... או להימנעות מפעולה מסוימת. לדוגמה, אם רוצים לגרום לאדם להפסיק לעשן, אפשר ליצור התניה בין הפסקת עישון לבין תחושה טובה (למשל
אהבה או בריאות), ולהיפך - בין המשך עישון לתחושה שלילית (כמו בדידות או מחלה). כך האדם מתחיל להאמין שעדיף לו להפסיק לעשן, כי הוא יקבל ... ופחדים קיימים לבין יצירת רצונות חדשים? גישה ראשונה היא לקחת את הרצונות והפחדים שכבר קיימים אצל האדם. למשל, אם אדם רוצה
אהבה ולא רוצה להיות לבד, אפשר ליצור אצלו התניה שהפעולה הרצויה תוביל
לאהבה והפעולה הלא - רצויה תוביל לבדידות. גישה שנייה היא ליצור רצונות חדשים ופחדים חדשים. אם אדם אינו מעריך מספיק את בריאותו, אפשר ליצור ... למשל: אם אדם מספר שקנה נעליים חדשות, אפשר לשאול: למה דווקא את הנעליים האלה? איך זה גרם לך להרגיש?. שאלות אלו חושפות אם הוא
אוהב אופנה, תחרותיות, תשומת לב או נוחות. אם אדם אומר שהיה לו יום קשה בעבודה בגלל לקוחות רבים, אפשר לשאול: למה אתה לא
אוהב הרבה לקוחות? מה מלחיץ בזה?. כך אפשר להבין אם הוא מפחד מלחץ או מחוסר שליטה. באמצעות שיחות יומיומיות תמימות, שאלות על תחושות ... אחרי שמזהים מה האדם באמת רוצה ומה הוא פוחד שיקרה, ניתן לשתול אצלו מחשבות באמצעות חיבור של ההתנהגות הרצויה לדברים שהוא כבר
אוהב, והימנעות מהתנהגות לא רצויה לדברים שהוא כבר פוחד מהם. לדוגמה, אם ילדה
אוהבת להיות במרכז תשומת הלב ופוחדת להיות לבד, אפשר ליצור אצלה התניה מחשבתית שהכנת שיעורי בית תוביל לתשומת לב חיובית מההורים, ואי הכנת ... בשיחות יומיומיות. כל סיפור יומיומי שאדם מספר הוא ביטוי לרצונותיו ופחדיו העמוקים יותר. כששואלים על אירועים אלו שאלות כמו למה
אהבת את זה? או איך הרגשת כשעשית את זה?, האדם מתחיל לחשוף בהדרגה את המניעים הפנימיים שלו, וכך מתקבל מידע מדויק יותר על הצרכים והפחדים ... אפשר לחבר בין המשך העישון לבין משהו שהוא מפחד ממנו (למשל להיות לבד או למות), ובאותו זמן להדגיש את היתרונות שבאי - עישון
(אהבה, בריאות וכדומה). מהן שתי הגישות העיקריות כדי לשתול מחשבות של טוב ורע? יש שתי גישות מרכזיות לשתול מחשבות או לשכנע מישהו: 1. להשתמש בטוב וברע שכבר קיימים אצלו. כלומר, לקחת את מה שהוא ממילא רוצה (כמו
אהבה) ומה שהוא מאוד לא רוצה (כמו להיות לבד) ולחבר את מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה לטוב, ואת מה שאנחנו לא רוצים שיעשה לרע. 2. ליצור אצלו ... הוא מסביר את עצמו? כאשר מנסים להשפיע על בן או בת משפחה (למשל ילד שמסרב להכין שיעורים), אפשר לחבר פעולה רצויה למשהו שהוא כבר
אוהב (כמו מתנה או תשומת לב) ולהרחיק פעולה לא רצויה ממשהו שמפחיד אותו או נתפס אצלו כרע. איך מזהים רצונות ופחדים אם האדם לא מדבר עליהם ... הרצונות והפחדים מתוך הדברים הקטנים שהם מספרים. לדוגמה: מישהו מספר שקנה נעליים חדשות. אפשר לשאול: למה דווקא הנעליים האלו? מה
אהבת בהן? ולהעמיק בשאלות כמו איך זה גרם לך להרגיש? מה אתה
אוהב בקנייה הזו? וכך מגלים אם הוא מחפש חידוש, אופנה, תשומת לב, נוחות וכו. מישהו מספר שעבד קשה וחזר הביתה מוקדם בגלל ריבוי לקוחות. אפשר לשאול: למה אתה לא
