... אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים האם יש הבדל בין כאב פיזי לכאב נפשי? לפי אליעד כהן, ההבחנה בין כאב נפשי לכאב גופני היא מלאכותית ואינה משקפת את המציאות האמיתית. הוא
מסביר כי לכאורה אנו חווים כאב גופני כמוחשי ונפרד מכאב נפשי, אך בפועל, שני סוגי הכאב נובעים מאותה בעיה בדיוק: חוסר התאמה בין הרצון שלנו לבין ... לדבוק בתפיסה שהבעיה אינה פיזית אלא תמיד נפשית - בעיה בתפיסת המציאות וביכולת להזדהות עם הרצון של אלוהים. מדוע אנו מרגישים כאב, והאם ניתן להתגבר עליו? אליעד כהן
מסביר שהכאב, בין אם נפשי או גופני, תלוי ברצון שלנו שהחוויה תהיה אחרת. אנו לא סובלים מעצם הכאב, אלא משום שאנו מתנגדים לו ואיננו רוצים אותו. ... על ביטול הרגשות? רבי נחמן דיבר על מצב שבו האדם מגיע לביטול כל הרגשותיו, כלומר, למצב שבו האדם מפסיק להרגיש נפרד ומבין שהוא אחד עם ההוויה ועם האלוהים. אליעד כהן
מסביר שזהו המצב לפני הבריאה, מצב של אחדות מוחלטת. לפי רבי נחמן, האדם צריך לקיים מצוות לא למען שכר עתידי, אלא כדי לחוות כבר עכשיו את המציאות ... חווה את המציאות בו זמנית כדבר והיפוכו - שמחה ועצב, אחדות ונפרדות - וזאת נקראת חוויית האלוהים או חוויית השלמות. איך ניתן להגיע לחוויית האחדות והשלמות הזו? אליעד
מסביר שכדי להגיע לחוויית השלמות, יש לחקור בשכל עד הקצה. לא להסתפק בתשובות פשוטות אלא להמשיך לחקור לעומק מדוע דברים קורים. אם אדם שואל מספיק ... גופני לכאב נפשי? לפי אליעד כהן, הנושא של הפרדה בין כאב נפשי לכאב פיזי הוא סוגיה נפוצה שמטרידה אנשים רבים. נקודת המוצא שלו היא שאין באמת הפרדה בין גוף לנפש. אליעד
מסביר שלמרות שהחוויה שלנו היא שכאב פיזי הוא ממשי, וכאב נפשי הוא דבר אחר, ברגע שמתבוננים פנימה לעומק, מגיעים להבנה שהכאב הוא תמיד ביטוי של דבר אחד: חוסר התאמה בין הרצון שלנו לבין המציאות.
ההסבר מתחיל בשאלה מדוע בכלל האדם מרגיש כאב, בעוד שלכאורה חומר כמו קיר אינו מרגיש דבר. אליעד
מסביר שגם האדם וגם הקיר בנויים מאותם האטומים בדיוק. ההבדל היחיד שאנו מזהים הוא מערכת העצבים, אך מערכת העצבים עצמה עשויה מאותם החומרים שמרכיבים ... שאמר שכל הצרות, הייסורים, הכאבים והמחלות באים רק מחיסרון דעת. רבי נחמן טען כי אם האדם היה משלים את הדעת שלו במלואה, לא היה חווה שום סבל, אפילו לא בגוף. הוא
הסביר שכל הכאב, בין אם זה מחלה קשה כמו סרטן, או כאב נפשי, מגיע מכך שהאדם לא מבין שהכל הוא ביטוי של דבר אחד: הרצון של אלוהים, הרצון הראשוני. ... רבי נחמן עצמו סבל במהלך חייו, ובכל זאת דבק באמונה שהסבל הוא תמיד בעיה נפשית, כלומר, בעיה בתפיסת המציאות של האדם. האם כולם חווים כאב פיזי באותו אופן? אליעד כהן
מסביר שגם כאב פיזי, שנתפס אצל רוב האנשים כדבר אובייקטיבי, הוא לא באמת מוחלט. הוא מדגים זאת בכמה דוגמאות: אדם שקורא ספר ולא שם לב שעקץ אותו ... המרכזית לכאב היא לא החוויה הפיזית עצמה, אלא הרצון של האדם שהחוויה תהיה אחרת. אדם חווה כאב לא בגלל האירוע עצמו אלא בגלל שהוא אינו רוצה שיקרה לו אירוע זה. אליעד
מסביר שאם האדם ישאל את עצמו מספיק פעמים למה אני לא רוצה שיכאב לי?, הוא יגיע להבנה שהרצון שלו הוא לא באמת שלו, אלא ביטוי של כוח גבוה יותר שמניע ... רבי נחמן מברסלב? רבי נחמן מדבר על ביטול כל הרגשותיו, שזה מצב בו האדם מפסיק להרגיש שהוא ישות נפרדת ומבין שהוא אחד עם ההוויה כולה, שהיא בעצם אלוהים. אליעד כהן
