גאווה, ענווה, ערך עצמי, אהבה עצמית, להעריך את עצמך, לכבד את עצמך, לרדוף אחרי
כבוד, לברוח
מהכבוד, לקבל
כבוד, ליהנות
מכבוד, הבורח מן
הכבוד, הרודף אחרי
הכבוד מדוע אדם רוצה לברוח
מהכבוד אבל עדיין רודף אחריו? אליעד כהן מסביר שיש אנשים שמרגישים רע כשהם מקבלים
כבוד. באופן מוזר, דווקא תחושת
הכבוד עצמה יוצרת אצלם אי נוחות, ולכן הם מחפשים דרך לברוח מהתחושה הזאת. לכאורה, נראה שאם הם יברחו
מהכבוד, הם יהיו משוחררים מהרצון לקבל
כבוד. אבל בפועל, מי שבורח
מהכבוד עושה זאת כי הוא עדיין נותן
לכבוד חשיבות גדולה מדי. האדם בורח
מהכבוד רק כי בתוך תוכו הוא רודף אחריו, ולכן
הכבוד ממשיך לרדוף אחריו. כאשר אדם באמת אדיש לחלוטין
לכבוד, הוא אינו צריך לברוח ממנו ואינו צריך לרדוף אחריו. איך אפשר להפוך את תחושת
הכבוד לתחושת ביזוי? אליעד מתאר דרך מעניינת להתמודד עם תחושת
הכבוד: כאשר מישהו משבח אותך, במקום להרגיש טוב, אפשר לפרש זאת באופן שלילי, כאילו מנסים לבזות אותך. לדוגמה, אם מישהו אומר לך אתה חכם, במקום לקבל את זה כמחמאה, תפרש לעצמך שהוא בעצם קורא לך טיפש, או מנסה להקטין אותך. כך,
הכבוד יהפוך מבחינתך לביזוי, ותחושת ההתרגשות
מהכבוד תפחת. עם זאת, אליעד מזהיר שכאן עלולה להיווצר בעיה חדשה: עצם זה שהצלחת להפוך את
הכבוד לביזוי יכול לתת לך תחושה טובה של הצלחה, וכך אתה שוב נופל במלכודת
הכבוד העצמי. מדוע אי אפשר באמת לברוח
מהכבוד בצורה מוחלטת? אליעד מדגיש שאם האדם באמת רוצה לא להרגיש טוב
מכבוד, עליו לא רק להימנע מהתרגשות חיובית, אלא גם להימנע מתחושת סיפוק מההצלחה שלו לברוח
מהכבוד. כאשר אדם מצליח להפוך את
הכבוד לביזוי, אך מרגיש סיפוק מכך שהוא הצליח לעשות זאת, הוא בעצם עדיין נהנה מסוג של
כבוד עצמי. כלומר, הוא עדיין תקוע באותה הבעיה. לכן, בריחה מוחלטת
מהכבוד דורשת נייטרליות מוחלטת - מצב שבו האדם אינו מתרגש לא לחיוב ולא לשלילה כאשר הוא מקבל או לא מקבל
כבוד. מדוע חשוב להבחין בין עובדות לפירושים בקבלת