... נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות
בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים האם יש הבדל בין כאב פיזי לכאב נפשי? לפי אליעד כהן, ההבחנה בין כאב נפשי לכאב גופני היא ... מצב שבו האדם מגיע לביטול כל הרגשותיו, כלומר, למצב שבו האדם מפסיק להרגיש נפרד ומבין שהוא אחד עם ההוויה ועם האלוהים. אליעד כהן מסביר שזהו המצב לפני
הבריאה, מצב של אחדות מוחלטת. לפי רבי נחמן, האדם צריך לקיים מצוות לא למען שכר עתידי, אלא כדי לחוות כבר עכשיו את המציאות כאילו הוא יצר אותה. ... אחרות - ברמת הרצון. האדם רוצה למלא את רצונו, ולכן הוא חווה טוב או רע בהתאם למידת ההתאמה בין הרצון שלו לבין המציאות. מה אומר רבי נחמן על סבל
ובריאות הגוף? אליעד כהן מתייחס לדברי רבי נחמן מברסלב, שאמר שכל הצרות, הייסורים, הכאבים והמחלות באים רק מחיסרון דעת. רבי נחמן טען כי אם ... ביטול כל הרגשותיו, שזה מצב בו האדם מפסיק להרגיש שהוא ישות נפרדת ומבין שהוא אחד עם ההוויה כולה, שהיא בעצם אלוהים. אליעד כהן מסביר שזה המצב שלפני
הבריאה , מצב של אחדות מוחלטת, שהוא מצב התודעה הגבוה ביותר האפשרי. רבי נחמן מייעץ לעשות את המצוות לא כדי לזכות בשכר עתידי (העולם הבא), אלא לחוות ... היה לך כל סבל. הוא ממשיך ואומר שכשנשלם הדעת, נשלם כל החסרונות. כלומר, אם היית יודע משהו מסוים, לא היה לך חסר כלום. הוא גם אומר שאפילו בנים, פרנסה
ובריאות הגוף - הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל, אם רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני כואב, אני סובל, הוא היה אומר לו: תקשיב, זו לא ... מה שאני טוען בעצם הוא מאוד פשוט. יש תודעה, ישות מודעת לעצמה, שאומרת אני. ועל התודעה הזו מולבשים עכשיו רצונות: הרצון לחיות, לשרוד, להתפתח, להיות
בריא, כל שאר הרצונות. והלוגיקה היא שכאשר הרצונות שלך מתמלאים - טוב לך, וכשהם לא מתמלאים - רע לך. שאלה: אז למה אני מרגישה כאב ולא יכולה ... שנישלם הדעת נישלם כל החסרונות. הוא אומר אם היית יודע, מה לדעת זו שאלה אחרת? אבל אם היית יודע לא היה לך כל חיסרון. והוא אומר אפילו בנים ופרנסה
ובריאות הגוף זה הכל מחמת חיסרון הדעת. למשל רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני כואב אני סובל, רבי נחמן היה אומר לו, תקשיב זו לא ... מאוד פשוט, יש תודעה, את ישות מודעת לעצמה, שאת אומרת אני, על התודעה הזאת, על האני הזה, מולבשים עכשיו רצונות, רצון לחיות, רצון לשרוד, להתפתח, להיות
בריא, כל שאר הרצונות, והלוגיקה היא שכאשר הרצונות מתמלאים טוב לך וכאשר הם לא מתמלאים רע לך. זה הרעיון, מצד האמת אין הבדל בין כאב פיזי ... שיש מציאות שלא תלויה בך? שאין לך עליה בחירה, יש רצון שהוא שלי ואני לא רוצה אותו, ואז יש התנגשות ואתה בבלגן. אבל אם אתה חוזר לנקודת ההתחלה, לפני
הבריאה, אתה כאילו מתחבר לשורש, מה שנקרא עשה רצונך כרצונו? בטל רצונך לפני רצונו, שאז אתה כאילו מזדהה עם הכוח הראשון שמניע את הכל, אז ממילא כל ... פנימה, אלקטרונים וכו בסוף נגיע למסקנה שכל דבר עשוי ממקום ומזמן, ובסופו של דבר נגיע להבנה שהמקום והזמן עשויים מאין מקום וזמן, לפני המפץ הגדול. לפני
