אלוהים,
העולם הזה,
העולם הבא, הרצון, הבחירה, הטוב, הרע, כל יכול, נהמא דכיסופא ועוד למה אלוהים ברא את הרצון ואת הנפרדות בכלל? השאלה המרכזית שבה עוסק אליעד כהן בהרצאה היא למה בכלל אלוהים ברא את הרצון של האדם, ואת
העולם עם כל הרע, הנפרדות, והטיפשות. על שאלה זו יש הרבה תשובות שניתנו במהלך ההיסטוריה, הן של אפיקורסים והן של אנשים שמאמינים שהם מחזיקים באמת. האם
העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא? אחת התשובות המפורסמות שניתנו על ידי חזל היא שהעולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא, והאדם אמור להתכונן כאן כדי לקבל שכר בעולם הבא. לעומת זאת, רבי נחמן אומר הפוך - שהאדם צריך לחיות בשביל
העולם הזה ולא לחשוב רק על שכר עתידי. אליעד טוען שהרעיון שהעולם הזה נברא בשביל
העולם הבא הוא שטות מוחלטת ואף אפיקורסות מוחלטת, מכיוון ... לכך. מהי המשמעות האמיתית של גומר כרצונו לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר דיאלוג מפורסם בין רבי נחמן לתלמידו רבי נתן. רבי נתן אמר יום אחד אלוהים יגמור כרצונו, כלומר, יתוקן
העולם לפי רצון אלוהים. רבי נחמן ענה לו שאלוהים כבר עכשיו, ... לרצות מלכתחילה? הוא מציין שהדתיים נמנעים מלשאול שאלות מסוג זה מפחד להגיע לתשובות שהן מעבר לתפיסתם. לפי אליעד, האדם חייב לחקור את השאלה הזו לעומק: מה היה לפני בריאת
העולם? איך נוצרה ההפרדה הראשונה, שהפרידה את הרצון של אלוהים ... הכל אחד ואין שום שאלות נוספות. כיצד חקירה עמוקה על המציאות מפסיקה את הסבל? אליעד מציין שכאשר האדם מפסיק לשאול שאלות שטחיות כגון למה אלוהים ברא את הרע? או מה המטרה של
העולם?, ומתחיל לשאול שאלות עמוקות יותר כמו מי יצר את הרצון ... לכפור ומתחיל לחיות חיים אמיתיים של שלמות, ללא סבל או חיסרון. למה אלוהים ברא את הרצון? מה זה נהמא דכיסופא? האם אלוהים יכול לברוא עוד אלוהים כמוהו? מה היה לפני בריאת
העולם? מי ברא את הרצון של אלוהים? האם
העולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא? האם יש אלוהים נוסף? הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, למה אלוהים ברא בכלל את הרצון של האדם? ובעצם השאלה הרחבה יותר, למה אלוהים ברא את
העולם? את הנפרדות? ויש תשובות רבות, של האפיקורסים, ושל אלו שכן יודעים. והאפיקורסים אומרים
העולם הזה הוא רק כפרוסדור לעולם הבא, שבעצם רק מחר יבוא שכרך. ובכלל רבי נחמן אומר ההפך, אל תעשה בשביל
העולם הבא אלא בשביל
העולם הזה. והאפיקורסות היא מוחלטת של מי שאומר שזה עבור
העולם הבא, כי אלוהים מוגדר כישות בלתי מוגבלת, והוא רק טוב, ... נכות ומוגבלות, וזו טיפשות להגיד את זה, ישות שכוחה בלתי מוגבל לא יכול להיות שהיא תעשה משהו בשביל משהו אחר. בין כך ובין כך לאלוהים יש אפשרות לעשות הכל, ואם היה רוצה את
העולם הבא היה כבר בורא מלכתחילה את
העולם הבא. ויש מושג נהמא דכיסופא שזוהי כפירה מוחלטת, ושטות ... אז זה רק בגלל שהוא עושה לך רע. ואם הוא רק טוב, אז מה שייך להגיד שהוא עושה רע? ופעם אמר רבי נתן שהיה אפיקורוס לרבי נחמן, יום אחד השם יגמור כרצונו, כלומר, יצליח לתקן את
העולם, ואמר לו רבי נחמן שהוא כבר גומר כרצונו, כל רגע ורגע ... יתכפרו להם ל כל העוונות שלהם. ואפילו יום כיפור לא יכפר להם על הכפירה באלוהים האמיתי שלהם, שעושה להם תמיד רק טוב. כי הם אומרים שזה כאן רק פרוסדור והוא עושה רק בשביל
העולם הבא. כמו בספר מסילת ישרים, הרמחל כתב שאי אפשר בעולם ... לרצות. וזו השאלה שהאנשים פוחדים לשאול, מי ברא את הרצון שלהם, מי ברא את הרצון של אלוהים? ועל האדם לחקור ולהיות אמיתי, מי בכלל ברא את הרצון של אלוהים? ומה היה לפני בריאת
העולם? ואם אלוהים היה אחד, איך ומי הפריד את הרצון שלו ממנו? ...