... דכיסופא - לחם הבושה, של חסרי הבושה ובו תתבאר,
הטעות של הרעיון נהמא דכיסופא. ונהמא דכיסופא, פירושו לחם של בושה. והרעיון השגוי הוא, כי יש כאלו שאומרים, שאלוהים הוא טוב. ודרך הטוב, היא להיטיב. וכדי שהוא ייטיב, לשם כך הוא צריך ... להתאמץ עבורה, היה האדם מתבייש בכך שהוא מקבל מתנת חינם. ולכן אלוהים עשה טוב ורע, כדי שהאדם יתאמץ לבחור בטוב, ואז הוא יקבל את השכר ללא כל בושה. ועד כאן תמצית
הטעות של לחם הבושה. ואלו
הטועים, שמאמינים
לטעות של לחם הבושה, הם לא מבינים שהם מטעים את עצמם סתם, וממילא הם גם סובלים סתם. כי הם שוכחים, שאת תכונת הבושה עצמה, גם אותה יצר הבורא. ועכשיו אחרי שיש בושה, עכשיו שייך לומר ... וכמובן, שכל התפישה השגויה הזאת, של אלוהים שהוא טוב שדרכו להיטיב, היא כולה שקר גדול. כי אלוהים, לא כפוף לשום חוק והגדרה. ואפילו להגדיר את אלוהים כטוב, גם זו
טעות. אך הרעיון של לחם הבושה, הוא רעיון שכל מי שמחזיק אותו לנכון, הוא עצמו צריך להתבייש על כך. ועוד יש לזכור, כי אלוהים עצמו, הוא השלמות. והוא, טוב לו בטוב אמיתי, בלי שהוא ... טוב תמיד, הוא היה יכול לתת לאדם את הטוב שלו עצמו ממש, שהוא ללא כל בושה וללא כל השקר, של הרעיון של לחם הבושה. ונוסיף ונאיר, כי כל בני האדם בעולם, מטעים את עצמם
בטעות של לחם הבושה. כי מהות
הטעות היא, שהאדם חושב שכדי שיהיה לו טוב, לשם כך הוא צריך קודם לכן לסבול קצת. כי זו המהות של לחם הבושה, שהאדם לא יכול לקבל את הטוב מיד, אלא הוא צריך קודם לכן להתאמץ, לפני שהוא יקבל את הטוב.
והטעות הזאת, נמצאת במחשבה של כל בני האדם בעולם. וכל בני האדם בעולם, נופלים
בטעות הזאת, של העולם הבא. כי כל בני האדם בעולם, מטעים את עצמם, שכדי שיהיה להם טוב בעולם הבא, דהיינו, ברגע הבא ובעתיד של חייהם (כי כל רגע הוא עולם, והרגע הבא הוא העולם הבא), לשם ... בעולם הזה וברגע הזה. ואף אחד לא חושב על כך, שהמציאות טובה תמיד באותה המידה ממש. ושאין שום צורך להתאמץ בצורה כלשהי, כדי להשיג טוב אחר בזמן אחר. וכל בני האדם,
טועים בעניין הזה. כי כולם חיים מתוך צורת מחשבה, שמאמץ מביא תועלת. שהוא הרעיון של לחם הבושה, שרק אחרי המאמץ תבוא התועלת. והדרך להינצל מהשקר הזה, היא על ידי זה שהאדם שואל את ...