... קשב וריכוז אצל
ילדים ואצל מבוגרים, פסיכולוגים, בעיות ריכוז וקשב, התמדה, טיפשות פסיכולוגית האם קיימת באמת הפרעת קשב וריכוז אצל
ילדים ומבוגרים? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא הטענה שאין באמת דבר כזה הפרעת קשב וריכוז, לא אצל
ילדים ולא אצל מבוגרים. כאשר אומרים על
ילד או מבוגר שיש לו הפרעת קשב וריכוז, הכוונה בדרך כלל היא שהוא לא מצליח להתרכז בדבר מסוים, כמו בשיעור או בעבודה. אליעד מדגיש שאין באמת מצב שבו האדם לא מרוכז בכלל, ... האמיתי הוא שהאדם מרוכז בדבר אחר מזה שמצפים ממנו להתרכז בו. לדוגמה,
ילד בכיתה שנתפס כלא מרוכז, למעשה מרוכז בדברים אחרים כמו הפרפרים בשמיים, ברעשים מבחוץ או אפילו בשעמום המוחלט שהוא חווה מהשיעור. הבעיה האמיתית, לטענתו של אליעד, היא שהמערכת או האדם שמאבחן את
הילד , כמו הפסיכולוג, הוא זה שלא מרוכז מספיק כדי להבין
שלילד עצמו אין שום בעיית קשב וריכוז. הפסיכולוג שמכריז
שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, עושה זאת מפני שהוא עצמו לא מרוכז מספיק כדי לראות
שהילד בסך הכל מעוניין בדברים אחרים. אם השיעור יהפוך פתאום למשחק או למשהו מעניין באמת עבור
הילד, באותו הרגע הוא יהפוך להיות מרוכז לחלוטין. כלומר, ההפרעה היא יחסית לחלוטין -
הילד פשוט לא מוצא עניין בשיעור כפי שהוא מועבר. מדוע אנשים אומרים שהם אינם מתמידים? אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם טוען שהוא לא מתמיד בשום דבר, זה לא מדויק. בפועל, אותו אדם ... מחויבות. הוא נאמן לעקרון החופש, או נאמן לאי - התחייבות עצמה. האם
ילד חסר ריכוז, או שהמורה מפריע לו ליהנות? אליעד טוען שהבעיה האמיתית בכיתה היא לא חוסר הריכוז של
הילד, אלא שהמורה מפריע
לילד ליהנות.
הילד הקטן שהחיים שלו טובים ונעימים נלקח מהסביבה הטבעית שלו, מושיבים אותו בכיתה, ומכריחים אותו לשמוע מידע שלא מעניין אותו, כמו מה קרה לפני אלף שנה. אליעד מציג זאת בצורה הומוריסטית אך ביקורתית, באומרו שהמורה למעשה מאמלל את
הילד, ואז מתפלאים מדוע
הילד אינו מרוכז. מנקודת מבט זו,
הילד לא סובל מהפרעה כלשהי, אלא פשוט רוצה ליהנות, והמורה הוא זה שמפריע לו ליהנות. איך פסיכולוגים קשורים להפרעת קשב וריכוז? אליעד מעביר ביקורת על התנהגות הפסיכולוגים, כאשר הוא מציין כי הפסיכולוגים עצמם אינם מרוכזים, ולכן הם מתייגים
ילדים ככאלה שיש להם בעיית ריכוז. אליעד טוען שהפסיכולוג, כתוצאה מחוסר הריכוז שלו עצמו, קובע
שלילד יש בעיית קשב וריכוז, כי הוא אינו מסוגל להבין
שלילד פשוט יש תחומי עניין שונים. אליעד מוסיף בבדיחות כי
הילדים האלה, כשהם גדלים, עלולים להפוך בעצמם לפסיכולוגים - פסיכילוגים, כפי שהוא מתבדח - אנשים שלא מבינים את עצמם ואחרים, וממשיכים להעביר הלאה את האבחנות השגויות של ... למה אני לא מצליח להתמיד? כיצד להבין את עצמי באמת? בעיות ריכוז אצל
ילדים למה
הילד לא מרוכז בשיעור? האם כדאי ללכת לפסיכולוג? איך לפתח התמדה? תראה כי ברגע שאתה לא מבין את עצמך אז אתה אומר רגע אבל אני רוצה את זה אבל אני לא עושה את זה אבל אם אתה כנה עם ... נגיד הפרעות קשב וריכוז מכירים את הנושא הפרעות קשב וריכוז של
ילדים, יש לו הפרעת קשב וריכוז. ש: לימדתי בבית ספר של כאלה
ילדים. אליעד: כן עכשיו למי יש הפרעת קשב וריכוז אמיתית? לפסיכולוג שאמר
שלילד יש הפרעת קשב וריכוז, הפסיכולוג לא מרוכז אז אמר טוב
הילד הזה יש לו הפרעת קשב וריכוז, לא
לילד יש הפרעת קשב וריכוז לך אתה לא מרוכז אתה לא קולט שאין לו הפרעת קשב וריכוז אתה עד כדי כך לא מרוכז, למה אין דבר כזה בן אדם לא מרוכז כל אחד מרוכז במשהו אחר הוא איך שמתחיל ... דבר כזה לא מרוכז תחליט שהשיעור הזה יהפוך למשחק תראה בשנייה אחת
הילד הזה נהיה מרוכז, כל אחד מרוכז במשהו. ש: השאלה כמה אתה רוצה את זה. אליעד: נכון אין דבר כזה חוסר יכולת להתרכז, יש נגיד את הקטע שבן אדם אומר אני אף פעם לא מצליח להתמיד ...