מסביר שזה המצב שלפני הבריאה, מצב של אחדות מוחלטת, שהוא מצב התודעה הגבוה ביותר האפשרי. רבי נחמן מייעץ לעשות את המצוות לא כדי לזכות בשכר עתידי (העולם הבא), אלא לחוות את המציאות כולה כבר עכשיו כאילו אתה היוצר שלה. אליעד כהן
מסביר כי הוא עצמו עבר תהליך ארוך של התבוננות, שבו הבין כי הרצון שלו, וגם התודעה שלו, אינם בשליטתו, אלא הם חלק מאחדות אחת גדולה. בסופו של תהליך ... לא נוח לי אלא להמשיך ולחקור פנימה עוד ועוד, עד שמגיעים להבנה הסופית שאין סיבה אמיתית לשום דבר, ושהכל מתהווה ממקור אחד, שהוא מחוץ לזמן ולמקום. לסיכום, אליעד כהן
מסביר שההתמודדות עם כאב פיזי ונפשי תלויה אך ורק ברמת התודעה וההבנה של האדם. האדם שיכול להבין ולהזדהות עם הכוח שמניע את הכל, חווה את המציאות ... להיות בריא, כל שאר הרצונות, והלוגיקה היא שכאשר הרצונות מתמלאים טוב לך וכאשר הם לא מתמלאים רע לך. זה הרעיון, מצד האמת אין הבדל בין כאב פיזי לכאב מנטלי. אני רוצה
להסביר משהו, לאן מוביל התהליך של השאלה למה, למשל אדם כואב לו הראש, ואני אומר לו אם תשאל למה כואב לך הראש, לא תהיה לך בעיה שכואב לך הראש, ... הוא אומר אני הוא מתכוון למציאות, ואז הוא מגיע לנקודה מסוימת בסוף התהליך, הא מגיע לפרספקטיבה מסוימת שבה הוא חווה את כל הרצונות שבעולם כביטוי של הרצון שלו. בא
נסביר מחדש, למשל אדם שמתעללים בו, ואני אומר שאם האדם ישאל למה, לא יפריע לו שמתעללים בו, השאלה איך זה יכול להיות אז קודם כל הגענו להבנה שהסיבה ... שלו לא שלו, זה לא הוא הרוצה, זה משהו רוצה דרכי. זה קודם כל משחרר אותך מהזדהות עם הרצון. הרצון לא שלך, אלוהים רוצה דרכי. השלב הבא, יש כאן שלבים שאני עברתי, ואני
מסביר לכם איך אני הגעתי לתחנה הסופית, יש רצף ותהליך שאתה עובר משלב לשלב. אחרי שהבנת שהרצון לא שלך, אתה מגיע להבנה שגם התודעה לא שלך, כי בהתחלה ... נחמן באותו הקשר אמר שלא תבוא עליו השמש, אל תעשה את המצוות בשביל העולם הבא, ביומו תעשה שכרו, תנסה לעשות את המצוות בשמחה כזאת שתהנה מעצם קיום המצווה. ורבי נחמן
מסביר מהי דרגת השמחה, ישמח ישראל בעושיו, כמו שבן אדם יוצר כלי, אז האומן שמח בכלי שהוא יצר, אז אתה צריך להגיע לחוויית מציאות כזאת, שאת כל ... שלך, את התודעה שלך, ואז היא גם משנה את החוויה שלך. זאת הפואנטה. שאלה אתה הסברת באתר לגבי אהבה עצמית, שהאדם צריך לאהוב את כל ההיבטים שבמציאות, אולי אתה יכול
להסביר איך בן אדם יכול לאהוב את אותם חלקים שהוא לא אוהב. אליעד זוהי בדיוק התשובה, יש פה כמה תשובות. קודם כל אם אתה מסתכל מספיק פנימה, בסוף ... ואין התאמה ביניהם. ואם אתה היית חווה את עצמך שאתה הוא אלוהים, אז לא היית אומר שאתה לא רוצה את המציאות, אני צודק או לא צודק שאלה לא כל כך הבנתי את זה. אליעד אני
אסביר שוב, כאשר אתה מסתכל על עצמך, אתה אומר אני לא אוהב את המציאות שלי, את מה שאני חושב, ומה שאני מבין. שאלה חלקים מסוימים אליעד בסדר, חלקים, ... כן שאלה אתה אומר שיש אנשים שהם במצב הזה אליעד כן שאלה אם יש שני אנשים? האם תוכל להגיד שזה במצב הזה והשני לא במצב הזה אליעד רק אם הם ידברו. רק אם הם יפתחו את הפה
