... העשייה לשם העשייה? אדם שמבצע פעולה מתוך הנאה מיידית מהעשייה עצמה, כמו רקדן שרוקד לשם
הריקוד, נראה כאילו הוא לא ממתין לתוצאה כלשהי. אך בפועל, כשבודקים את הדבר לעומק, הרקדן עדיין חווה את
הריקוד כפלטפורמה להשגת תחושה טובה. כלומר, גם כאשר אדם רוקד מתוך הנאה
מהריקוד, יש כאן אינטרס לא מודע - הוא נהנה מהתחושה שמתקבלת אחרי כל תנועה. האם אפשר להפסיק לחשוב על תוצאה וליהנות מהעשייה עצמה? ההנאה מהעשייה עצמה כרוכה בהפנמת ... ברגע הנוכחי ולהתמקד במה שאתה עושה עכשיו - להרגיש את החיתוך של העגבנייה או את הקצב של
הריקוד . השנייה היא להעמיק את ההבנה של מקור הרצון והאינטרס, ולגלות כיצד ניתן לפרוץ את גבולות השכל כדי להגיע למקום שבו כל פעולה נראית מושלמת. כל דרך מביאה עם ... איך דוגמה של רקדן מסייעת להבין הנאה ברגע העשייה? לעיתים מביאים כדוגמה רקדן שרוקד לשם
הריקוד עצמו. לכאורה, הוא אינו ממתין לשום דבר שיקרה אחר כך, אלא נהנה
מהריקוד באותו הרגע. אך עדיין, כשבודקים זאת לעומק, המחשבה שעוברת בראשו היא טוב לי כתגובה לחוויית
הריקוד. קורים פה שני שלבים בזמן: קודם הוא מזיז את הגוף, אחר כך הוא שם לב לתחושה הטובה. ובנוסף, ייתכן שזה לא רק
הריקוד אלא גם התחושה הטובה שתתקבל ממנו, ואולי אפילו ההרגשה שהוא רוקד יפה או מרשים אחרים. לכן, כשאומרים שהרקדן נהנה מעצם
הריקוד, זו לרוב חלוקה לזמנים שונים: ברגע אחד הוא מרוכז בתנועות ובקצב, וברגע הבא הוא חווה את ההנאה. ואם הוא רוקד כדי להרגיש את ההנאה, אז לכאורה גם כאן יש ... בהחלפת פעולה אחרת? קושי נוסף עולה כשאומרים אם הפעולה הזאת מושלמת, למה שינית אותה?. אם
הריקוד בעמדה מסוימת מושלם, למה לזוז לעמדה חדשה? אם הזזת היד למקום אחד היא הפעולה המושלמת, מדוע להמשיך ולשנות את מיקומה? זה מלמד שיש כאן פרדוקס: ברגע שאדם ... יוכל לשבת עליו, אבל מה האדם רוצה בסוף, הוא לא מגיע לסוף. שאלה: למשל רקדן, רוקד בשביל
הריקוד עכשיו. אליעד: ולמה הוא רוקד עכשיו? כי זה עושה לו טוב. האדם יכול לחשוב רק מחשבה אחת ברגע אחד, כשאתה אומר שהוא נהנה מעצם
הריקוד, זה קורה בשני רגעים. מה זה
ריקוד? למשל להזיז את הרגל שמאלה, ואז המוח מקבל את האינפורמציה שהרגל זזה ואז באה המחשבה, איזה כיף לי. יש דברים שקורים מעצמם. אבל אם אתה עושה את הפעולה, בשנייה ... עושה, בשנייה לאחר מכן אתה נהנה מזה שעשית. אבל זה קורה שנייה אחרי ולא תוך כדי הריכוז
בריקוד. אתה עושה ולאחר מכן נהנה מהעשייה, זה לא באותו זמן, זה בשתי שניות. כשאדם עושה ומתרכז בעשייה, הוא אפילו לא מרוכז בתחושות, אלא רק בעשייה. ואז המוח בודק ... זה לא בדיוק באותה שנייה. ונגיד שזה באותו רגע, הרקדן רוקד בגלל התחושה הטובה שתהיה לו
מהריקוד. זאת אומרת שהוא לא רוקד למען
הריקוד אלא למען התחושה שתהיה לו בגלל
הריקוד. האדם לא נהנה
מהריקוד עצמו. ליהנות מעצם העשייה, פירושו להפוך את האפשרי למחויב. אם היו אומרים לך שזה הרגע האחרון בחיים שלך, ואומרים לך לזוז ימינה, אז תשאל מה זה יתן לי? שתהיה ... בלי שזה יתן לאף אחד כלום, האם הוא היה מזיז את הרגל ימינה? לא, זה אומר שהוא לא חווה את
הריקוד כמושלם, אלא
הריקוד משמש אותו למשהו נוסף. עצם זה שאומרים שהרקדן נהנה לרקוד, זה כבר אומר שהרקדן לא רוקד סתם, אלא יש לו אינטרס ליהנות. לעשות משהו למען העשייה, פירושו אני ...