... אנטישמיות, שנאת זרים, שנאת חינם, בדלנות וכל כיוב, מהותן היא אחת, מהותן היא שהאדם חושב שהוא ושבני מינו טובים יותר מאשר שאר בני האדם וכיוב. ולצורך העניין, כל
גאווה שיש לאדם על חברו, גם היא סוג של בדלנות ושל גזענות וכולי. כי הגזענות פירושה שהאדם חושב שהגזע ושהמין שלו טוב יותר מאשר הגזע והמין של חברו. וגם כאשר האדם
מתגאה על חברו, אפילו בליבו, דהיינו, כאשר האדם חושב שהוא טוב יותר מאחרים, הרי שבעצם גם הוא סוג של גזען. משום שהוא חושב שהגזע ושהאופי ושהמצב שלו, טוב יותר מאשר אחרים. ומצד האמת, כל
גאווה היא גם סוג של שנאת זרים. כי כאשר האדם
מתגאה על כך שיש לו דבר מסוים וכיוב, הרי שבעצם יש כאן סוג של ביזוי, חוסר הערכה, ואפילו שנאה למצב של חברו. כי אילו אהב את האדם והעריך האדם את המצב של חברו, כמו שהוא מעריך ואוהב את מצבו, הרי שממילא לא הייתה כאן
גאווה. והגאווה היא כאשר האדם חושב שהוא טוב יותר מחברו. והאדם מרגיש טוב מכך שהוא רחוק מהמצב השנוא עליו שבו חברו נמצא. כך שכל
גאווה, יש בה גם את העניין של שנאת זרים. והשאלה הנשאלת היא, ממה בעצם נובעות השנאת חינם של האדם כלפי סביבתו? ובטרם נשיב על השאלה, נבהיר כי כל מי ... כלפי עצמו. כי שנאת זרים ושנאה עצמית, מהותן היא אחת. כי כאשר האדם חושב שהוא טוב יותר מאשר חברו, וכאשר נדמה לאדם שהוא הצודק וחברו הטועה וכולי, וכאשר האדם
מתגאה על חברו, הרי שבעצם האדם לא מסוגל להכיל את חברו. ובוודאות שמי ששונא את חברו, ובוודאות שמי שלא מעריך את חברו, ומי שלא מסוגל להכיל את חברו, ... ואיזה דמיון, שההגדרה שלו טובה יותר מאשר ההגדרה של חברו. ואז האדם מתחיל לשנוא את ההגדרה של חברו, כדי להעלות את הערך העצמי שלו בעיני עצמו. והגזענות והבדלנות
והגאווה וכולי, כולן שורשן במסכנות של האדם שלא אוהב את עצמו ושלא מסוגל ליהנות מהדברים כפי מה שהם. ואז הוא צריך ליצור לעצמו נקודת אחיזה כלשהי, כדי ... את הערך העצמי שלו עבור עצמו, כדי ליצור עבור עצמו משמעות כלשהי, כדי להרגיש טוב יותר ולאהוב את עצמו. כי כאשר האדם מעריך את עצמו יותר מאשר את חברו, וכאשר האדם
מתגאה על חברו, הרי שבעצם המשמעות של זה היא, שהאדם מרגיש שהוא נמצא בצד של הטובים, ושחברו נמצא בצד של הרעים והפחות טובים. וכאשר האדם חושב שהוא טוב ... ואת סביבתו ואת הזרים הוא משייך לרעים וכולי. ועל ידי זה הערך העצמי של האדם ביחס לעצמו עולה. אך מצד האמת, הדבר הזה הוא גם מיותר לגמרי, והוא גם עונש עצמי. כי כל
גאווה וכל שנאת זרים וכל גזענות וכיוב, כולן לא מאפשרות לאדם לאהוב את המציאות. כי אי אפשר לשנוא חלק מהמציאות, ועדיין לאהוב את כולה בשלמות. וכאשר האדם ...