... מחיפוש נקודות אור בתוך חושך, כאשר האדם עדיין תופס את
העולם כמקום שיש בו טוב ורע. למשל, אדם שאומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל או לפחות אני בריא. בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ... הנפרדות היא רק אשליה, והאחדות של המציאות קיימת גם בתוך
העולם המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי ... מלך, אך גם הבן הוא מלך. זה מסמל את העובדה שמצד האמת,
העולם והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק הבורא הוא מחויב ... שהם אלו שגורמים לאדם לשכוח את האחדות. ברגע שאדם רואה את
העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי ... זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל
העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד
העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה
העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, מה שנקרא אבן, משם רואה אבן ישראל. האב פירושו לפני הבריאה הבן פירושו אחרי ... בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל
העולם הזה כולו הוא החלום של אלוהים, המדמה של אלוהים, הבן של אלוהים. זאת אומרת שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה ... הוא מבאר את הנושא בתורה נב, עי התבודדות אז האדם הוא וכל
העולם כולו נכללים במחויב המציאות. מה הכוונה שהאדם וכל
העולם כולו נכללים במחויב המציאות הכוונה היא שהאדם מבין שכל
העולם כולו זה בעצם מחויב המציאות. כי רבי נחמן מבאר שכרגע כל מה שיש לנו זה אפשרי המציאות - כי זה יכול להיות קיים וזה יכול ... אינסופית, ממלאת את כל המקום, את כל הזמן, מחייה את כל
העולם כולו. לא דווקא היד, אלא כל דבר ודבר. ולכן לומר שאלוהים ברא אינסוף אלוהים כמותו יש בזה גם קאטץ מסויים, כי אם אתה אומר ... היקום. מה שנקרא אמצעותא דה עלמא. כל דבר ודבר הוא אמצע
העולם, הוא מחייה את הכל, הוא מהווה את הכל וכו וכו. זה גם קשור לעניין של המקיפים מעל הזמן. מה זאת אומרת רמת מקיפים מעל הזמן ... להבין מה היה לפני המפץ הגדול, להבין מה יש לפני בריאות
העולם. שזה נקרא מחויב המציאות. ואחרי שהבנת מה היה לפני בריאת
העולם, לפני המקום, לפני הזמן, מעל הזמן ומעל המקום. עכשיו תבין שבעצם כל
העולם שלנו הוא בכלל בחינה אחת עם מה שהיה לפני הזמן ולפני המקום. כי אין הפרדה בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. קודם כל אתה צריך ... הדיבור, כלומר, נפלט לו, יצא כאילו בלי לשים לב. כאילו כל
העולם כולו נוצר בצורה אקראית מה שנקרא. יצא, איך זה יכול להיות ומי יצר את האפשרות שתהיה אפשרות אקראית כי נניח שנאמר שהכל נוצר ... מה זאת אומרת רבי נחמן אומר אם תעשה מספיק התבוננות כל
העולם נכללים במחויב מילא אתה נכלל במחויב המציאות, אבל למה כל
העולם נכלל במחויב המציאות. מה הסיבה רבי נחמן אומר אם תתבודד תתבודד תתבודד. מה זה נקרא להתבודד תבין את עצמך. להתבודד פירושו ... מהזמן והמקום דהיינו, להכלל באינסוף רבי נחמן אומר, גם כל
העולם נכלל איתך במחויב המציאות. אז כל
העולם במחויב המציאותך, איך כי לכאולה יש פה איזה עניין שצריך לחשוב עליו, כי תמיד מה שחושבים זה - אתה יהיה לך טוב, אתה מחויב ... אבל רבי נחמן אומר משהו אומר משהו אחר, תכלל אתה אתה וכל
העולם יכלל איתך במחויב המציאות. להכלל, ואני אסביר, להכלל במחויב המציאות פירושו להבין שכל מה שקיים זה מחויב המציאות. להבין ... נכלל במחויב המציאות. אתה לא יכול להכלל במחויב בלי שכל
העולם כולו נכלל ביחד. אתה לא יכול לחזור בתשובה שלמה אם אתה חושב שיש אנשים רשעים בעולם. רק אם אתה מבין שאין טוב ורע בעולם ... בשמחה אזי אהיה בשמחה יתרה מאד. אבל אם אתה כישות בתוך
העולם הזה תחבר את עצמך אל לפני הבריאה ותבין שהכל אחד אז אהיה בשמחה יתרה מאד. שימו לב לשמחה יתרה מאד. כי שמחה תהיה בכל מקרה. ... מה שייך להגיד חכמה זה אפילו השיגעון הכי גדול. ובריאת
העולם נבראה בחכמה. מה זאת אומרת נבראה בחכמה יש לנו את האינסוף, כתר, חכמה. יש את המאציל שהוא האינסוף, ויש את הכתר שמפריד בין ... הרצון, כי הוא כל כך טיפש. יכול להיות שאלוהים מפעיל את
העולם 24 שעות ביממה כי הוא טיפש הכי גדול. כי מה התכלית בכל דבר אין בזה שום תכלית. מה זה נותן, למה ליצור את הרצון למה אלוהים ... לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין של
העולם הזה זה החכמה. החכמה תחייה את בעליה כל
העולם הזה קיים בזכות החכמה. עכשיו, החכמה פה זה הדרך ביניים. החכמה פירושו - כל
העולם הזה קיים בזכות החכמה, פה הם מתכוונים על דרך גנאי. כי בזכות החכמה, כי אין אין חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה - מה זאת ... בעולם הזה, אצל הבן מלך היו חכמים מאד, הכוונה שבתוך
העולם הזה שזה נקרא הבן המלך יש חכמים מאד גדולות ויש חכמות מאד גדולות. למה חכמות מאד גדולות זה בעצם טפשות מאד גדולה. כי מה זה ...