ליקוטי מוהרן ח"א יג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1... שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1 מה הקשר בין תאוות ממון להשגת השגחה שלמה? כדי לזכות להשגחה שלמה, כלומר, למצב שבו האדם מרגיש שאלוהים משגיח עליו באופן מלא, הוא חייב קודם לשבור את תאוות הממון שלו. אליעד כהן מסביר שהמשמעות של השגחה שלמה היא שהאדם מרגיש שאלוהים באופן מלא מלווה אותו, משגיח עליו ומנהל ... שלמה וללא פגם. לפי ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, הדבר המרכזי שמונע מאדם לחוות השגחה כזו הוא התאווה לכסף, שהיא סוג של משיכה חזקה לצורה, ולא למהות. כאשר האדם עסוק ברדיפת הממון ובאיסוף של עוד ועוד כסף, הוא נמצא במצב שבו הוא תלוי בצורות החיצוניות. זאת אומרת, הכסף מסמל עבורו את היכולת להשיג דברים אחרים שהוא רוצה. לדוגמה, אדם לא באמת רוצה את הכסף עצמו, אלא את מה שהכסף מאפשר לקנות - מזון, לבוש, בית או כבוד. רבי נחמן אומר שככל שהאדם יותר תלוי בצורה (כסף), כך הוא פחות יכול להתחבר למהות הרוחנית של המציאות, ולכן אינו יכול לזכות להשגחה שלמה. מדוע חשוב לשבור את תאוות הכסף כדי לזכות להשגחה? אליעד מסביר כי כדי להגיע להשגחה שלמה, על האדם לשבור את המשיכה החזקה שלו לתאוות הכסף. לשבור את התאווה לממון משמעו שאדם צריך להגיע למצב בו הוא מבין שהכסף הוא רק אמצעי ולא מטרה בפני עצמו. ברגע שאדם מפסיק לרצות כסף בשביל כסף, אלא מבין מה באמת הוא רוצה (למשל, ביטחון, שמחה או סיפוק), הוא שובר את התאווה הזו. אדם שעובד בשביל כסף בלבד, אינו מחובר למהות של מה שהוא רוצה באמת. הוא מחובר בצורה ולא למהות שמאחורי הצורה. מי שמצליח להגיע למצב שבו הוא רואה בכסף אמצעי ולא תכלית, הוא זה שיוכל לחוות את ההשגחה המלאה של אלוהים. איך הצדקה קשורה לשבירת התאווה לממון? אליעד מסביר בהרחבה על הצדקה ומשמעותה לפי ליקוטי מוהרן. לפי רבי נחמן, הצדקה היא פעולה בה האדם לוקח את ... יש עני, מקום של חיסרון פנימי וחיסרון רוחני. כאשר האדם לוקח את המשאבים שיש לו, כגון זמן, אנרגיה או כסף, ומשקיע אותם בחלקים החלשים או החסרים שבו, הוא עושה בעצם פעולת צדקה פנימית. האדם נותן מעצמו למקום החלש בתוכו, ... הקשר שלו עם המהות הפנימית שלו, ובמקביל שוב שובר את התלות שלו בצורות החיצוניות. לדוגמה, אם אדם רגיל לחשוב שכסף מעניק לו ביטחון, הוא צריך להתבונן פנימה ולשאול: מה באמת חסר לי? הוא יגלה שהחיסרון האמיתי שלו הוא רגשי ... האדם לשלמות הפנימית? אליעד מסביר שבמהלך החיים אדם נמצא במאבק מתמיד בין הצורה למהות. אדם נמשך אל הצורות - הכסף, האוכל, הכבוד - אבל בעצם הוא מחפש מהות נסתרת. הדרך להגיע אל אותה מהות היא דווקא להפסיק להיצמד לצורות. לדוגמה, אם אדם חושב שהוא זקוק לכסף כדי להיות שמח, רבי נחמן יאמר לו להסתכל עמוק יותר ולהבין שהשמחה היא המהות שהוא מחפש, ולא הכסף עצמו. ההתנתקות מהצורה (כסף) מאפשרת לאדם לחוות את החסד - את היכולת לקבל ולהתאים את עצמו לכל צמצום של המציאות. ככל שהוא פחות ... לצורות, כך הוא מגלה שהמהות של הדברים קיימת בתוכו, והוא אינו תלוי בדברים החיצוניים. זה התהליך של שבירת התאווה לממון, שהוא המפתח להבנת התורה לעומק. מהי המשמעות הרוחנית של זריקת הכסף? בסופו של תהליך, האדם מגיע להבנה שהכסף עצמו הוא דבר ריק וחסר משמעות. לפי רבי נחמן, האדם יגיע למצב שבו הוא ממש זורק את הכסף ואומר אני לא צריך את זה, כיוון שהוא כבר מצא את המהות שאותה הוא חיפש. הצורה (הכסף) הופכת לחסרת משמעות כשהמהות מתגלה. זה הרעיון המרכזי של רבי נחמן בעניין שבירת תאוות הממון. איך לומדים ליקוטי מוהרן? מהי עתיקא סתימאה? איך שוברים את תאוות הממון? מהי המשמעות של צדקה פנימית? מהי השגחה שלמה?