... דיון על שאלות פילוסופיות עמוקות בנוגע לטבע הרצון,
סיבתיות, והקיום האנושי בכלל. ההרצאה מתחילה בניסיון להבין האם לרצון האנושי יש
סיבה או שמא הוא מופיע ללא
סיבה כלל. השאלה העיקרית שעולה היא: האם כאשר אדם רוצה משהו, יש לרצון הזה
סיבה מוגדרת, או שהוא פשוט קורה ללא כל
סיבה ברורה? האם יש
סיבה לרצון שלנו? אליעד מציג שתי גישות: גישה ראשונה טוענת שאין
סיבה ברורה לרצון, כלומר, האדם לא יודע למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה, והוא פשוט חווה את הרצון. גישה שנייה אומרת שלכל רצון חייבת להיות
סיבה מסוימת, גם אם האדם לא מודע אליה. לדוגמה, כשאדם נשאל למה הוא רוצה משהו מסוים, כמו ... או כסף, הוא יכול לענות ככה אני רוצה, כלומר, ללא
סיבה. אבל אליעד מסביר שהאמירה ככה אני רוצה אינה באמת חוסר
סיבה, אלא רק שהאדם אינו מודע
לסיבה האמיתית שמאחורי הרצון שלו. האם האדם אחראי לרצונות שלו? אליעד מתייחס לשאלת האחריות ... הוא מרגיש שהוא אחראי לכך. אך אם הוא יחפור עמוק יותר
בסיבתיות, הוא יבין שגם לרצונו אין
סיבה ברורה, בדיוק כמו הגשם. זה גורם לו להרגיש שהוא חלק מאותה מציאות ואין באמת הבדל בין ... וכאשר נשאל מדוע הוא רוצה אותו, הוא לא מסוגל להגיע
לסיבה אמיתית וברורה, כי תמיד יש
סיבה נוספת עמוקה יותר (המהות), ובו זמנית ישנם רצונות נוספים (צורות אחרות). התסכול הזה ... טוב (מהות), לבין אינסוף רצונות ספציפיים (צורה), וזו
הסיבה לכך שקשה לו להגיע לסיפוק מלא או להבנה מוחלטת של עצמו ושל העולם. האם יש בחירה ... איך נברא העולם לפי הקבלה? האם הרצון להרגיש טוב הוא
הסיבה לכל הרצונות? למה אנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים? מהו פרדוקס המהות הראשונה? ...