1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם שורש המציאות. זוהי שמחה שאינה מותנית בכך שיקרו דברים טובים, אלא היא קיימת גם כאשר מתרחשים דברים שנתפסים כרעים. מה ההבדל בין שמחה מתוך מרה שחורה לשמחה מתוך אחדות? שמחה מתוך מרה שחורה היא שמחה שנובעת מחיפוש נקודות אור בתוך חושך, כאשר האדם עדיין תופס את העולם כמקום שיש בו טוב ורע. למשל, אדם שאומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל או לפחות אני בריא. בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת, שמחה מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. ... הם שמרחיקים את האדם מהאחדות האלוהית. אך המלך מבקש מבנו שכאשר זה יקרה, הוא לא יתעצב, אלא ישמור על שמחה פנימית. מדוע השמחה חשובה כל כך? כיוון שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את ... דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר לשמחה הפנימית, כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון ... אך הוא שוכח זאת בגלל התפיסה השגויה של נפרדות, זמן וחוקי טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו שמחים מאוד. שמחה זו מגיעה בעקבות הוראתו הידועה של רבי נחמן כי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. כלומר, על האדם להיות תמיד במצב של שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך רבי נחמן ראה כי שמחתם של תלמידיו אינה שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא ...