... כך, זה מעיד על מהותו, האדם הזה מחויב לנפרדות משום שהוא שופט את המהות לפי הצורות המשתנות, כלומר, ההתנהגות החיצונית. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם תלמיד רואה שאליעד כהן
כועס, והתלמיד חושב
שהכעס מעיד בהכרח על המהות של אליעד, הוא בעצם חווה נפרדות נצחית, והוא לא מסוגל להבין את השורש הפנימי של ההתנהגות. אליעד מסביר שהשכל שמייצר את הטענה אם המורה
כועס , איך הוא ילמד אותי לא
לכעוס? הוא השכל של האדם שחי בקונפליקט מתמיד. המורה, לפי אליעד, יכול
לכעוס ועדיין ללמד איך לא
לכעוס, משום
שהכעס הוא רק צורה אחת, והמורה מחובר למהות, שהיא מעבר לכל צורה. מדוע אנשים חולקים על הצדיק ומבקרים אותו? אליעד ... הוא מדגיש כי לפעמים הצדיק נראה כמשוגע, ורבים אינם מסוגלים להבין אותו. אבל דווקא בצורות המשונות הללו, מסתתרת אמת פנימית עמוקה שאותה התלמיד צריך לגלות. לדוגמה, אם אליעד
כועס, תלמיד שטחי יראה רק את
הכעס ויחשוב שהוא אינו יכול ללמוד ממנו, אך תלמיד עמוק יותר יראה
שהכעס הוא רק לבוש, ובמהות אליעד נמצא במקום של אחדות ושלווה פנימית מוחלטת. הצורה לא מעידה בהכרח על המהות, ולכן ... הצדיק? האם התנהגות חיצונית מעידה על המהות? מהו היחס הנכון בין מורה רוחני לתלמיד? כיצד להגיע לאחדות מתוך נפרדות? למה אנשים מפחדים לפגוש את אליעד כהן? מה מסתתר מאחורי
הכעס של אליעד כהן? ...