... הוא תוצאה ישירה של אירוע מהעבר (למשל הבגידה). אך האמת, לדבריו, היא אחרת. הוא מסביר שהכאב האמיתי אינו מתרחש בעבר אלא בהווה. כלומר, אם מישהו פגע בך בעבר, אתה לא
כועס עליו רק בגלל מה שקרה בעבר, אלא כי אתה חווה כרגע כאב או חוסר כלשהו. למשל, אדם שבגדו בו מרגיש לא שווה, בודד או חסר ביטחון בהווה, ולכן הוא
כועס עכשיו. אליעד נותן דוגמה: אם מישהו רצח לאדם את הילד, והוא לא מסוגל לסלוח, מה שבאמת קורה הוא שכעת, ברגע זה, הוא מתגעגע לילדו או חווה חיסרון עמוק. הוא אינו
כועס רק בגלל אירוע הרצח עצמו, אלא כי כרגע הוא מרגיש כאב משמעותי. אליעד מדגיש
שהכעס, חוסר הסליחה, או הרצון בנקמה, תמיד מבוססים על תחושת כאב עכשווית שהאדם מייחס לאירוע שהתרחש בעבר. האם סליחה פירושה לשכוח את מה שקרה? אליעד כהן מסביר ... להאמין שהכאב שהוא חש כעת הוא תוצאה ישירה ובלעדית של מה שעשה לו אדם אחר בעבר. למעשה, הוא מפסיק לחשוב שהאדם האחר הוא האשם במצבי העכשווי, וכך הוא משחרר את עצמו
מהכעס או מהרצון לנקום. איך אפשר לגרום לעצמך לסלוח למישהו? לפי אליעד, כדי לסלוח באמת, יש לתקוף את הבעיה משלושה כיוונים שונים: לבדוק מדוע רע לך עכשיו. למשל, ... אנשים ואירועים שגרמו לכך, והאירוע מהעבר הוא רק הקש ששבר את גב הגמל. רק לאחר הבדיקה המעמיקה של שלושת הנקודות האלו ניתן להגיע למצב שבו אפשר לסלוח באמת ולהשתחרר
מהכעס ומהכאב. מדוע לפעמים אנשים מעדיפים לא לסלוח? אליעד מסביר שישנם אנשים
שכועסים ונוטרים טינה משום שהם חושבים שהם מקבלים תועלת כלשהי
מהכעס. למשל,
הכעס נותן להם תחושת צדק, כוח, או שליטה. אך אליעד מציין שאם לאנשים הייתה אפשרות אמיתית לבחור, רובם היו מעדיפים חיים ללא
כעס בכלל. אנשים חכמים במיוחד, לדבריו, לפעמים בוחרים
לכעוס לא כי זה מועיל להם, אלא כי הם פשוט רוצים לחוות את
הכעס עצמו כחלק מהחיים. האם תחושת הפגיעה בהכרח נובעת מהאירוע עצמו? לפי אליעד, מה שגורם לפגיעה האמיתית הוא לא האירוע עצמו אלא המשמעות שאדם נותן לו בהווה. ...