוצא שוב את בת המלך, המצטערת על כך שבסך הכל נותר לו רק יום אחד כדי להציל אותה, והוא איבד את ההזדמנות בגלל התפוח. כיוון שהניסיון הראשון היה קשה מדי, היא מציעה הפעם הקלה מסוימת: שוב ... רואה מעיין שהמים בו אדומים ובעלי ריח של יין. הוא טועם, נופל לתרדמה עמוקה ונרדם למשך שבעים שנה. בתקופה זו עוברים חיילים רבים, המשרת מתחבא מפניהם. מגיעה מרכבה ובה בת המלך עצמה. היא מזהה אותו, מנסה לנער אותו ולא מצליחה להעירו, ומתאוננת מרה על כך ששוב הוא החמיץ את ההזדמנות. היא בוכה על מצבה ועל מצבו, שכן היא כבר זמן רב במקום שאינו טוב, והוא עצמו השקיע מאמצים אדירים אך נכשל. מהו התפקיד של המטפחת והטקסט הכתוב בדמעות? בת המלך כותבת על מטפחת בדמעותיה, מניחה אותה ליד המשנה למלך, ואז נוסעת משם. כעבור זמן הוא מתעורר ושואל שוב היכן אני בעולם? והמשרת מספר לו על מה שקרה במהלך השנים. לפתע הוא מבחין במטפחת, מרים אותה מול השמש (סמל לשימוש בשכל ובבירור) וקורא מה שכתבה לו בת המלך: היא אינה עוד במבצר הקודם, אלא יש לחפש אותה בהר של זהב ובמבצר של מרגליות. מדוע כעת הוא יוצא למסע בלעדי המשרת, ומהי המשמעות של הר של זהב ומבצר של מרגליות? המשנה ... שבמקומות הרגילים אין הר כזה, ולכן הוא בוחר להמשיך ולחפש במדבריות - באותם מרחבים פנימיים שרוב בני האדם אינם מגיעים אליהם. הוא מסתובב שם שנים ארוכות וממשיך לחפש את בת המלך. כיצד מסכמים את הרעיון הכללי של החיפוש הרוחני לפי הסיפור? אליעד מציג את הסיפור כתהליך פנימי של האדם המחפש את האושר המוחלט או את הנשמה האבודה שבתוכו. המלך מסמל כוח ... פיתויים, רגעים של עייפות ושכחה. הדרכים הקשות והלא צפויות - מדבריות, מבצרים עם חיילים, פירות ומעיינות מפתים - מייצגות את הניסיונות שמרחיקים את האדם מהגשמת החלום. בת המלך עצמה מסמלת את היעד הנעלה, הרצון המקורי, האושר הפנימי, או מה שאולי אפשר לכנותו התכלית. אף על פי שהיא מופיעה במצבים שנראים חיצונית מפוארים, היא מעידה שהמקום הזה לא ... מלך אכזר או באווירה מטעה. כל כמה שהמשנה למלך מתקרב, רגע אחד של פיתוי מחזיר אותו לשינה עמוקה ומעכב את השחרור. למרות הקושי, הסיפור מעודד להמשיך לחפש, לא לוותר על בת המלך, ולהיות מוכן לנדודים ולגעגוע בלתי פוסק, אפילו למקומות שאין בהם אנשים מבחינה חשיבתית, עד שלבסוף יימצא הר של זהב ומבצר של מרגליות, כלומר, המקום המושלם והנסתר שחורג ... אומר לנו כזה דבר - היה מבקשה: המשנה למלך מבקש זמן מרובה מאד את הבת מלך, עד שהוא מצא אותה. עתה נספר איך בקשה עד שמצאה. עכשיו רבי נחמן מספר איך המשנה למלך חיפש את בת המלך עד שהוא מצא אותה. והיה הולך אנא ואנא זמן רב, המשנה למלך היה הולך לכל מיני כיוונים, לא בפירוש המילולי - כלומר, מחפש כל מיני אופציות, מחפש פה, מחפש שם, לא הלך לפי ... זמן רב מאד. מה זה אומר בדימוי? שהוא לא חיפש אותה רק בעיר, חיפש אותה במדבריות, בשדות, ביערות, מה זה אומר בדימוי? מה לך זה אומר? אם אומרים לך מישהו הלך לחפש את בת המלך במדבריות, בשדות, ביערות, מה זה אומר? איזו חוויה רגשית קופצת לראש כשהוא שומע את הדימוי הזה? איזו חוויה קופצת לך? מה מייצג? ש: מקומות שמחוץ לחברה. אליעד: כל מיני ... היה מיישב עצמו? הכוונה חשב בישוב הדעת. בא נחשוב בהיגיון. ועכשיו שאני הולך כל כך הרבה זמן במדבר ואיני יכול למוצאה, אני הולך המון זמן במדבר אני לא יכול למצוא את בת המלך הזאת, אלך בשביל הזה אולי אבוא למקום ישוב - בא נלך בשביל הזה, אולי נבוא למקום ישוב? ותשימו לב לניסוח של רבי נחמן: ראה שביל אחד מן הצד. כאילו ראה איזו סמטה בתוך ... הלך בשביל הלך הלך ופתאום הגיע לאיזה מבצר, מבצר לא פתוח שיש סביבו שומרים, אנשים. בדימוי, מה בדימוי? מה זה החיילים והשומרים. אתה כאילו רואה משהו כזה ואומר אולי בת המלך נמצאת שם אבל יש מסביב לזה שומרים, אתה לא יכול להתקרב, יש פה שומרים, חיילים. והמבצר היה נאה ומתוקן ומסודר מאד עם החיילות. זאת אומרת זה היה מבצר כזה משהו מה זה אומר ... ושמחה גדולה המשוררים מזמרים, משוררים מאד, באשר שהביאו את המלכה. והעמידו לה לה כסא... ושמו את המלכה ליד המלך. והיא היתה הבת מלך הנל. את מי הוא ראה שם פתאום? את בת המלך. הושיבוהו אצלו ושמו את המלכה ליד המלך. והוא הכיר, הנה זו