ויסבירו משהו? אני אוכל לדעת. אין אפשרות לדעת, יכול להיות שאתה אולי באת להתעלל בי, אני אומר לך דוגרי, אני יכול לבוא להרצאה של מישהו, לשאול אותו ... זה הכל פונקציה של שכל, זה לא עניין חיצוני. תראה גם אני אם יחתכו את השולחן או אותי יהיה אצלי הבדל. שאלה אז הגעת לזה או לא אליעד התכוונתי שכרגע יהיה הבדל, ואני
אסביר לך, הנושא פשוט, בעולם הפרקטי שלנו אם הייתי בתודעה הזאת לא הייתי בא להרצאה היום, כי אם באמת הייתי חווה שהכל אחד, לא הייתי מדבר איתך עכשיו, ... הוא שיש כמה פרספקטיבות, יש את הפרספקטיבה הפנימית והפרספקטיבה החיצונית, אותו דבר לגבי הנושא של אלוהים, כשאני אומר שיש שני אלוהים, ואם מישהו שמע את זה באתר, אני
יסביר למה אני מתכוון, שני אלוהים הכוונה שיש תפיסות שונות של אלוהים, זאת הכוונה. אם זה מעניין מישהו, אז רבי נחמו אמר שבעולם הבא יחזרו בתשובה אלו ... בו זמנית שאלה היא קיימת אליעד האם היא קיימת כמו השולחן הזה כולכם רואים את השולחן הזה. המחשבה קיימת בדרגה אחרת. שאלה קיימת בדרגה אחרת זה לא, לא קיימת. אליעד אני
אסביר לך למה אמרתי את זה, כי מבחינת הפרספקטיבה הגדולה ביותר זה בכלל לא קיים. שאלה יש לי עכשיו מחשבה בראש, אתה אומר שהיא גם קיימת וגם לא קיימת... אליעד אני
אסביר לך את מה ששאלת, את אומרת למה אתה אומר שזה לא קיים, תגיד שזה קיים בדרגה אחרת. למשל את חולמת חלום, יש כאן כמה מצבים, דבר אחד הוא קיים התוך ... מציאות, יש הבדל בין חלום למציאות שאלה כן, אבל זה קיים וזה קיים אליעד אני לא מתווכח איתך, אז את שואלת למה אני קורא לזה לא קיים שאלה תגיד קיים ברמה אחרת אליעד אני
אסביר לך למה אני קורא לזה לא קיים, מה הכוונה במושג לא קיים? לא קיים פירושו שכל הדברים קיימים כישות אחת, זה נקרא לא קיים, לא שזה לא קיים, זה ... שלך יכול להסתכל לעוד מקום הוא יכול להסתכל על הכסא אבל יכול להסתכל על הדברים מפרספקטיבה נוספת, מפרספקטיבה של לפני הבריאה, הפרספקטיבה של המהות של הדברים, או קי אני
אסביר שוב, זה כמו שיעור בסינית למי שלא מכיר את הנושאים האלו, אבל צריך
להסביר זאת, הדבר האחרון שמעניין אותי בחיי היום יום זה הנושאים האלו, זה לא מעניין אבל צריך לעבור את זה, לדוגמה לימוד אנגלית, אחרי שתלמד ... היום. שאלה שמעתי את ההרצאה של הקבצנים, ודווקא הבן אדם הכי מסכן יש לו את העצה הכי טובה לתת לך. אליעד נכון, בעצם מה אתה שואל שאלה האם יש לך התנגדות לזה אליעד אני
אסביר למה הוא מתכוון, רבי נחמן היה בחור מאוד חכם שאלה אתה תמיד מצטט אותו. אליעד הוא היחיד שאני מצטט אותו, למרות שהוא אמר בדיוק ההיפך ממני, הוא ... בגלל שיש לי, אלא בגלל שלא חסר לי, זה משהו אחר, זה העדר הרצון, אני לא חווה נפרדות לכן טוב לי, אין התנגדות ביני לבין המציאות. הקבצנים האלה נחשבו לנחותים, שכאשר אני
מסביר משהו מסוים לדוגמה, האדם ששומע לפי הפרוטוקול אם אתם רוצים לדעת, ההגדרה של משוגע במילון זה מה שאני אומר, כאילו אם נצטרך להגדיר מהו חכם ומה ... אמרת שעכשיו אתה כן חווה את הנפרדות, אז מה אתה חווה עכשיו, אמרת שאתה היית יותר מאושר מאשר עכשיו, אני רוצה לדעת מה אתה חווה עכשיו לאחר שסיימת את הדרך. אליעד אני
אסביר לך, יש תת מודע ויש מודע, למשל בן אדם שרוצה לשתות קולה, מה הוא באמת רוצה הוא רוצה באמת לשתות? אבל בלבוש החיצוני הוא רוצה לשתות קולה, וקולה ...