... שאלה תשובה - שאלות ותשובות - 20100829 האם יש לאדם
ייעוד בחיים? אליעד כהן מתייחס לשאלה, האם יש לאדם
ייעוד בחיים, ומסביר את המורכבות שלה. הוא פותח בכך שלפני ששואלים מה
הייעוד, חייבים לשאול אם בכלל יש
ייעוד. השאלה הזאת עולה מכיוון שבחיים אנו מזהים אירועים שיש להם
ייעוד ואירועים שאין להם. לדוגמה, כשאדם אוכל כדי להיות שבע, ברור שיש לעניין הזה
ייעוד. לעומת זאת, אם זורקים קוביות בשש - בש, המספר שיוצא הוא לכאורה חסר
תכלית, כי אין סיבה הגיונית למה דווקא הוא יצא. אליעד כהן מסביר שכדי להבין אם יש לאדם
ייעוד, צריך לבדוק אם יש בכלל
ייעוד לכל המציאות. כי אם לעולם אין
ייעוד, בוודאי שגם לאדם אין
ייעוד. לעומת זאת, אם לעולם עצמו יש
ייעוד, אולי יש גם לאדם. כלומר, השאלה על
ייעוד האדם תלויה בשאלה עמוקה יותר: האם למציאות עצמה יש
ייעוד או סיבה? האם בכלל יש
ייעוד לעולם? אליעד מבהיר שכל ניסיון לקבוע
ייעוד לקיום מגיע לפרדוקס. אם נגיד שהמציאות קיימת כדי לממש את הפוטנציאל שלה, נשאל מיד מה
הייעוד של מימוש הפוטנציאל הזה. וכך אפשר להמשיך ולשאול בלי סוף, ואף פעם לא נגיע לתשובה סופית. אם לכל ... שהעולם לא יהיה קיים מוכיח שהוא אינו חייב להיות קיים. הכל יכול להיעלם ברגע אחד, ולכן אפילו לקיום עצמו אין סיבה מוחלטת. מה הבעיה בלחשוב שלחיים יש
ייעוד מוגדר? אליעד מדגים שאם נאמר שלחיים יש
ייעוד , אנחנו עומדים בפני שאלה קשה: מה קורה אחרי שמשיגים את
הייעוד? הוא מדגים זאת עם אדם שהגיע לגן עדן אחרי המוות ושואל: מה
התכלית שלי עכשיו? - או שאין
תכלית בכלל, או שתמיד יש עוד
תכלית חדשה. אם תמיד יש
תכלית חדשה, הרי שלא הגענו
לתכלית אמיתית אף פעם. ואם אין יותר
תכלית, אז אין משמעות
לתכלית מלכתחילה. האם יש בחירה חופשית המשפיעה על
הייעוד? אליעד מדגיש ששאלה זו תלויה בשאלת הבחירה החופשית. אדם ששואל מה
הייעוד שלו מניח שיש לו בחירה. אבל אם אין לאדם בחירה, מה שייך לשאול מה
ייעודו? הרי הוא לא יכול לבחור ליישם את הי