... שהאדם מגיע אל השלמות שלו, בהנחה שיש כזו, מה אז תכלית חייו? ולכאורה יש כאן שתי אפשרויות. והאפשרות הראשונה היא, שלתכלית אין סוף, זא תמיד יש תכלית אחרת
להשיג, עד אין סוף וללא נקודת עצירה כלשהי. והאפשרות השנייה היא, שבכל מקרה, תמיד יש נקודת סוף כלשהי, ובנקודת הסוף הזו, שם, מסיבה כלשהי, לא שואלים יותר מה ... הדברים טובים באותה המידה. ובנוסף, אם נאמר שהתכלית היא ללא סוף, הרי שאין משמעות אמיתית לתכלית כזאת. כי הדבר דומה לאדם שיאמר שיש תכלית בלעשות דבר שלא
משיג שום תכלית סופית. ואם התכלית אין לה סוף, הרי שכבר אין לה שום משמעות כלל, ואכ הכל טוב באותה המידה, כי התכלית הסופית חסרת משמעות. אך מצד שני, אפשר ... כי מאחר שככ טוב לאדם, ממילא הוא יכול ליהנות גם בלי תכלית וגם בלי שכל. כי התכלית והמטרה עוזרים לאדם ליהנות. כי כאשר יש לאדם מטרה ורצון, אז כאשר הוא
משיג אותם, על ידי זה נוצרת הנאה. אבל מי שהוא רואה את הטוב שיש בכל דבר ודבר עד הפרט הקטן ביותר, הוא חי בהרמוניה מושלמת עם המציאות, והוא לא צריך שתהיה לו ... יכולה להיות למציאות כמציאות, אלא רק לאדם שנמצא בתוכה. כי המציאות עצמה, היא לא מוגבלת כלל. ואם הייתה למציאות מטרה, הרי שהיא הייתה בפחות מרגע אחד יכולה
להשיג את המטרה שלה. ומאחר שהמציאות לא מוגבלת
להשיג את המטרה שלה בפחות מרגע, ומאחר שבכל זאת המציאות עושה דברים שונים, הרי שהמשמעות של זה היא, שהמציאות
משיגה את המטרה שלה תמיד ובכל מצב. זא שהמציאות היא נקודת השלמות, שבה כל דבר הוא מושלם, ושכל דבר הוא המטרה עצמה, והשלמות נמצאת בכל דבר, בלי לחפש מטרה ... בחיים יש את אותה המשמעות. כי אם אין שום תכלית לשום דבר, הרי שהכל טוב באותה המידה ולהכל יש את אותה המשמעות. כי המשמעות של הדברים, נוצרת מהתכלית שהם
משיגים. ואם משהו
משיג את המטרה, הרי שיש לו משמעות טובה ולהפך. ואם לחיים אין שום תכלית ושום מטרה, הרי שהכל טוב תמיד. ורע יכול להיות, רק כאשר יש מטרה לא מושגת. ואם אין ... גם אז אפשר לשאול, האם יש תכלית לכל דבר או שלא. ואם נאמר שלכל דבר בעולם יש תכלית ויש סיבה מדוע הוא כך, הרי שממילא אין שום תכלית לשום דבר, כי כל דבר
משיג את התכלית ואת המטרה שלו. ונסביר: נניח שהתכלית היא להגיע לנקודה כלשהי. נשאל: האם יש תכלית בכך שהמצב כרגע הוא כפי מה שהוא ולא כפי מה שהוא צריך להיות ... והאם יש סיבה לכך שהאדם רחוק מהתכלית שלו? ואם נאמר שיש סיבה לכך שהמצב כרגע כפי מה שהוא, הרי שכבר כרגע יש שלמות. ואם הכל מושלם, אז אין שום מטרה שצריך
להשיג, כי המטרה מושגת בכל רגע מחדש. ואם נאמר שיש דברים בעולם שאין להם סיבה, ושכל תכליתם היא
להשיג דבר אחר, ושבהכרח לשנות את המציאות כדי להגיע לתכלית כלשהי, אז נשאל, מה הסיבה שלחלק מהדברים יש תכלית ומטרה ולחלק מהדברים אין תכלית ומטרה. זא, אם נאמר שיש דברים שהם קרובים יותר אל התכלית מאשר דברים אחרים, ושלא הכל שווה באותה המידה, שאז ממילא אין שום תכלית שצריך
להשיג, כי המטרה תמיד מושגת, ואם נאמר שיש הבדל ומרחקים שונים בין הדברים לבין תכלית כלשהי, הרי שנשאל, מה הסיבה שיש דברים שרחוקים יותר או פחות מהתכלית? ואם ... של החיים. ואם יש תכלית לכל דבר, הרי שיש סיבה מדוע דברים מסוימים רחוקים מהתכלית שלהם, ואכ התכלית נמצאת בכל דבר, ואכ השלמות נמצאת בכל דבר ולא צריך
להשיג תכלית כלשהי. ונסכם: מכל הנל עולה מסקנה אחת, והיא שבכל דרך רעיונית שבה נלך, נגיע לאותה הנקודה. והמסקנה של כל הנל היא, שהתכלית של החיים, היא שהאדם ... יסתכל עליה מנקודת מבטה שלה, יצליח לחיות איתה בהרמוניה וליהנות מהדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה יגיע האדם למצב שבו הוא רואה את השלמות שיש בכל דבר, והוא
משיג את התכלית בכל דבר. שזה בעצם מצב של יש ואין תכלית בו זמנית. כי כאשר כל דבר הוא מושלם בפני עצמו, הרי שאין שום מטרה שצריך
להשיג, כי כל דבר
משיג את המטרה הסופית של השלמות. ...