נוהל חניבעל, שמחה לאיד, שמחה לאיד, בנפול אויבך אל תשמח, בנפול חברך אל תשמח, אין שמחה כמו שמחה לאיד, מתכבד בקלון חברו, צרות עין, מי שמרחם על אכזרים? מי שמרחם על רשעים?נוהל חניבעל, שמחה לאיד, שמחה לאיד, בנפול אויבך אל תשמח, בנפול חברך אל תשמח, אין שמחה כמו שמחה לאיד, מתכבד בקלון חברו, צרות עין, מי שמרחם על אכזרים? מי שמרחם על רשעים? מה המשמעות של הביטוי בנפול אויבך אל תשמח? הביטוי בנפול אויבך אל תשמח לקוח מספר משלי ומביע רעיון עמוק יותר מאשר נראה במבט ראשון. על פי ההסבר שנתן אליעד כהן, משמעות הביטוי ... זאת וירע בעיניו והשיב מעליו אפו - כלומר, הכעס או העונש שהאויב היה אמור לקבל, יוסרו מעליו. במילים פשוטות, השמחה שלך על הנפילה של האויב עלולה לגרום לכך שהאויב יפסיק לסבול את ההשלכות של מעשיו, ולכן אל תשמח, כדי שהעונש שלו יימשך. זו הסיבה האמיתית שהפסוק מבקש להימנע משמחה בנפילת אויב. איך הרעיון בנפול אויבך אל תשמח מתקשר לקונפליקטים פנימיים? אליעד כהן מסביר את הביטוי הזה גם במובן פסיכולוגי ופנימי. לטענתו, כל אדם מנהל מלחמה פנימית ... בתוכו, שכל אחד מהם עשוי להיתפס כאויב של רצון אחר. כאשר רצון אחד מתגשם ורצון אחר לא מתממש, נוצרת שמחה על הנפילה של הרצון המפסיד. אולם, אליעד מזהיר שאסור לשמוח יתר על המידה במימוש רצון אחד על חשבון האחר, משום שאז יוצרים מתח וקונפליקט פנימי נוסף, שמחריף וממשיך את המאבק הפנימי. אדם צריך לזכור שכל הרצונות שבתוכו הם חלק ממנו, וככל שהוא שמח מדי בנפילת חלק אחד, הוא מעצים את המאבק הפנימי ויוצר לעצמו עוד בעיות. כיצד אפשר להבין את הסתירה בין הפסוקים בנפול אויבך אל תשמח ובאבוד רשעים רינה? אליעד התייחס לסתירה לכאורה בין שני פסוקים בתנך: מצד אחד נאמר בנפול אויבך אל תשמח, ומצד שני נאמר באבוד רשעים רינה. הוא הסביר שאין סתירה אמיתית בין הפסוקים, כי הפסוק הראשון מתייחס לכך שאסור לשמוח מתוך מחשבה שהאויב נענש בגללנו או באופן אישי. לעומת זאת, הפסוק באבוד רשעים רינה מדבר על שמחה במובן של הטבת העולם באופן כללי, כאשר אנשים רעים או מעשים רעים מופסקים. כלומר, מותר לשמוח שהרשע נפסק, אך אסור שהשמחה הזו תהיה מתוך נקמנות אישית או אגו. אליעד מבהיר שההבדל הדק הזה הוא המפתח להבנת הסתירה. מה ההבדל בין שמחה אישית לרינה כללית כשמדובר בנפילת אויב? אליעד הסביר שהשמחה האישית, שמחה לאיד שמגיעה מתוך רצון אישי לנקמה או מתוך סיפוק עצמי, היא פסולה לפי הפסוק בנפול אויבך אל תשמח. לעומת זאת, שמחה כללית (רינה) שנובעת מכך שהעולם נעשה טוב יותר כאשר רשע מפסיק לפעול, היא שמחה חיובית. לדוגמה, אם פושע מסוכן נתפס, אפשר וראוי לשמוח מכך שהסכנה נפסקה, אך לא ראוי לשמוח שהוא עצמו סובל ... או מחשבות שליליות. כאשר הוא נותן לספקות או לפחדים האלה מקום, הוא למעשה מתאכזר לחלקים הטובים שבתוכו, לאמונה שלו, לשמחת החיים שלו. באופן כללי, הרעיון הוא שאסור לאדם לתת מקום או לרחם על הדברים השליליים בתוכו, כי אז הוא ... להילחם בו בפועל, הוא נשאר מחובר לחיים, מחובר למציאות ולא פועל מתוך ניתוק או שנאה טהורה. בנפול אויבך אל תשמח? מהו נוהל חניבעל? מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר על רחמנים? שמחה לאיד קונפליקטים פנימיים צרות עין שמחה בנפילת אויב?