... הבדל בין יש לאין, בין נפרדות לאחדות. רק כאשר אדם חווה שאין שום הבדל בין אני ללא אני, הוא משתחרר מתחושת החוסר ומהסבל. אך אליעד מבהיר שהחוויה הזו נמצאת מעבר
למקום וזמן ואינה נתפסת בשכל הלוגי הרגיל. ... מדוע אי אפשר להגיע להבנה מוחלטת באמצעות שכל מוגבל? אליעד מסביר שההבנה המוחלטת נמצאת מעבר להיגיון האנושי הרגיל, מכיוון שהשכל מוגבל לחוויית נפרדות ולתפיסות של
זמן ומקום. כל ניסיון להבין באמצעות ההיגיון ... כאמת. מהי האמת המוחלטת לפי אליעד כהן? האמת המוחלטת היא המצב שבו אין כל הבדל בין יש לאין, קיום לאי - קיום, נפרדות לאחדות. זו אמת שנמצאת מחוץ לכל הגדרה, מחוץ
לזמן ומקום, ומעבר לשכל. רק מי שהוא איש אמת ... אם את לומדת עצות מאדם שנמצא במקום, העצות לא יכולות להעלות אותך למצב של מעבר למקום. אבל אם את שומעת עצות מאדם שהוא מעבר למקום, העצות יכולות להעלות אותך לעבר
המקום. מה ההבדל בעצות? שהם מביאות אותך ... שברמה הלוגית זה לא יכול להיות, כי או שאתה באחדות או לא. אבל בכל זאת יש עוצמות של חוויית אחדות. אבל בגלל שיש רמות זה אומר שאתה יכול לחוות את האחדות קצת, כל
הזמן קצת. אם למשל תשב ביער בלי לדעת ... גם יש וגם אין, שיש מהות אחת וגם יש צורות. רבי נחמן אמר, השאלה מה זה הראשון? זה כמו לשאול, מה אלוהים חשב לפני שהוא ברא את העולם? איך אני אדע מה יש מחוץ למקום
והזמן? אז הוא אמר, אם תדע את כל ... לא חשב על זה, ולא על זה, בסוף תביני מה הוא חשב. מה זה אומר פרקטית לעשות? בודקים מה לא, זה לא זה, ולא זה, ולא זה, וכשתהיי סגורה לגמרי שהמהות הראשונה היא לא
מקום וזמן, כמו שברור לך שהיא לא מזגן, אז ... למרות שזה לא לוגי. אבל ביחס אליך שיש הבדל בין צורה למהות, אז את בטוחה שהמזגן זה צורה, והאני שלך לא עשוי ממזגן. אבל את צריכה להתבונן בשכל, עד שהכל יכנס לך
לזמן ומקום, ואז תראי שגם
זמן ומקום זה צורה, ואם תדעי שאת לא
מקום וזמן, אז תראי את הכלום, שזה המחויב ... אצא מזה, איך אבדוק מה זה לא, לגבי כל הצורות, הרי יש אין סוף צורות? אליעד: תלך ברמות, זה לא החומר, זה לא האטומים, זה לא תודעה, זה לא רצון, עד שאתה מגיע לזמן
והמקום החומרי, ומבין שיש
זמן ומקום לא חומרי, התודעה שלי לא תופסת
זמן ומקום חומרי, אבל כן תופסת
מקום וזמן לא חומרי. למעשה אין הבדל בין חומרי ללא חומרי, הכל תופס מקום. גם האחדות תופסת מקום, אבל באחדות אין הבדל בין תופס ללא תופס מקום. ואז אתה מבין שהמהות היא לא
זמן ומקום חומרי. אבל יש אני, והאני עדיין תופס מקום. אבל כאשר אתה מסתכל יותר פנימה אתה מבין שזה לא תופס שום מקום.
אין מקום וזמן חומרי
ואין מקום וזמן לא חומרי. ...