שכר ועונש, מידה כנגד מידה,
תורת הגמול, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, קארמה, השגחה פרטית,
מצוות, עברות, גן עדן, גיהנום,
שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה, שיפוטיות מהו המנגנון הפנימי של
שכר ועונש במציאות? אליעד מסביר לעומק את המנגנון האמיתי שעומד מאחורי רעיונות כמו
שכר ועונש, מידה כנגד מידה, קארמה, והשאלה הידועה של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. לדבריו, אנשים חושבים בדרך כלל
ששכר ועונש הם דברים שניתנים על ידי
אלוהים או כוח חיצוני כלשהו, אך למעשה מדובר במנגנון פסיכולוגי ופנימי בלבד, המתרחש בזמן אמת בתוך האדם עצמו, ללא התערבות חיצונית. איך מתרחש בפועל מנגנון ... הוא רע או פחות טוב ממני, הוא מיד מפעיל מנגנון פנימי של
שכר ועונש כלפי עצמו. בשנייה שהוא שופט אדם אחר, הוא בעצם קובע במוחו שתכונת הטיפשות היא שלילית. באותה שנייה ממש, הוא מפנה את אותה שיפוטיות כלפי עצמו - ... שופט את האחר. התהליך הזה מתרחש בשני שלבים: שלב ראשון -
הענשה מיידית: ברגע שאדם שופט מישהו אחר לשלילה, הוא בעצם מכניס לראשו תפיסה שלילית שאותה הוא משליך על עצמו. לדוגמה, אם חשב טיפשות היא דבר רע, הוא מיד ... תחושה שלילית שהוטבעה בתודעתו תחזור ותתעורר שוב. כך נוצר
עונש מתמשך, שחוזר ונחווה שוב ושוב, גם לאחר זמן רב. לדוגמה, אדם שזלזל באחרים כי הם טיפשים, יחווה שוב ושוב כאב ותסכול בכל פעם שהוא יזהה בעצמו או ... הוא זה שיוצר בעצמו את הסבל, באמצעות השיפוט שלו. האם
אלוהים באמת מעניש על
מצוות ועבירות? אליעד מדגיש שאין שום ישות חיצונית כמו
אלוהים או כוח עליון שעומד ומחלק
עונשים או תגמולים. הוא מסביר שזה לא הגיוני לחשוב שיש מישהו שבודק את מעשינו מבחוץ. העבירה עצמה היא
העונש. ברגע שאדם עושה פעולה שנתפסת בעיניו כשלילית (עבירה), הוא מיד יוצר מציאות פנימית שלילית, שנשארת טבועה בנפשו ובתודעתו. הוא מצטט את רבי נחמן ... חורטת רושם שלילי פנימי, שגורם לסבל מתמשך. האם הפחד
מעונש הופך אותנו לשוטרים של עצמנו? אליעד מסביר שאם האדם מפחד כל הזמן
מעונש או מנסה להימנע משיפוטיות בצורה מלאכותית, הוא למעשה הופך לשוטר של עצמו. בכך הוא דווקא יוצר עוד סבל ועוד מתח, מכיוון שהוא כל הזמן עסוק בלשפוט את ... ובכך הוא נשאר במעגל של סבל עצמי. מהו הפתרון לשיפוטיות
ולעונשים הפנימיים? אליעד מציע פתרון עמוק ופשוט להבנת מנגנון השכר
והעונש הפנימי. לדבריו, יש שתי פרספקטיבות אפשריות להסתכל על המציאות: פרספקטיבה של שיפוטיות (נפרדות): במצב זה, האדם כל הזמן מפריד בין טוב לרע, חכם ... מבט זו, האדם יוצר לעצמו באופן תמידי סבל, שיפוט עצמי
ועונשים פנימיים. פרספקטיבה של אי - שיפוטיות (אחדות): האדם מבין לעומק שאין באמת הבדל בין טוב לרע, טיפש לחכם, או בין הצלחה לכישלון. במצב זה, האדם מפסיק לשפוט, משתחרר לחלוטין מהסבל
ומהעונשים הפנימיים, וחווה חופש ושלווה פנימית. לדוגמה, אדם שמבין באמת שאין הבדל בין טיפש לחכם, כבר לא ירגיש צורך לשפוט אנשים על טיפשות או חוכמה, ולכן יהיה חופשי מסבל
ומעונש. האם גן עדן, גיהנום וקארמה הם דברים חיצוניים? אליעד מדגיש שהמושגים גן עדן וגיהנום אינם מקומות אמיתיים או חיצוניים, אלא מצבי תודעה פנימיים שהאדם ... קארמה פועלת באותו אופן בדיוק - זו לא מערכת חיצונית של
ענישה, אלא מנגנון פנימי שבו האדם עצמו יוצר את סבלו או
אושרו, בהתאם לשיפוט שלו. איך להשתחרר באופן אמיתי
משכר ועונש? הדרך היחידה להשתחרר מהמעגל הזה היא להבין לעומק את המנגנון שהוסבר. ברגע שאדם מבין ששיפוט הוא תמיד שיפוט עצמי, הוא מפסיק ליצור לעצמו סבל
ועונשים. הוא כבר לא צריך להיות שוטר של עצמו ולנסות להימנע משיפוט באופן מלאכותי, אלא באופן טבעי ועמוק הוא חדל לשפוט, וחווה חופש אמיתי ושלווה. מהי המשמעות האמיתית של
שכר ועונש? כיצד עובד המנגנון של מידה כנגד מידה? האם
אלוהים מעניש על