מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3... המיילדת בסיפור מסמלת את התהליך שבו האחדות הפכה לנפרדות. המיילדת היא ביטוי לנקודה הראשונה שמתחילה את הבלבול בין המחויב לאפשרי. המיילדת, שמייצגת את השכל הנמוך, השכל הנפרד (המכונה נשים דעתן קלות), יוצרת את נקודת ההפרדה הראשונה כשהיא מספרת את הסוד על חילוף הבנים לאחד. כלומר, התהליך מתחיל במחשבה אחת בלבד שמפרידה בין יש לאין, בין המחויב לאפשרי, בין טוב לרע. ברגע שהמחשבה הזו נוצרה, היא מתפשטת במהירות כיוון שכל מחשבה מייצרת מחשבות נוספות. לדוגמה, מספיק שאדם ... אית ליה? חברא חברא אית ליה פירושו שברגע שהאדם התחיל לחשוב שיש הבדל בין דברים (יש ואין, טוב ורע, אפשרי ומחויב), כל מחשבה מביאה אחריה מחשבה נוספת, כל רצון יוצר רצון נוסף, והנפרדות רק מתחזקת. כך נוצר מצב שבו ... באמת לדעת מה האמת בוודאות. איך מתרחש המאבק הפנימי בתוך האדם בין האמת לשקר? המלחמה הפנימית היא בין המחויב לאפשרי, בין המלך לעבד. המלך (המחויב) הוא האין, האינסוף, הלא מוגדר, האחדות. הוא לא מפריע לאף אחד ולכן כמעט לא מתייחסים אליו. לעומת זאת, העבד (האפשרי) הוא הרצון להשיג דברים חומריים, המחשבות והצורות. האדם הופך את הצורות הללו למחויבות, ומתחיל להתייחס אליהן בכבוד, עד שהוא ... הוא חווה עוד יותר סבל, משום שהרצון, שהוא השליט הנוכחי בתוך האדם, חושש שיגלו את האמת שהוא רק עבד (אפשרי) ולא מלך. מה גורם לאדם להתייאש מהחיפוש אחר האמת? בסיפור, הבן מלך מגורש מהארמון בגלל הספק הפנימי שלו. הוא ... הזמן. איך אפשר להשתחרר מהשקר ולחזור להיות בן מלך? הדרך להשתחרר היא להבין את ההבדל בין הצורה למהות, בין האפשרי למחויב. האדם צריך להפסיק לפחד לחקור את האמת עד הסוף, ולהבין שאפשר להגיע לוודאות, שלא חייבים לחיות באשליה. ברגע ... רבי נחמן מברסלב חיפוש האמת הפנימית בן המלך ובן השפחה שהתחלפו כיצד לחפש את האושר האמיתי? מה ההבדל בין אפשרי למחויב? למה קשה לחפש את האמת? מה מסמלת המיילדת בסיפור בן המלך ובן השפחה? המיילדת מסמלת את התהליך שבו ... יוצרת מציאות שבה הסבל מתגבר כי בני האדם מתחילים להאמין בהבדל בין יש לאין, בין טוב לרע, בין מחויב לאפשרי. כיצד מתחזק הרעיון של חילוף הבנים? הרעיון של חילוף הבנים מבוסס על תפיסת המציאות השגויה, שבה מה שהוא מחויב (האחדות) נתפס כאפשרי בלבד, ומה שהוא אפשרי (הנפרדות) נתפס כמשמעותי ומחייב. האדם מתחיל להאמין שהמציאות הנפרדת היא המציאות האמיתית, בעוד שהאחדות נדחקת לשוליים. כך נוצר מצב ... הכוחות השקריים, ולהמשיך לחפש את האמת למרות הקשיים. כאשר האדם מבין שהרצונות, המחשבות והאמונות שלו אינם מחויבים, אלא רק אפשריים - הוא מתחיל להשתחרר מהאשליה. ברגע שהוא מפסיק לפחד מהשאלה מי אני באמת?, הוא יכול לגלות את התשובה ולחזור ... אתה מתחיל להאמין ולקבל שיש הבדל בין דבר לדבר ממילא כבר חברא חברא... עד שכולם יתחילו להחליף בין המחויב לאפשרי. אתה זוכר מה אמרנו? בן המלך הוא המחויב. בן השפחה הוא האפשרי. בן המלך פירושו שאתה רואה את הנפרדות בצורה של אחדות. בן השפחה פירושו שאתה רואה את הנפרדות כאילו היא ... כתוב עתה אני מבין שאני בן המלך באמת ואתה בן השפחה באמת. אוקי. זה