שכל משכיל ומושכל, אילו ידעתיו הייתיו, ידיעה שלמה, הבנה שלמה, הבנה מלאה, השילוש הקדוש, וודאות מלאה, להיות אלוהים, למה אלוהים ברא את העולם? להבין את המציאות, אחדות הניגודים... שלמה, הבנה שלמה, הבנה מלאה, השילוש הקדוש, וודאות מלאה, להיות אלוהים, למה אלוהים ברא את העולם? להבין את המציאות, אחדות הניגודים איך להגיע לידיעה מוחלטת של המציאות? הרצאתו של אליעד עוסקת בהסבר מעמיק על מושגים כגון שכל, משכיל ומושכל, או במילים אחרות: התהליך של להבין דבר בצורה מושלמת עד כדי התאחדות מוחלטת איתו. אליעד מסביר שכדי לדעת דבר בצורה מוחלטת ומושלמת, נדרש האדם להיות הדבר עצמו. הוא מציין שהדבר נקרא ... אינך כוח המשיכה עצמו, לעולם לא תוכל להבין באופן מושלם מהו כוח המשיכה. כיצד ניתן לפתור את הפרדוקס ולהגיע לאחדות מוחלטת? אליעד מציע פתרון עמוק יותר לבעיה הזו: הפתרון נמצא בנקודת המוצא לפני ההפרדה בין משכיל, שכל ומושכל. הוא ... (משכיל), הדבר שאותו מבינים (מושכל), והתהליך של ההבנה (שכל). ההבנה המוחלטת היא לחזור לנקודה שבה לא הייתה הפרדה כזו, לאחדות מוחלטת. הדרך לעשות זאת, לפי אליעד, היא להיכנס פנימה לתוך המציאות, לתוך התהליכים, לשאול את עצמך שוב ושוב מה ... לא תהיה הפרדה בין הרצון, הרוצה, והדבר הרצוי. בנקודה הזו כל שלושת הדברים האלה מתחברים לאחד, וכך האדם מגיע לאחדות מוחלטת של כל הדברים. כיצד שיטת רבי נחמן מתייחסת לנושא זה? אליעד מתייחס גם לגישה אחרת, שהובאה על ידי ... הבין ממה ששמע, ומה שנכתב בפועל. כלומר, ההבנה תמיד עוברת טרנספורמציה. בסופו של דבר, שתי הגישות מתייחסות לעניין של אחדות מוחלטת, אך מציעות דרכים שונות להגיע אליה. אליעד מדגיש שהדרך להגיע לאותה אחדות מוחלטת היא על ידי פירוק המציאות ושאילת שאלות חוזרות ונשנות לעומקה, עד שמגיעים לנקודה הראשונית שבה אין יותר חלוקה ואין יותר ניגודים. למה אלוהים ברא את העולם? איך להגיע לידיעה מוחלטת? שכל משכיל ומושכל אחדות הניגודים האם אפשר להבין את עצמי? מדוע יש פרדוקסים במציאות? האם אלוהים יודע הכל?