... האם ענישה מחמירה יעילה יותר מענישה מקלה? רוב האנשים נוטים להאמין שככל שהענישה תהיה מחמירה יותר, כך היא תהיה יעילה יותר ותחנך טוב יותר. אך אליעד כהן
מסביר שהשאלה הזו מפספסת את הנקודה המרכזית. השאלה האמיתית אינה האם להעניש בחומרה או ברכות, אלא האם ענישה מועילה בכלל. ייתכן שלפעמים ענישה תגרום לנזק גדול יותר מאשר תועלת, מפני ... ילמד להימנע ממנו בעתיד. מנגד, יש דעה הפוכה לגמרי שאומרת שעדיף להמתין. מדוע? כי לפעמים הענישה המיידית מכניסה את הילד ללחץ, ואם עבר זמן מה, אפשר לדבר
ולהסביר באופן רגוע יותר. מעבר לכך, יש
הסבר אחר: עונש שמגיע מיד עלול לגרום לילד לחשוב שאם עבר זמן ואין ענישה, הכל בסדר. לעומת זאת, אם הילד לומד שעונש יכול להגיע גם אחרי זמן רב, הוא יישאר דרוך ומודע לכך שהוא עלול לשלם ... לפעמים ללמד אותו להסתגל למצבים לא נוחים. אומנות האיזון הזו מורכבת, ואין בה כללים מוחלטים. כיצד ראיית עומק של המציאות עשויה לסייע? שאלה: ומה אם מנסים
להסביר לילד
הסברים מורכבים על העולם, כמו שאין הבדל מהותי בין יש לאין? תשובה: שאלות פילוסופיות עמוקות רבות פעמים לא ניתנות
להסבר פשוט לילד, במיוחד אם המבוגר עצמו לא העמיק בהן עד הסוף. אם ההורה לא מבין בעצמו את
ההסברים האלה, ייתכן שזה פחות רלוונטי לגרור ילד לשאלות מסוג זה. חשוב לדעת להתאים את
ההסבר לגיל הילד, לרמת ההבנה שלו, ולאופן שבו הוא חווה את העולם הרגשי שלו. סיכום ביניים: אין תשובה מוחלטת שאלה: האם יש סיכוי שאף על פי שנתחשב בכל הקשרים, עדיין זה לא יצליח לנו? ... תיתן לו פרס על זה שהוא הרביץ לו כדי שהוא לא ירביץ לו. ש: צריך גם לעשות התניה בפרס אני לא רוצה שתרביץ לילד. אליעד: בהנחה שאתה לא עושה התניה אז אני
מסביר לכם את ההיגיון אפשר לעשות הפוך על הפוך אפשר להגיד למה הוא הרביץ לו כי הוא לא אוהב את עצמו, למה הוא לא אוהב את עצמו כי הוא חושב שהוא ילד רע למה הוא חושב שהוא ילד רע כי הוא ... אקראית ולכן לא בטוח שזה יצליח לך. ש: אתה יודע שבענישה מצאו שעוד גורם חשוב זה שאם כבר החלטת להעניש שזה יהיה כמה שיותר סמוך לאירוע. אליעד: יפה עכשיו בא
נסביר את ההפך עכשיו מה ההפך? ש: ההפך שאם זה יהיה יותר רחוק אז אולי יהיה לו שכל יותר להבין. אליעד: לא בא
נסביר עוד פרספקטיבה כי אם אתה מעניש אותו מיד אז אם לא הענשת אותו הוא אומר לא קרה כלום אתה רואה זאת פרספקטיבה הפוכה מצד שני והתגמול גם צריך להיות מיד מה עם משמעות לטווח רחוק אולי ... לו למה אתה לא רוצה, מה זה משנה שאתה רוצה, מי אמר שזה משנה כל שאר הטקסים והדיונים וכו, אני לא אומר שצריך להגיד לו אין הבדל בין יש לאין אני לא אומר איך
להסביר לו ואני לא אומר מה ואתה אל תצחק אבל אני לא אומר מה להגיד אני מדבר על הרעיון כרעיון. אפשר להגיד לו מה זה משנה ואפשר להגיד לו תראה את הפרופורציה ואפשר להגיד לו ככה אפשר ... כלום ואם תרגיל אותו רק להילחם הוא גם כן יפגע כי הוא לא ידע לוותר, בקיצור צריך גם וגם. ש: ואם הוא יחשוב שזה בצחוק. אליעד: כי מי אמר אולי באמת צריך
להסביר לו את זה אז השאלה באיזה מילים אבל כן צריך
להסביר לו את זה, חוץ מזה אם אתה
תסביר לילד שאין הבדל בין יש לאין הוא יבין את זה כמוך אם גם אתה לא מבין את זה אז זה לא משנה. טוב הבנו? ...