... לקבל החלטות, מהות הספק של אלוהים, למה אלוהים ברא את
העולם, מה התכלית של התכלית מדוע אנשים מתקשים לקבל החלטות? אליעד כהן מסביר שהקושי של בני אדם לקבל החלטות בחיי היום - יום נובע משורש עמוק ופילוסופי שקשור בשאלה מדוע אלוהים ברא את
העולם. בכל פעם שאדם נמצא בספק או בהתלבטות, הוא מחפש תשובה שכלית שתכריע את ההתלבטות שלו. אבל אליעד מסביר שכל התשובות נמצאות למעשה בתוך השאלה עצמה, וכאשר אדם באמת מבין את השאלה שלו ... אלוהים? אליעד כהן ממשיך ומקשר בין הקושי האנושי לקבל החלטה לבין ההתלבטות הראשונה של אלוהים: האם לברוא את
העולם או לא. הוא מסביר שהספק המקורי והראשון ביותר הוא של אלוהים עצמו, מאחר שכביכול לא הייתה סיבה הגיונית לברוא את
העולם, וכל סיבה שמישהו יציע לכך מיד תיתקל בשאלה נוספת: ומה הסיבה שלשמה קיימת התכלית הזאת?. כך נוצר מצב פרדוקסלי שבו מצד אחד מוכרח שיש סיבה לבריאת
העולם כי הוא נברא בפועל, ומצד שני מוכרח שאין סיבה כי לא ניתן להצדיק סיבה מוחלטת והגיונית לבריאה זו. הספק של אלוהים הוא בעצם המקור לכל ספק אחר שקיים בעולם, כי הספק הוא מהותי בעצם הקיום של כל דבר. כלומר, העובדה שאלוהים לא מסוגל היה להגיע להחלטה שכלית ברורה לבריאת
העולם, היא בדיוק אותו מנגנון פנימי שקורה אצל אדם פרטי כשהוא מתקשה לקבל החלטה. גם האדם הפרטי מתמודד עם מצב שבו שתי האפשרויות שלפניו נראות לו טובות באותה מידה או רעות באותה מידה או פשוט לא משנות באותה מידה. בדיוק באותו אופן, גם אלוהים לא היה מסוגל להגיע להחלטה ברורה חד - משמעית, אך בכל זאת
העולם קיים. האם יש סיבה מוחלטת לבריאת
העולם? אליעד מדגיש שאין אפשרות לתת תשובה שכלית מוחלטת לשאלה מדוע אלוהים ברא את
העולם. כל תשובה שכלית שתינתן תוביל מיד לשאלות נוספות על התכלית של התכלית עצמה. מכאן נובע הפרדוקס שההחלטה של אלוהים לברוא את
העולם היא מצד אחד בלתי אפשרית ומצד שני עובדה קיימת. באותה מידה, גם כל אדם פרטי שמחליט החלטה בחייו, מחליט מתוך פרדוקס: ההחלטה אינה באמת שכלית לחלוטין, אך היא בכל זאת מתקיימת ומתממשת. אליעד מדגיש שגם אם בסוף האדם בוחר החלטה מסוימת, כמו שאלוהים החליט לבסוף לברוא את
העולם, אין זה אומר שהייתה סיבה מוחלטת שהכריעה את ההתלבטות, אלא שההחלטה התקבלה למרות הפרדוקס, באופן שחורג מן השכל. מהו השורש האמיתי של הסבל בהתלבטות? השורש האמיתי של הסבל בהתלבטויות, ... בהכרח צורך למצוא תשובה סופית ומוחלטת, בדיוק כפי שאלוהים אינו באמת חייב תשובה חד - משמעית מדוע ברא את
העולם. אליעד מדגיש את חשיבות ההבנה העמוקה שכל תשובה שננסה לתת לשאלה הגדולה ביותר - מדוע אלוהים ברא את
העולם - לא תספק את השכל באופן מוחלט, משום שלכל תשובה אפשר לשאול את שאלת ההמשך: ומהי הסיבה לתכלית עצמה? הדבר נכון גם ברמה הפרקטית בחיי היום - יום של כל אדם, בכל התלבטות או קושי בקבלת ... בלי הסבל הנלווה לספק ולחוסר הוודאות, גם אם הוא ממשיך לפעול ולבחור בפועל דבר מסוים. למה אלוהים ברא את
העולם? מה השורש של הסבל בהתלבטויות? איך לקבל החלטה בלי סבל? האם יש תכלית לתכלית עצמה? מדוע הכל אחד? איך לפתור קונפליקט פנימי? זאת אומרת כל מה שאמרתי עכשיו על השורש נכון לגבי כל ... אבל זה לא משנה בכלל זה אחד. ש: אבל בכל זאת הוא עושה משהו בסופו של דבר. אליעד: בכל זאת אלוהים בסוף ברא את
העולם גם בלי סיבה. ש: זה לא משנה מה תעשה אתה עושה, אתה עושה מה שבא לך אבל תכלס זה לא משנה מה אתה עושה אתה מבין שגם זה וגם זה, זה בסופו של דבר זה לא ישנה שום דבר. אליעד: תבין אין שום אפשרות לתת תשובה שכלית לשאלה למה אלוהים ברא את
העולם כי כל סיבה שתיתן אני אשאל אותך ומה הסיבה שלשמה קיימת התכלית הזאת ואף על פי כן הוא ברא, לצורך האנלוגיה. זאת אומרת מצד אחד מוכרח שיש סיבה מצד שני מוכרח שאין סיבה, מה לעשות מצד אחד ... לא זה שאתה לא מסוגל להגיע להחלטה זה בדיוק השורש שלו זה התלבטות של אלוהים, ההתלבטות הראשונה האם לברוא את
העולם כן או לא גם הוא לא מסוגל להגיע להחלטה כי שניהם טובים באותה מידה או שניהם רעים באותה מידה או שניהם לא משנים באותה מידה ובכל זאת בסוף הוא החליט לברוא או אפשר להגיד שבכל זאת ...