... מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את
העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את
העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה ... אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את
העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי ... רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא
העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר ... שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את
העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין
העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון ... ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את
העולם או לרצות משהו. אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב ... זאת משום שאלוהים הוא שם לכוח המניע את
העולם, אבל ברגע שמייחסים לו איכויות של ישות נפרדת, מדובר כבר בהאנשה של משהו שמעבר ... על כך, כאשר מדברים על כך שאלוהים ברא את
העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את
העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא ... בחירה קודמת. האם אלוהים באמת בחר לברוא את
העולם? לכאורה אנו אומרים: אלוהים בחר לברוא את
העולם, שהרי היה יכול לברוא או לא לברוא אותו. אבל הטענה שיכל לברוא או לא אינה ... לו אפשרות אחרת. נניח שקיימת ישות שבראה את
העולם, הרי באותו רגע היא הופכת למשהו מוגבל יותר, משום שיש הבדל בינה לבין
העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה ... מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את
העולם, אנו קוראים לו אלוהים. ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין ... אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את
העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד. או שאלוהים לא ברא את
העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם. בכל מקרה, יש רק ישות אחת. אבך ... נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את
העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את
העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את
העולם? לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי ... מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את
העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו. ונניח שרצה לברא את
העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת
העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת
העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת
העולם, זא גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את
העולם, זה היה כבר כמו בריאת
העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת
העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה. זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש ... שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה,
העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו,
העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא,