... בלי שום סיבה. ואם מישהו חושב שהוא חושב סתם כך משהו בלי סיבה, ממילא אין לו בעיה לשנות את דעתו. כי נראה לו שהוא לא חייב
לחשוב דווקא כך, כי דעתו היא ללא סיבה. מה שאומר, שברגע שיש סיבה כלשהי למה מישהו חושב משהו, ממילא זה אומר שהוא לא חייב
לחשוב כך את מה שהוא חושב, אלא רק מצד הסיבה שגורמת לו
לחשוב את זה. מה שאומר, שאם נשנה את הסיבות שלו, ממילא הוא יחשוב משהו אחר. כי המשמעות של הרעיון שאומר, שאתה חושב X בגלל Y, פירושו, שאם לא Y לא היית חושב את X. מה שאומר שאתה לא חייב
לחשוב את X מצד עצמו, אלא זה רק בגלל סיבה Y. מה שאומר שאם נשנה את הסיבה Y, ממילא תשתנה גם דעתך X. ומההיבט הזה, ניתן לשכנע כל אחד בכל דבר, על ידי שינוי הסיבות שגורמות לו
לחשוב כך או אחרת. כי במהות, אף אחד לא חייב
לחשוב שום דבר. אבל יש גם נקודת מבט נוספת, שאומרת, שאתה אף פעם לא באמת חייב
לחשוב כך או אחרת. ושאם בן אדם ייקח מחשבה כלשהי שהוא בטוח שהוא חייב
לחשוב אותה ויברר עם עצמו, למה הוא חושב דווקא כך או אחרת. הוא יראה, שתמיד יש גם רכיב אקראי כלשהו, שגורם לו
לחשוב דווקא כך או אחרת. או במילים אחרות, אתה חושב דווקא כך ולא אחרת, סתם כך בלי סיבה. במובן, שאתה חייב
לחשוב כך, מצד המציאות עצמה, בלי שום סיבה ספציפית. וכמובן, שכל זה ... אומר, שמהצד שמישהו חושב דווקא כך בלי סיבה דהיינו, באופן אקראי, מהצד הזה לא ניתן לשנות דעות של אנשים. כי הם כאילו חייבים
לחשוב דווקא בצורה כלשהי. ובכל פעם שמישהו משנה את דעתו, זה באופן ... לשנות את דעתו אם הסיבה תשתנה. ומנקודת המבט הזו, אם תשכנע מישהו בסיבות הנכונות, הוא בהכרח יחשוב את מה שאתה תשכנע אותו
לחשוב. וזה בעצם אומר, שמצד אחד לא בטוח שניתן לשכנע כל אחד בכל דבר, ... שני, גם אי אפשר להיות בטוחים שהבן אדם חושב את זה באופן אקראי, כי אולי דווקא כן יש סיבה. מה שאומר, שתמיד קיימת האפשרות
לחשוב שכן ניתן לשכנע כל אחד בכל דבר. כי אי אפשר להיות בטוחים שאין ...