אוטיזם,
ילד אוטיסט סובל יותר, איך לנתח שאלה? האם מישהו סובל יותר ממישהו אחר? חשיבה מופשטת, איך
לחנך ילד אוטיסט? סבל של בעלי חיים, צמחונות, אכילת בשר, האנשה, איך לדעת כמה מישהו סובל? עוצמות של סבל האם
ילד אוטיסט באמת סובל יותר
מילד רגיל? אליעד כהן דן בשאלה אם
ילד אוטיסט סובל יותר
מילדים אחרים או מאנשים אחרים באופן כללי. הוא מתחיל את הדיון בטענה שהעלתה אמא
לילד אוטיסט, שטענה שהבן שלה סובל יותר מאחותו שאינה אוטיסטית. אליעד מסביר כיצד צריך לנתח את הטענה הזו: במקום להסתכל על המקרה הספציפי של
ילד אוטיסט, יש להפוך את השאלה לשאלה ... נשללת ממנו התעודה, יסבול יותר מאדם שלא השקיע בכך מאמץ דומה. הסיבה היא שהציפיות שלו היו גבוהות בהרבה, ולכן האכזבה גדולה יותר. הדבר רלוונטי במיוחד
לילדים אוטיסטים.
ילד אוטיסט עשוי להיראות כאילו הוא סובל ... לשחק עם חברים. אמו מסתכלת עליו וחושבת שלו הייתה במקומו, הייתה סובלת מאוד, ולכן מסיקה שגם הוא סובל מאוד. אבל אליעד מסביר שההנחה הזו מוטעית, כי
לילד האוטיסט אין בהכרח את אותה מערכת ציפיות ורצונות. לעיתים קרובות,
הילד האוטיסט אינו מבין או אינו מתייחס ... לטענה שצמחונים וטבעונים מעלים, לפיה הפרדת הפרה מהעגל שלה גורמת לה לסבל רב. הצמחונים עושים האנשה ואומרים: תחשוב מה היה קורה אם היו לוקחים לך את
הילד שלך, היית סובל מאוד, ולכן גם הפרה ... תלוי במשמעויות ובמחשבות שהאדם מייחס לאירוע. הפרה אינה חושבת על העתיד כמו האדם, ולכן אינה יכולה לחוות את אותו עומק סבל כמו אדם שמודע למשמעות ההפרדה
מילדו לאורך זמן. לדוגמה, בן אדם שחווה השפלה ... גדלה עם הזמן. בעלי חיים, לעומת זאת, אינם זוכרים או מתכננים רחוק, ולכן אינם חווים סבל ממושך ועוצמתי באותה מידה. מכאן, שהאנשה של סבל בעלי חיים או
ילדים אוטיסטים היא טעות לוגית. האם
ילד אוטיסט באמת חווה סבל יותר גדול בגלל מוגבלותו? אליעד מסביר כי הורים
לילדים אוטיסטים לעיתים מפרשים את התנהגות
ילדיהם בצורה מוגזמת. לדוגמה,
ילד אוטיסט שקיבל מכה וצורח, נתפס על ... חווה כאב אדיר, אף על פי שהצרחה לא בהכרח מעידה על עוצמת סבלו. ההורה משווה לעצמו, חושב שאם הוא היה צורח כך, הסבל שלו היה עצום, ומכאן הוא מסיק שגם
הילד סובל כך. כתוצאה מכך, ההורה מתייחס
לילד באופן היסטרי, מה שגורם
לילד להבין את האירוע כחמור יותר, ומגביר את הסבל שלו. הדרך הנכונה לדעת אליעד היא להתעלם באופן מוחלט מהצרחות של
הילד ולהתייחס אליהן באדישות, מתוך מחשבה
שהילד רק מבטא עצמו, כאילו עושה מדיטציית ויפאסנה. דווקא ההתעלמות תרגיע את
הילד ותגרום לו להסתגל טוב יותר למציאות. מדוע ... מפחיתים את עוצמת הסבל. אדם שיש לו זיכרונות מהעבר חווה סבל מתמשך, כי כל אירוע נוסף הופך לקשה יותר בשל צבירת המשמעויות מהאירועים הקודמים. לעומת זאת,
לילד אוטיסט, או לחיה, אין את הזיכרון הארוך ... ולכן חווים סבל רגעי בלבד, ללא השלכות מתמשכות. לדוגמה, אם מישהו יצחק על אדם ויכנה אותו קוף, האדם מיד ייעלב, כי הוא זוכר שיש משמעות שלילית לכך.
ילד אוטיסט לא ייעלב כלל, מכיוון שאין ... של אמירה כזו. לסיכום, אליעד מדגיש שסבל הוא תוצר של הפרש בין הרצוי למצוי, של מחשבות, ציפיות וזיכרונות. לכן, כאשר אנו מנסים להבין סבל של אדם או
ילד אוטיסט, אנו חייבים להתייחס למערכת התפיסתית שלו, ולא להניח שהוא חווה את הדברים בדיוק כמונו. האם
ילד אוטיסט סובל יותר? האם יש רמות שונות של סבל? מה הקשר בין רצוי למצוי לסבל? מהי האנשה וכיצד היא משפיעה על הבנת הסבל? האם בעלי חיים סובלים כמו בני אדם? איך להתייחס
לילד אוטיסט שצועק? למה זיכרון משפיע על עוצמת ...