... הרצון, לרצות בלי רצון, לרצות בלי סיבה, שכל מעל השכל, תשובה לא
הגיונית, לרצות בלי מטרה, משנה או לא משנה, לרצות לשנות את המציאות, לרצות בלי תועלת, איך יש רצון? אכזריות, רחמנות האם לרצות לשנות את המציאות זו ... לא תועלת מעשית, לא תועלת רגשית, ואף לא תועלת מדומה. איך יתכן מצב של רצון ללא שום סיבה
הגיונית? לפי אליעד, מצב זה אינו נתפס בהיגיון הרגיל, כי ההיגיון מכתיב שהאדם רוצה רק אם הוא חושב שיש סיבה או מטרה שתועיל לו. במקרה המתואר, האדם רוצה ללא שום סיבה, כלומר, רוצה באופן לא
הגיוני לחלוטין. ההסבר לכך הוא שזהו מצב שמוגדר כמחלה, סוג של תקלה בתודעה, מצב שבו מערכת הרצון פועלת ללא כל הצדקה
הגיונית. הרצון הופך לכפייתי, לא בשל איזושהי מטרה אלא סתם כך, מתוך דחף פנימי בלתי מוסבר ובלתי נשלט. אליעד מדגיש כי הדבר עשוי להיראות כסותר את עצמו ... קיים מצב הפוך שבו הכל משנה ובכל זאת האדם אינו רוצה? כשם שיש מצב שבו האדם רוצה ללא סיבה
הגיונית, יש גם מצב הפוך לחלוטין, שבו האדם רואה בבירור שמשהו משנה לו באופן משמעותי, ובכל זאת, הוא כלל לא רוצה לשנות או להשפיע עליו. זהו מצב שבו ... ובכל זאת לא אכפת לו ולא מתעורר בו שום רצון לפעול או לשנות את מצבו. גם זהו מצב בלתי
הגיוני, שבו המציאות משנה לחלוטין ובאופן ברור, אך האדם אינו חש כל צורך לעשות עם זה דבר. אליעד מגדיר את המצבים האלה כשני קצוות - מצב שבו האדם רוצה בלי סיבה
הגיונית, ומצב שבו הכל ברור וחשוב, אך הוא אינו רוצה לעשות דבר. שני מצבים אלו הם מצבים לא
הגיוניים - אחד מתוך אכזריות של הרצון, והשני מתוך סוג של רחמנות, או אפתיה טוטאלית. מדוע בכלל קיים מצב כזה שבו האדם רוצה בלי סיבה או לא רוצה למרות ... קיומה של אפשרות כזו, לא היה עניין בעולם, לא היה טעם, ולא הייתה התרחשות. זהו משחק בלתי
הגיוני שהתודעה יוצרת לעצמה, ולכן גם הפתרון לא יכול להיות
הגיוני. כיצד נוצר העולם לפי אליעד כהן, ואיך זה קשור לפרדוקס הרצון? אליעד מסביר שתופעת הרצון הלא -
הגיוני דומה לבריאת העולם על ידי אלוהים. מדוע אלוהים ברא את העולם? אין לכך סיבה
הגיונית, שכן אם אלוהים מושלם, אין לו שום חיסרון או צורך בשינוי. ואף על פי כן, העולם נברא. כך גם לגבי הרצון - הוא יכול להתקיים גם ללא צורך או ... הרגיל. אדם שמעוניין להבין לעומק את המציאות חייב להיות פתוח לאפשרות של קיום תשובות לא
הגיוניות. רק כשמסכימים לראות שמעבר לשכל יש אמת נוספת - שהיא לא
הגיונית לפי הכללים הרגילים - רק אז ניתן לתפוס באמת כיצד נוצר הרצון ואיך מתקיימת המציאות. הבנה זו אינה נגישה באמצעות השכל הרגיל, אך היא קיימת ויש לקבל אותה כתנאי להבנת המציאות והקיום כולו. האם יש פתרון למצב הרצון הלא -
הגיוני? אליעד טוען שאם קיימת מחלה של רצון ללא סיבה, קיימת גם תרופה דומה - מצב הפוך שבו למרות כל ההבדלים, האדם נשאר אדיש לחלוטין ולא מפריד בין ... של יצירת שוויון מוחלט בין כל המצבים, בין אם הם נעימים או לא נעימים. זוהי תרופה לא
הגיונית בדיוק כפי שהמחלה אינה
הגיונית, אך היא אפשרית במציאות כפי שהמצב ההפוך קיים. התפיסה הזו פותחת פתח להבנת המציאות בצורה אחרת - מעבר לשיקולי תועלת ולוגיקה רגילה - מצב שבו ...