... מצבו הנוכחי. אליעד מציין שלפני שמישהו יכול לאהוב משהו, עליו
לשאול את עצמו למה זה טוב. לדוגמה, אם אדם רוצה לשנות את יחסו למחשבה או לסיטואציה שמציקה לו, עליו
לשאול את עצמו: מה טוב בזה?. אם ימצא את הדברים הטובים במצב, הוא יוכל לאהוב אותו. במקביל, אם אדם לא רוצה לשנוא משהו, עליו
לשאול את עצמו למה זה רע? ולערער על מה שהוא חושב כרע. אם לא ימצא סיבות לכך, הוא יוכל לא להיות אדיש למצב. העקרון המרכזי בהסבר הוא ששני המהלכים האלה - לאהוב משהו או לא ... אם אדם רוצה להוציא משהו מהמציאות או מאדם אחר, הוא צריך
לשאול את עצמו למה הוא רוצה את הדבר הזה, כדי להבין אם יש סיבה חיובית או שלילית לכך. אליעד גם מדגיש שהמפתח לאהבה הוא לא תמיד מציאת הטוב בלבד, אלא בשמירה על רוב טוב ... והשנאה בקצות הסקאלה). אם אתה רוצה לאהוב את מה שיש, עליך
לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא טוב? ואם אתה רוצהלא לאהוב ולא לשנוא (להיות אדיש לגבי מה שיש), עליך
לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא רע? (כלומר, הטלת ספק במה שאתה חושב שהוא רע). באופן אנאלוגי, ניתן להסביר זאת כך - אם אתה רוצה להגיד למישהו, שהוא חייב לך כסף, מה עליך ... בליהנות מזה, ורצונך הוא רק להשתחרר מהסבל שנגרם מזה, עליך
לשאול את עצמך שוב ושוב: למה זה רע?, אז מה אם זה ככה?, זה בהכרח רע?. כל פעם שתקבל תשובה לשאלה כזו, תשאל את עצמך שוב ולמה זה רע? וחוזר חלילה, עד שבסוף זה לא יהיה לך רע ... דוגמה נוספת - אם יש בחורה שאתה רוצה לרצות אותה, אתה צריך
לשאול את עצמך: מה טוב בה?. ואם יש בחורה אחרת, שאתה רוצה אותה ויש בה גם דברים שאתה לא רוצה, ואתה רוצה פחות לא לרצות אותה, אז כל דבר רע שיש בה - אתה תגיד: מה זה משנה?, ... תסתפק בלא לסבול ממנה, כלומר, להיות אדיש כלפיה. לשם כך עליך
לשאול את עצמך : מהם הדברים הרעים שנגרמים לי מהמחשבה הזאת? ועל כל דבר רע שתמצא תטיל ספק ותשאל - אז מה?, מה זה משנה?, זה משנה?, מי קבע שזה משנה?, אולי זה לא משנה?, למה ...