... שונה למה שנראה זהה. אלו לכאורה דבר והיפוכו בו - זמנית. האל יודע דברים עוד לפני שהם באים לידי מציאות, אפילו אם אינם קיימים אפילו כפוטנציאל. בני האדם אולי מסוגלים
לדמיין משהו לפני שהוא מתרחש, אבל עדיין יש צורך שמשהו כבר יהיה קיים בדמיון או בהרהור. האל, לעומת זאת, יודע את מה שעדיין לא נברא ולא מוגדר בשום צורה. מסבירים זאת באמצעות דוגמה: אדם יכול
לדמיין מישהו שלובש חולצה אדומה, כי הוא יכול לנחש או ליצור בדמיון. ואולם, אצל האל לא חייבת להיות אפילו אותה הנחת יסוד או פוטנציאל, אין עדיין כלום, ואף על פי כן האל יודע את הדבר בדיוק כאילו היה קיים. כך אומר רבי נחמן: אפשר
לדמיין כסא ולהביא אותו אחר כך למציאות, אבל האל יודע את כל מה שיתקיים גם אם איננו קיים עדיין ואפילו לא כאפשרות. זה מראה על תפיסה ... הכסא יהיה כאן. אבל אלוהים יודע את הכסא עוד לפני שיש לכסא הוויה. אפילו הוויה אין לזה, הוויה הכוונה לפוטנציאל. אתה למשל מדמיין אותה עם חולצה אדומה, אתה יכול בדיוק
לדמיין אותה עם חולצה אדומה. תחשוב שהיא לא פה, אין כאן שום דבר, אפילו אין הוויה, האם אתה יכול לחשוב איך היא תהיה עם חולצה אדומה? ...