אוהב שיש הרבה לקוחות? מה בדיוק מלחיץ בזה? וכך מבינים שהוא אולי מפחד ממצבים של לחץ או חוסר שליטה. באופן כזה, דרך שיחות יומיומיות ותמימות, ניתן לחשוף את המניעים העמוקים: מה האדם מנסה להשיג
(אהבה, ביטחון, עניין) ומה הוא מנסה להימנע ממנו (בדידות, מחסור, לחץ). איך לשתול מחשבות כשמגלים מניעים דרך שיחות חולין? לאחר שמזהים מה באמת האדם רוצה (למשל הילדה שלי
אוהבת להיות מרכז תשומת הלב) ומה הוא פוחד שיהיה לו (למשל היא לא רוצה שיעזבו אותה לבד), אפשר לחבר את ההתנהגות שרוצים לעודד למה שטוב ... ולחבר את מה שלא רוצים שיעשה למה שמפחיד אותה. כך נוצרת התניה במחשבה שלה: אם אעשה את מה שמבקשים ממני, אזכה לתשומת הלב שאני
אוהבת. אם לא אעשה, אולי איענש בבדידות או בהרחקה. כיצד איתור מניעים יכול להשפיע על הקשר שלנו עם אחרים? מצד אחד, לדעת בדיוק מה אנשים ... בין מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה לבין הדברים הטובים לבין מה שאנחנו רוצים שהוא לא יעשה לדברים הרעים. לדוגמה נגיד שהוא רוצה נגיד
אהבה והוא לא רוצה נגיד להיות לבד אז אנחנו נגיד ניצור לו התניה שאומרת שאם נגיד הוא יעשן הוא יהיה לבד ואם הוא לא יעשן נגיד הוא יקבל
אהבה נניח. עוד פעם נמצא מה טוב עבורו נמצא מה רע עבורו ואז אחר כך ננסה בדרך כזו או אחרת שזאת גם שאלה איך ננסה להסביר לו חיבור בין מה שהוא רוצה מה שהוא מאוד
אוהב ומה שטוב עבורו על ידי מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה ובין מה שרע עבורו מה שאנחנו רוצים שהוא לא יעשה. זאת גישה אחת גישה שנייה אומרת לא ... הרעים בעיניה איך עושים את זה? ש: אם אתה מדבר עם הבן אדם אתה רואה איך שהוא מדבר על משהו והוא מתלהב ממנו אז אתה יודע שהוא
אוהב את זה. אליעד: נכון אז אחד אם אתה מדבר עם הבן אדם לפעמים הוא מספר לך יש לי מטרות כאלה ויש לי פחדים כאלה ואני רוצה את זה ואני לא ... אליעד: נניח שהוא מתלהב שהוא קנה נעליים, סבבה אז מה תעשה תגיד לו שאם הוא יהיה איתך הוא יקבל נעליים? ש: לא זאת אומרת שהוא
אוהב לקנות יש לו חוויית קנייה. אליעד: אוקי אבל אתה לא יודע למה הוא
אהב את הנעליים אין לך מושג, אתה לא יודע מה האינטרס כאינטרס של תחרותיות אינטרס של בזבוז כסף אינטרס של התחדשות איזה אינטרס אתה לא יודע. ... לי יום קשה בעבודה חזרתי הביתה מוקדם אפשר לשאול מה היה לך קשה בעבודה? היה לי קשה בעבודה שהיה המון לקוחות, אוקי וואלה אתה לא
אוהב למה אתה לא
אוהב לקוחות, לקוחות מלחיצים אותך למה אתה לא
אוהב לקוחות?, עכשיו אני לא אומר בהכרח לעשות את זה ככה אבל דרך הכניסה למניעים של ההתנהגויות אחרי כמה למה ולמה מה הסיבה ומה הסיבה דרך זה ... לי שהוא קנה נעליים הוא לא חושף שום דבר על עצמו אבל כשהוא אומר לך קניתי נעליים אתה יכול לשאול אותו ואיך הנעליים היו בעיניך
אהבת את הקנייה? הוא אומר לך כן, מה הרגשת ממה התלהבת מה מיוחד בנעליים האלה? ודרך זה שמפתחים שיחה לא מעניין אותך מהנעליים מעניין אותך ...