... בהכרח יוצרת תוצאה, ומתי לא. אליעד מבהיר כי כאשר חוקרים סיבתיות, יש לבדוק האם אפשר
לדמיין שהסיבה קיימת ללא התוצאה. אם ניתן
לדמיין זאת, אזי הסיבה אינה מחייבת את התוצאה. לעומת זאת, כאשר אי אפשר
לדמיין את הסיבה ללא התוצאה, זוהי הוכחה שהסיבה מחייבת את התוצאה. מה זאת סיבתיות מחייבת? אליעד כהן נותן דוגמה פשוטה כדי להמחיש מתי הסיבה בהכרח ... את התוצאה (שהוא אינו במשרד), כי אי אפשר להיות בשני מקומות שונים באותו זמן. אי אפשר
לדמיין מצב שבו אדם נוסע צפונה ובאותו הזמן בדיוק נוסע דרומה, כי זהו מצב של דבר והיפוכו שלא ניתן
לדמיין. במצבים כאלה, הסיבה מחייבת את התוצאה באופן מוחלט, ואין אפשרות אחרת. למה רע לך כשאתה לבד? אליעד כהן ממשיך עם דוגמה נוספת: אדם שאומר שרע לו כי הוא לבד. הוא שואל האם בהכרח רע לאדם שנמצא לבד? הוא מדגים שאפשר
לדמיין אדם שנמצא לבד ולא רע לו, ולכן להיות לבד בפני עצמו אינו הסיבה לכך שיהיה לאדם רע. כלומר, לא הבדידות כשלעצמה היא הגורמת לרגש השלילי, אלא ... ולכן רע לי. אבל אליעד בודק האם זו באמת הסיבה המחייבת את התוצאה. הוא שואל אם ניתן
לדמיין מצב שבו אדם נכשל במבחן ולא רע לו. מסתבר שכן, כי אם האדם אינו יודע שהוא נכשל, הוא לא יחווה סבל. לכן מתברר שהסיבה האמיתית לכך שרע לאדם ... לכאורה, האדם חושב שהסיבה לסבל שלו היא שהוא שמן. אבל אליעד בודק זאת לעומק: האם ניתן
לדמיין אדם שמן שלא סובל? בוודאי. אפשר
לדמיין אדם שמן שמרגיש טוב, כי הוא לא מתייחס לכך כבעיה. כלומר, הסיבה לסבל של האדם אינה עצם ההשמנה, אלא השילוב של העובדה שהוא חושב שהוא שמן ... להיות שמן. האדם עונה כי אם אהיה שמן, לא יאהבו אותי. גם כאן אליעד מנתח ואומר שאפשר
לדמיין מצב שבו אדם שמן, ואף אחד לא אוהב אותו, ובכל זאת לא רע לו, למשל, אם לא אכפת לו שאנשים לא יאהבו אותו. לכן הסיבה המחייבת לכך שרע לו היא לא ... אדם מציג סיבה לסבל, יש לבדוק לעומק האם באמת הסיבה מחייבת את התוצאה, או שמא אפשר
לדמיין את הסיבה בלי התוצאה. בנוסף, חשוב לוודא שלא משתמשים במילים נרדפות לתאר את אותה הסיבה שוב ושוב. במקום לומר אני רוצה שיאהבו אותי כי זה ...