כאילו המחויב חוזר להיות מחויב והאפשרי חוזר להיות אפשרי. אבל מצד שני, אבל אם היתה שותקת אז הוא לא היה חוזר להיות בן מלך. אבל מה אתה שוכח ... תסתכל על בן אדם שהוא לא יודע אם הוא שפחה או עבד, ובתוכו יש המיילדת שאומרת לו: אולי זה אפשרי וזה מחויב? פה מתחיל הבעיה. כי אם היא היתה מדברת בצורה ברורה ומביאה הוכחות ברורות, לא היתה בעיה - ... הפוך! זה אותו הדבר, לא הפוך! בעיה. תקשיב, המלחמה פה בין בן המלך לבן השפחה זו מלחמה בין המחויב לאפשרי. יש מחויב שהוא המלך, שהוא הלך לגלות. הוא רק אפשרי. ואף אחד לא הכיר בו שהוא המלך. ויש בן השפחה שהוא אפשרי, אבל הוא המלך, הוא הכי חשוב. אתה מבין אותי? יש בן המלך, מי זה בן המלך? הכלום. כלום הוא בן מלך. בן מלך זה כלום. הוא הכי אפשרי בעולם, הוא הכי לא קיים, הוא הכי לא מפריע לאף אחד. הוא הכי לא מחויב נתפס. הוא המלך הכי ... זה כלו, זה לא עושה שום דבר. לעומת זאת יש את בן השפחה. מי זה בן השפחה? רצון שהוא אפשרי, כגון לדוגמה להשיג משהו, או השכל, או כל דבר שמתחילים להתייחס אליו כאילו הוא מחויב ומתייחסים אליו כאילו הוא מלך. כלומר, ברגע שאתה לוקח דבר שהוא אפשרי, שהוא עבד, שהוא נועד לשמש את המלך שהוא המחויב שהוא הכלום, ואתה מתחיל לזלזל בכלום ואומר זה לא כלום, ... רגע, מה ייצא לי מזה? אני בכלל רוצה להיות מאושר. איך אתה מעיז להטיל ספק במחויב? לקחת צורה שהיא אפשרית, הפכת אותה למחויב. כסף זה אפשרי הפכת אותו למחויב. אבל הבעיה מתחילה לא ברגע שהפכתה אפשרי למחויב, הבעיה מתחילה ברגע שהפכת אותו למחויב והטלת ספק האם הוא מחויב. כי אם באמת היית חושב שהוא מחויב ... מלך. כאילו מי שישמע כאילו הוא מלך. מה שהשכל אומר, זה מחויב. אבל מה האמת. שהוא עבד. כי הוא אפשרי, הוא לא מחויב השכל הזה. עכשיו, בא מישהו וגילה לשכל הרגיל, אמר לו תקשיב, אתה יודע יש איזו שמועה ... ברצון, ויוכל הקשר להתחזק על ידי זה. לא רק שימרדו בך כי אתה עושה להם רע, אלא שאתה בכלל אפשרי ולא מחויב. הם יגידו שאתה בכלל בטעות נמצא פה, אתה בכלל באת משום מקום, אתה פתאום הופעת פה. אתה ... באמת באמת אני לא רוצה כלום, כלום. ואולי יש איזו אפשרות שאולי אני רוצה משהו. כאילו אתה לוקח את האפשרי הופך למחויב, לוקח את המחויב הופך לאפשרי. ואז יכול פתאום להיות מרד בתוך הבן אדם נגד הרצון, נגד השכל, ואז הבן אדם יכול להגיד, רגע, אני ... היא אותה מהות. מה שאני בא להראות לך, שכל מה שפרשתי אני מסביר לך, זה לא מחויב, זה רק אפשרי. באותה מידה הייתי מסביר לך - לא, דווקא הפוך, והוא סיפר להוא ככה מוצא לך את הפירוש ההפוך לדבר ... שהבן מלך הזה שהוא בכלל היה בן שפחה, עבד כי ימלוך, מה שנקרא מלכות ללא כתר, עזי פנים, השכל האפשרי שהפך להיות מחויב הוא התחיל לגרום רעות לאבי הבן אשר הוא באמת אביו. זאת אומרת, הוא התחיל להציק לאבא ... בתוך הבן אדם את השכל. שרואה שבן אדם מחפש את האמת, שהיא מעל השכל. שהיא תחשוף שהשכל הוא רק אפשרי ולא מחויב. והוא עושה רעות לאבי הבן, מה זאת אומרת? הוא כל פעם שהוא רואה שיש בבן אדם מקום ... מאד ומלך בתוקף. זאת אומרת יש המלך האכזרי שהוא כל פעם שהוא רק שמע שמישהו מעיז להטיל ספק אולי אפשרי ולא מחויב נכנס בו, כיסח אותו וכו.