בריאת העולם לא היה כלום, נכון ממה נהיה הכל מכלום, מה זה אומר שזה עשוי מכלום שאלה זאת אנרגיה דחוסה. אליעד לא אכפת לי? מבחינתי היא ללא מקום ... להגיד בעצם, שיש כמה פרספקטיבות, יש את הפרספקטיבה החיצונית והפרספקטיבה הפנימית. הפרספקטיבה הפנימית היא הכל אחד, אין שום שינוי, אין הבדל בין לפני
הבריאה ואחרי
הבריאה, ובפרספקטיבה החיצונית יש שינויים, לכן ברמה הפרקטית ביום יום, האדם כן חי בעולם של שינויים, הוא אוכל שותה וכו אבל ברמה הפנימית אין הבדל ... והתודעה חווה את הכסא. עכשיו השכל שלך יכול להסתכל לעוד מקום הוא יכול להסתכל על הכסא אבל יכול להסתכל על הדברים מפרספקטיבה נוספת, מפרספקטיבה של לפני
הבריאה, הפרספקטיבה של המהות של הדברים, או קי אני אסביר שוב, זה כמו שיעור בסינית למי שלא מכיר את הנושאים האלו, אבל צריך להסביר זאת, הדבר האחרון ... את שאלת המפתח בקבלה, שנקראת שאלת הצמצום, מהי שאלת הצמצום הארי זל? ספר שמונה שערים, רבי חיים ויטל, כל חוכמת הקבלה כולה מתחילה בדבר הבסיסי שלפני
הבריאה הכל היה אין סוף וכאשר רצה לברוא את
הבריאה צמצם את עצמו, עשה חלל פנוי, ועשה ספירות וכו, ככה מתחילה כל תורת הקבלה, היה אינסוף רק אינסוף, אחדות, אין גבול ואז איכשהו צמצם ועשה עולם ... את הטעמים? לוקח את הטעמים ועושה אותם יותר חזק, זה לא טעם, רק יותר חזק, רבי נחמן היה בקטע של הקצנה, כל דבר לקח עד הסוף, עד סוף האמת, תבטל את כל
הבריאה, עד סוף השכל, כל דבר הוא לקח לקצה, גם מבחינת החוויה, הוא כל הזמן אמר אני חווה כל הזמן התחדשות, מה שאין לאף אחד בעולם? הוא אמר אני כל ... העולם הבא מה יש בעולם הבא רבי נחמן אמר שתבין שהכל אחד, זה השכר, שתבין שהיש והאין הם אחד, זוהי חוויית האלוהים, למה אלוהים כי אלוהים פירושו לפני
הבריאה? ולפני
הבריאה היש והאין היו אחד, להבין שהיש והאין הם אחד זה נקרא חוויית האלוהים. עכשיו מה זה נקרא לחזור בתשובה, רבי נחמן אומר שאתה משיב את הדבר למקום שממנו נלקח, למשל יש לך רצון לאכול או להיות
בריא או שלא יכאב לך הראש, ואתה משיב אותו להתחלה שלו, אתה מבין שזה בכלל ביטוי של מקום שאין שם רצון, זה נקרא לחזור בתשובה, אתה אומר אני ... שתי ישויות נפרדות? אז זה אומר שקיומו של אלוהים כישות עצמאית הוא לא מחויב, כי יכול להיות אלוהים עם עולם ואלוהים בלי עולם. זאת אומרת שגם המצב לפני
בריאת העולם ולפני המפץ הגדול גם הוא לא מחויב המציאות, ולכן אנחנו תמיד נשאל למה, גם אם נאמר שאין מקום ואין זמן, גם אז נשאל למה אין מקום ואין זמן, כי גם אין מקום וזמן זה גם רק אפשרות אחת משתי אפשרויות, כי יש אפשרות של יש מקום וזמן, ויש אפשרות של אין מקום וזמן, זה כמו נגיד שאומרים שלפני
הבריאה לא היה מקום וזמן ולכן אי אפשר לשאול למה ברא את זה, גם אין מקום וזמן אתה יכול לשאול מה ברא את זה, מה ברא את האין מקום וזמן? יכול להיות ... אנחנו שואלים מה הסיבה שמהאחדות נוצרה נפרדות? נכון זאת בעצם השאלה. האם הבנתם את השאלה טוב טוב שאלה לא אליעד אנחנו מדברים עכשיו על מה היה לפני
בריאת העולם בקשר לאלוהים. אנחנו מנסים להבין את הכוח שמניע את העולם, זה נושא השיחה. אנחנו מנסים להבין את התודעה, הישות, הלוגיקה החוקיות ...